Star Wars: Knights of the Old Republic

Endelig er det her. Sannsynligvis det beste Star Wars-spillet noensinne, og hvem skulle tro det ville bli et rollespill? BioWare, den ukronede kongen over sjangeren, har igjen vært fremme med tryllestaven og skapt et av de mest solide stykkene arbeid i senere tid.

Et utypisk Star Wars-spill
Innholdsmessig er Knights of the Old Republic er kjærlighetshistorie for alle som liker denne typen spill. Historien tar uendelig mange vendinger, lengden på spillet i seg selv er svært respektabel, og alt du gjør og alt du sier har en direkte innvirking på hva som skjer rundt deg. Spillet hviler tungt på dialog mellom deg, dine kompanjonger og de mange figurene du støter på. Dette fungerer i kjent BioWare-stil, hvor du får valgmuligheter i dialogene som heller mot godt, nøytralt og ondt. Det du velger har en direkte innvirking på din person, og du har hele tiden tilgang på en oversikt over hvor langt du heller mot den gode eller den onde siden - noe som igjen er typisk Star Wars. Selv om det er en underliggende historie i Knights of the Old Republic, kommer du til å vikles inn i et bredt sortement av småhistorier og valgsituasjoner. Du skal innta rollen som alt fra dusørjeger til "swoop bike"-fører, og du får til og med mulighet til å etterforske et drap hvor du skal intervjue vitner og rådføre deg med sjefen for etterforskningen.

Gjennom hele spillet plukker du opp kompanjonger som vil bli faste støttespillere for deg, og som også bosetter seg på skipet ditt. Du kan ha maksimalt to med deg til enhver tid, og du velger selv hvilke du vil bruke. Hver figur har sin egen intrikate personlighet, historie og små fortellinger de gradvis avslører etter hvert som du går opp i erfaringsnivå. Dette skaper nok en dybde i spillet, og er kilde til svært mange morsomme hendelser.

Knights of the Old Republic er altså svært utypisk fra andre Star Wars-spill. Fokuset ligger ikke på kamp, selv om kamp er en stor del av spillet. På denne måten ligner det svært mye på Neverwinter Nights, hvor kamp er nødvendig for å utvikle karakteren din, men som likevel ofte kan unngås gjennom diplomati eller snedig tankegang. Kamp i Knights of the Old Republic foregår i et slags turbasert kø-system, og baserer seg på regler og statistikker som regnes ut i bakgrunnen - akkurat som i Neverwinter Nights. Du kjemper ikke selv mot fiendene, men velger heller mål og setter spillet til å gjøre det ferdig for deg. Ved første øyekast kan dette virke relativt kjedelig og monotont, og selv om det trolig hadde vært mer interessant med et litt annet system i et konsollspill, fungerer det gjennomgående godt. Kampene ser grafisk imponerende ut med mange interessante animasjoner, og kan til enhver tid involvere et stort antall deltakere. Heldigvis er kamp i spillet sekundært, ellers ville dette blitt kjedelig i lengden.

En helt, en Jedi og en drapsgal robot
Hver planet i spillet er delt opp i forskjellige områder, og overgangen mellom hvert område fører til en liten laste-sekvens. Disse blir det en del av i spillet, og dessverre tar de litt lang tid noe som fører til mye venting når du går fra et sted til et annet. Områdene er relativt store, og du har tilgang til et kart som gradvis blir avdekket etter hvert som du utforsker området. Etter hvert som spillet går sin vante gang, og du løser forskjellige oppdrag og kjemper mot fiendene du møter, vil du gå opp i erfaringsnivå. Knights of the Old Republic baserer seg på et "feat"-system, slik som i Dungeons & Dragons. Det vil si at når du går opp i nivå må du velge forskjellige spesielle ferdigheter, i tillegg til å forbedre dine andre egenskaper på tall-basis. Naturligvis får du muligheten til å bli en Jedi relativt tidlig i spillet, og dette medfører at du må utvikle deg enten innen den mørke eller lyse siden. Hver side byr på forskjellige ferdigheter slik som det kjente "mind-trick", hvor du telepatisk overtaler folk til å handle i ditt favør. Dette kommer godt med i mange situasjoner.

Egenskaper i spillet involverer alt fra evnen til å bruke pistoler til hvor flink du er i å bryte deg inn i sikkerhetssystemer. Titt og ofte kommer du over datamaskiner du kan bryte deg inn i hvor du får tilgang til sikkerhetskameraer over området, samt muligheten til å slå av eventuelle kanoner, roboter og annet. Her bruker du gjenstander kalt "spikes", men data-egenskapene dine er avhengig av hvor mange "spikes" du bruker i de forskjellige handlingene. Roboter er spesielt flinke til denne jobben.

Spillets Jedi-system er svært veldefinert, og gledelig morsomt å fordype seg i. Som Jedi er du utvilsomt en svært mektig person, men dette kommer ikke uten sin pris. Dine kampevner kan bli legendariske, og første ganger du bruker "force push" - en ferdighet som lar deg dytte motstanderen flere meter tilbake - føler du at makten virkelig strømmer ut av fingrene dine. Også hvordan spillet forskjelliggjør onde og gode Jedi-er er svært spennende, og din utvikling som Jedi blir hele tiden obeservert av dine kompanjonger. Spesielt Bastila, en kvinnelig Jedi du deler merkelige visjoner med, kommenterer på hva du gjør enten det er godt eller ondt. Humoren har høy plass i alle BioWare sine spill, og Knights of the Old Republic er intet unntak. Roboten HK-47 er trolig den morsomste av dem alle. Han har en heller tvilsom fortid som av/på-leiemorder, kaller alle for kjøttposer, og har et brennende ønske om å drepe alle han får lov til av mesteren sin - en ærefull tittel som tilfaller deg.