Star Wars: Knights of the Old Republic

Endelig er det her. Sannsynligvis det beste Star Wars-spillet noensinne, og hvem skulle tro det ville bli et rollespill? BioWare, den ukronede kongen over sjangeren, har igjen vært fremme med tryllestaven og skapt et av de mest solide stykkene arbeid i senere tid.

Små og store detaljer
Knights of the Old Republic florerer av små detaljer som gjør det til et vellykket eventyr-/rollespill. Bortsett fra en svært involverende historie, er det mange meningsløse hendelser som skjer. Det er et slags Black & White på steroider, hvor du gjør valg omtrent hvert tiende minutt som sender deg videre i en eller annen moralsk retning. Eksempelvis blir du tidlig sendt ut på oppdrag av Jedi-akademiet for å innhente en Jedi som har synlige mørke tendenser. Når du så treffer vedkommende har du mulighet til å foreta et kaldblodig drap, eller prøve å vende henne tilbake til den gode siden gjennom dialog. Jeg valgte å gjøre kort prosess, og drepte henne der og da. Jeg fikk mange negative kommentarer for dette, og da jeg returnerte til akademiet fikk jeg kjeft av en tidligere venninne av avdøde. Hun forsikret meg om at jeg ville angre på det i ettertid, da alt i Knights of the Old Republic foregår etter "handling og reaksjon"-systemet. Det du gjør kommer ofte tilbake til deg, på et eller annet tidspunkt.

Spillets detaljnivå er ikke bare tilstedeværende i handlingen. På et tidspunkt vil du kunne kjøre de populære "swoop bikes" i håp om forskjellige premier, noe som er en svært sentral sport på ørkenverdenen Tatooine. I Knights of the Old Republic finner du også et fullt fungerende og ganske unikt kortspill som består av å kjøpe inn kort, og duellere med andre spillere for å vinne enda flere kort. Dette vil du kunne gjøre titt og ofte med mange hyggelige og lumske figurer.

Som i Neverwinter Nights ligger BioWare litt bak på grafikk-fronten. Dette hadde sett svært pent ut for ett år siden, men er ikke like overbevisende i dag. Det betyr slettes ikke at Knights of the Old Republic ikke imponerer, for det gjør det svært ofte med sine realistiske presentasjoner av flotte Star Wars-verdener og livaktige figurer. Enkelte miljøene kan være litt detaljløse, mens andre ser svært overbevisende ut. Taris, den første planeten du besøker, består av en eneste stor by. Her ser du skyskrapere i horisonten, romskip som suser over himmelen og mennesker som trasker rundt, dog uten mål og mening. Spillet ses hovedsakelig i tredjeperson, men du kan bytte over til førsteperson så lenge du ikke beveger deg. Takket være forskjellige verdener og relativt detaljerte figurer, blir Knights of the Old Republic aldri kjedelig. Det er alltid svært mye å se, og spillet byr på et hav av innhold og forskjellige omgivelser. Grafisk byr spillet på en fin balanse mellom kvanitet og kvalitet, men sjelden ekstreme tilfeller av sistnevnte.

All dialog i Knights of the Old Republic fremføres av talentfulle skuespillere. Dette står i hyggelig kontrast til BioWares Neverwinter Nights hvor bare enkelte deler ble fremført, og takket være den svært gode kvaliteten på all dialogen fungerer spillets dialog-baserte historie svært bra. Musikken i spillet er typisk Star Wars. Den er variert og holder et høyt nivå, uten å regelrett imponere. Lydmessig er spillet velutviklet, og spesielt de eksotiske språkene blåser gyllent liv i det hele.

Små forskjeller mellom Xbox- og PC-utgave
Den etterlengtede PC-utgaven av Knights of the Old Republic har blitt sluppet en god stund etter, men som alltid er gode ting verdt å vente på. Ved første øyekast ser spillet fullstendig identisk ut, noe det først og fremst er i grafisk kontekst. Grensesnittet er tilpasset PC-en, og du kan egentlig komme deg gjennom spillet kun ved å bruke musen. Spillet byr på et intuitivt meny-system med såkalte "quick slots", akkurat som i andre typiske BioWare-spill - slik som Neverwinter Nights. Kjernemenyene er der i mot uforandret, og kan oppleveles som litt rotete og irriterende for gjennomsnittlige PC-brukere. Dette funket utmerket på Xbox-en, men fremstår som litt kjelkete i PC-utgaven.

Kameraføringen er heldigvis akkurat like god som på Xbox. Kameraet oppfører seg intelligent, og du kan bevege figuren din med tastatur eller mus. Kanskje ikke spesielt merkbart, men BioWare har også inkludert et par ekstra innholdsmessige godbiter i PC-utgaven. For det meste er det små-ting slik som et par ekstra våpen, men du vil også finne større elementer slik som å kunne besøke en ny romstasjon. Alt i alt er dette morsomme funksjoner for de som vil prøve seg på PC-utgaven i ettertid, men ikke en spesielt avgjørende forskjell mellom de to versjonene.

Xbox-konsollet har lenge skreket etter et godt rollespill, men de færreste skulle tro at den ville få et av de beste rollespillene som noen gang er utviklet - både på PC og konsoll. Produksjonsverdien i Knights of the Old Republic er uten sidestykke. Det er et bunnsolid rollespill som inneholder alle de suksessinnbringende ingrediensene. Historien står frem som et mesterverk, og utfolder seg som en episk fortelling om kjærlighet, makt og bedrag. BioWare har skapt et spill som sannsynligvis er det beste Star Wars spillet noensinne, og som er oppsiktsvekkende trofast til lisensen det bygger på. Måten dialogene skal ha deg til å velge en moralsk retning skaper en alvorlig ramme rundt handlingene dine, mens spillets mange humoristiske figurer er med på å holde det jordnært og uforglemmelig. Knights of the Old Republic er et omfattende, detaljert, innholdsrikt og svært velutviklet produkt som bør prøves av alle som virkelig setter pris på storslåtte eventyr-orienterte rollespill.

Merk: Denne omtalen ble publisert tidligere i år, men er nå oppdatert til å reflektere den nylig lanserte PC-versjonen også. Forskjellene mellom de to utgavene er så små, at vi ikke følte det nødvendig å lage en helt ny omtale.