Star Wars: Lethal Alliance

Selv uten lyssabel, jediriddere og åpent landskap er det spennende å kjempe i Star Wars-universet.

De som elsker Star Wars har nærmest blitt bortskjemt på spillfronten de siste årene. Titler som Star Wars: Knight of the Old Republic, Star Wars: Battlefront og morsomme Lego Star Wars har engasjert og underholdt. Samtlige spill fikk oppfølgere, til stor glede for et ekte stjernekrigerhjerte. Nå kan PSP-eiere igjen få gleden av å utforske galaksen, i hvert fall til en viss grad. Star Wars: Lethal Alliance er et actionskytespill med elementer av plattformspill i seg. Oppdraget? Drepe så mange imperialistiske svin som overhode mulig, selvsagt.

Rottehode

Du er Rianna, en helt vanlig leiesoldat. Rianna er en Twi'lek, og ser i utgangspunktet ut som en søt menneskedame. Problemet for den kresne skjørtejeger der ute er at hun har to gigantiske rottehaler voksende ut fra hodet, noe som skurrer litt for et kritisk øye. Men nok kjærlighetssnakk og smårasisme. Rianna er svært god i jobben sin – det er også derfor rebellene ønsker hennes tjenester. Hun får raskt en god hjelper ved sin side også. Droiden Zeeo blir en nyttig følgesvenn i de fiendtlige miljøene, og du får til og med anledning til å styre denne lille metallballen i flere seksjoner av spillet.

Historien i spillet er ganske enkel, selv om den er krydret med litt god gammel ondskap og intriger. Som Rianna skal du gjøre livet surt for Imperiet, og det krever mange reisedøgn. Du får blant annet besøke steder som Mos Eisley, Mustafar og Tatooine. Dessuten kan du glede deg til å møte en rekke kjente karakterer i diverse biroller, slik som Prinsesse Leia Organa og selveste Darth Vader. Sånn sett føles spillet autentisk, du er faktisk i en galakse langt, langt borte. Tidsperioden du befinner deg i er for øvrig satt til mellom episode III og IV, så de som har sett filmene vil utvilsomt kjenne seg igjen.

Det er skyting i tredjeperson som står i fokus i Lethal Alliance. Våpenutvalget er litt skralt, men det er alltid deilig å fyre et par velrettede laserskudd mot hysteriske slemminger. Treffsikkerheten sikres av autosiktingen, en funksjon som faktisk ikke skiller seg så mye fra Knights of the Old Republic-spillene. Dette autosiktet viser også hvor mye liv fienden har igjen – hendig. Skuddvekslingene er kanskje flotte å se på, men de er som regel alt for lette. Selv på den høyeste vanskelighetsgraden blir fienden sjelden en utfordring, med unntak av enkelte superbosser på slutten av oppdragene.

I nærkamper drar Rianna opp The Thorn of Ryloth, et herlig energisverd som er drepende effektivt. Det ser pent ut og gir intensitet, men igjen blir det alt for lett. Slemmingen bare står der og tar i mot som et tilfeldig fugleskremsel. Den kunstige intelligensen er med andre ord begrenset, slik den ofte er med kriminelle spilldeltagere. Fienden er god til å finne seg et skjulested, men hans/hennes bevegelser etter det er veldig forutsigbare. Dermed kan du bare plukke de ned én etter én, dreping blir en lek.

Følgesvenn

Med deg på ferden har du altså roboten Zeeo. Han er en smart liten kar, som raskt viser seg svært nyttig i din kamp mot Imperiet. Han hacker seg inn i datamaskiner og kan brukes aktivt i kamp. Videre kan han brukes som skjold og er behjelpelig når du vil hoppe unna fiendens skudd i beste Matrix-stil. Når dere samarbeider i kamp fyller du opp et "Alliance Meter", noe som i sin tur gir Rianna mer slagkraft i kamp. Du får også muligheten til å styre Zeeo i seksjoner der du skal åpne dører eller fly Rianna til ulike lokasjoner. Disse flybrettene er raske og spennende – et fint avbrekk fra den sedvanlige skytingen.

Brettdesignet er mildt sagt lite spennende i Lethal Alliance. Dette er korridorvandring på sitt "beste". Spillet blir dermed svært lineært, og dets repetitive natur gjør at du etter hvert blir smålei. En elendig og fasettløs flerspillerdel gjør også lite for å feite opp varigheten. Heldigvis blir tittelen delvis reddet av sine plattformelementer. Her skal det klatres opp vegger, rør og heiser – alt med støtte av kjære Zeeo. Andre steder skal du hoppe fra plattform til plattform og mellom laserstråler, gjerne mens de beveger seg. Hvis du bommer venter den sikre død, for i Lethal Alliance finnes det ikke usynlige vegger som hindrer deg i å falle over kanten. Det er faktisk slik at fall står for majoriteten av Riannas dødsfall, noe som er et tankekors når man ser hvor mange fiender som har møtt opp til kamp.

Lethal Alliance lagres ved såkalte sjekkpunkter. Dette legger et press på deg til å fullføre brett før du gir deg, noe som er en grei drivkraft i spillet. Likevel er det svært irriterende å måtte spille store deler av brettene om igjen, ofte på grunn av at unøyaktige kontroller har sent deg over en stupkant. Kontrollen er nemlig svært trege i de manuelle kamerabevegelsene horisontalt, noe som flere ganger setter Riannas liv i ekstrem fare. Det tar for lang tid før du får oversikten på et nytt område, og igjen er det fall som truer mest. Autosiktingen er heldigvis slik at du sjelden trenger å få øye på fienden før du fyrer løs – treffsikkerheten er alltid på topp.

Det er nesten ikke noe poeng å snakke om lyd i et Star Wars-spill, den holder alltid høy kvalitet. Denne tittelen er intet unntak. Musikken er stemningsskapende og gir deg virkelige følelsen av å være på oppdrag for rebellenes allianse. De sedvanlige laserlydene sitter bokstavelig talt som et skudd, mens stemmegivningen er av god kvalitet. Visuelt sett er det heller ikke mye å utsette på Lethal Alliance, det er pent og hakkefritt. Litt mer detaljer og variasjon i brettene hadde likevel ikke vært å forakte, øyet får for lite variasjon i Riannas pengemotiverte korstog.

Flere stjernekrigere der ute har helt sikkert PSP, og de kan glede seg over å ha en duggfersk og bærbar Star Wars-tittel tilgjengelig. Lethal Alliance er underholdende og varierer mellom skyting og plattformelemeter, og samarbeidet mellom hovedpersonene fungerer tidvis svært godt. Likevel er ikke tittelen veldig slitesterk. Holdbarheten får en stygg bulk eller to av et uoppfinnsomt og lineært brettdesign og et kontrollsystem som til tider er i overkant destruktivt. Lethal Alliance anbefales til reisende Star Wars-fans og skyteglade pendlere. Hvis du er mindre mobil kan det være like greit å fyre opp Knights of the Old Republic eller Battlefront igjen.