Star Wars Rogue Squadron II : Rogue Leader

Oppfølgeren til det populære Star Wars: Rogue Squadron for Nintendo 64 har tatt veien til GameCube, og det er ett av lanseringspillene som det er størst forventninger til. Spillet følger hendelsene i de tre første filmene, med noen ekstra sekvenser lagt til for å utfylle. I det hele tatt er Rogue Leader veldig trofast i forhold til filmene. Grafisk og lydmessig er dette uten tvil noe av det lekreste på markedet.

Bra variasjon
Oppdragene er varierte, utfordrende og interessante. Du får løpende oppdateringer på de forskjellige målene i oppdraget, slik at du hele tiden vet hva det er du skal gjøre. Dette hjelper på, og minsker frustrasjonsfaktoren betraktelig. I tillegg kan du til enhver trykke pause for å lese beskrivelser av målene. Det er i alt 12 oppdrag, hvis man regner med treningsoppdraget. I gjennomsnitt tar hvert oppdrag 10-15 minutter. Spillet er altså forholdvis kort, og en gjennomsnittlig spiller vil ikke bruke mer enn 10-12 timer på å runde det.

Som sagt er kontrollen solid, men Factor 5 har for sikkerhets skyld lagt inn et treningsoppdrag for å hjelpe deg på vei. Her får du fly et skip som kan gjøre det meste: Det er manøvrerbart, slagkraftig og har mange forskjellige spesialangrep. Oppdraget går ut på å fly til forskjellige punkter på banen, hvor du må utføre små oppgaver som for eksempel å skyte ned flest mulig "womp rats" eller å kappkjøre mot andre fartøy. Det hele er en veldig grei innføring i Rogue Leaders finesser.

Det er heldigvis lagt til mange elementer for å få spilleren til å komme tilbake. Gjør man det godt på et oppdrag, får man utdelt en medalje, som igjen gir poeng. Har man nok poeng kan man låse opp nye oppdrag, eller bruke andre skip på de normale oppdragene. Selv de mest talentfulle spillerne må nok være forberedt på å legge inn en del tid for å få låst opp alle de ekstra småtingene. I tillegg er dette den typen spill man plukker opp en gang i blant, bare for å kjøre gjennom de kule oppdragene.

Vakkert
Grafikken i spillet er imponerende. Alt i spillet er bygd opp av store mengder polygoner, og spillet tar i bruk alle effektene i GameCube. Her er alt fra bump-mapping til fogging brukt til stor effekt. Alt i spillet er modellert ned til siste detalj, og det hele er meget vakkert. Visse sekvenser i spillet er nærmest identiske til sine filmatiske motparter. Dette er spillet du drar frem for å imponere venner med din nye konsoll. Dessverre er det noen småfeil, blant annet hender det at deler av skipet ditt går under bakken, uten at det tar skade av det. Heldigvis skjer dette sjeldent. Ellers har spillet støtte for visning i både 50Hz og 60Hz.

Det er først når man ser på noen andre spille at man virkelig legger merke til den utrolige grafikken. Spillet krever at man er konsentrert når man spiller, og du får sjelden mulighet til å se deg rundt. Laserstrålene dine lyser opp omgivelsene på akkurat den rette måten, du får se varmesporene etter rakettene dine og eksplosjonene er skremmende gode.