Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Endelig er omtalen her. Spillet har fått modnet, spiret og grodd. Gamer.no ser på et sterkt forbedret Star Wars Galaxies i forhold til det som først ble lansert, og som på mange måter kan betegnes som det ultimate onlinespillet.

Side 4

Det er få lisenser så velkjente og mye brukt som George Lucas sitt evigvarende Star Wars. Bortsett fra de legendariske filmene finner vi bøker, tegneserier, actionfigurer – og naturligvis dataspill. Star Wars Galaxies prøver å gjenskape en troverdig del av Star Wars-universet, hvor du sammen med tusener av andre ubøyelige tilhengere kan leve det livet du alltid har ønsket å leve. Men å skape en levende og troverdig onlineverden basert på Star Wars, kan omtrent sammenlignes med å bygge den Kinesiske mur. Likevel, takket være rikelig engasjement fra utviklernes side ser det faktisk ut til at de har klart det.

Mye å by på
De fleste som først hører tittelen Star Wars Galaxies får automatisk et skrekkelig antall spørsmål dryppende ut av munnvikene. I en slags ekstase blandet med tydelig skepsis ruller spørsmålene ut som perler på en snor, og det er disse vi skal prøve å besvare i denne omtalen. Spørsmål om en virkelig kan bli en Jedi-ridder, suse rundt i sin egen Landspeeder over Tatooines vidstrakte ørken, eller om Darth Vader faktisk vil ta deg inn som læregutt. Er dette elementer du virkelig ønsker deg i et slikt spill, vil Star Wars Galaxies komme som en hyggelig overraskelse. Utviklerne har nemlig fått til å presse et imponerende antall funksjoner inn i spillet, samtidig som de har holdt seg forholdsvis tro til lisensen og den mytologien som medfølger. Takket være sitt mangfoldige gameplay er Star Wars Galaxies på mange måter et slags virtuelt liv, hvor krig og selvdyrkelse ikke er det eneste motivet for å spille.

Slik er det nemlig i de fleste onlinespill i dag. Du bygger en karakter fra bunnen av gjennom gjentatte omganger kamp, og utover dette er det sjeldent noe nyttig å ta seg til. Det Star Wars Galaxies gjør er å plassere deg i et tilsynelatende komplekst samfunn, hvor du kan bli alt fra danser til musiker, og snikskytter til bioingeniør. Alle har sin plass i det store bildet, og gjennom flittig arbeid og engasjement vil du kunne kjøpe Landspeedere, ditt eget hus, en samlig husdyr, samt faktisk flytte inn i en by skapt av andre spillere der du selv kan gå inn i politikernes rekker. Kort sagt – Star Wars Galaxies tilbyr deg veldig mye utenom ren kamp.

Men frykt ikke, kjære stjernekrigere. Kamp er det nok av i bøtter og lass. Star Wars Galaxies byr på en rekke forskjellige kampyrker hvor fokuset ofte er like mye lagt på sverdfekting, riflebruk og kampsport. Spillere vil kunne spesialisere seg i bruken av forskjellige våpen, og mens noen er flinke til å bruke pistoler i nærkamp, er det andre som virkelig kommer til nytte når de får bruke snikskytter-riflen på avstand. Sentralt står naturligvis også konflikten mellom Imperiet og Rebellene, og som innbygger i den virtuelle verdenen kan du selv gå inn og kjempe for en av sidene. Gjennom en serie oppdrag vil du kunne stige i rang i én av de to faksjonene, mens du hele tiden opparbeider deg poeng og goder slik som beskyttelse fra gigantiske roboter eller livvakter. Og når du virkelig er klar til å sverge din troskap kan du selv gå ut og kjempe side om side med dine hjertebrødre, mot den andre siden i konflikten.

Side 4