Star Wars: The Clone Wars

Jediene vender tilbake! Når det kommer til Star Wars, er det vel ingen tvil om hvilken film-lisens som har flest spill basert på seg. Det finnes alt fra rollespill til actionspill innen Star Wars-universet, og om ikke altfor lenge kommer det massive onlinespillet "Star Wars Galaxies" ut, noe som trolig vil forårsake massehysteri innen sjangeren.

Pen grafikk, men sliter litt
Generelt er Star Wars: The Clone Wars et pent spill, med for eksempel sine storslagne, episke stjernekriger. Fartøyene ser relativt detaljerte ut, men kunne kanskje vært gjort litt bedre. Sandstormene på ørkenbanene ser flotte ut, med sandskyer som suer bortover bakken i heten. Grafikkbildet er preget av action og hendelser. Det skjer som oftest noe hele tiden, og laserstråler av ulike farger fyker alle veier. Det ser imponerende ut å skyte ned gigantiske romskip som eksploderer og deiser i bakken med et brak, på en typisk treg, Star Wars-måte. Til tross for disse effektene kan grafikken i Star Wars: The Clone Wars være varierende. Modellene til figurene i spillet, slik som Mace Windu og Anakin Skywalker, er ikke spesielt pene i det hele tatt.

Rett over middels er vel det beste jeg kan si om dem, og animasjonene deres er mekaniske og uekte. Selv om spillet retter forkus mot fartøy-delen, går det ikke ann å se vekk fra at dette burde vært gjort bedre. Videosekvensene er heller ingenting å skrive hjem om, men de fungerer bra. Sekvensene tidlig i spillet er kanskje litt mangelfulle, og man blir ikke skikkelig satt inn i historien før etter en stund. Grafikken i videosekvensene er også varierende, men akseptabel. Som tidligere nevnt sliter spillet tidvis med frame-raten, noe som kan komme frem under særdeles store actionsekvenser, eller kameravinkler som dekker større områder. Grafikk-motoren gjør en god jobb i å faktiske kunne vise såpass mye action, og så mange elementer på skjermen på en gang, men den lever ikke helt opp til kravene.

Lydmessig gir spillet deg det du forventer av en Star Wars-tittel. Her finnes det resirkulerte lyder i hopetall, og det finnes vel rett og slett ikke så mange måter å gi en akseptabel lyssabel-effekt, heller. Og selv om den berømte "Death Star"-musikken enda klinger vel i høytalerne, og selv om spillet bruker musikk fra filmen, lar det deg likevel sitte igjen med en følelse av å ville ha mer. Musikken er ikke spesielt fremtreden, noe som faktisk er litt trist, ettersom musikken er halve opplevelsen i spill slik som dette. Og stemmene i spillet er nesten utilgivelige. Selv om ikke de bruker stemmene til de originale skuespillerne, har de leid inn folk til å prøve å imitere dem. Dette feiler de grovt i, og det meste av videosekvensene med tilhørende forteller-stemmer er nesten flaut å være vitne til. Man merket lett at de prøver, men jeg synes rett og slett at det meste var uten innlevelse, og dialogene er forøvrig heller ikke særlig velskrevne. Lydbildet er derfor av varierende kvalitet; miljølydene i krigene høres ekte ut, og skaper en troverdig ramme for episke slag, mens musikken hele tiden ligger litt for mye i bakgrunnen. Og da mener jeg naturligvis ikke volumet i seg selv, men heller den følelsen av adrenalin som man kan få ved å kjøre hodet først inn i en sverm av fiendetlige fartøyer, akkompagnert med John Williams' Star Wars-musikk.

Star Wars: The Clone Wars gir meg blandede følelser når det kommer til grafikk- og lydbildet. Mer kunne absolutt vært gjort på lydfronten, mens grafikken lider av midlertidige feil og mangler. Frame-rate problemer er nesten utilgivelig på konsoller, fordi det kanske enkelt betyr at utviklerne har tenkt noe slik som; "vi får bare si oss ferdig med spillet, det er jo ikke stort mer vi kan gjøre med det". Likevel finner jeg tilgivelse, kanskje fordi jeg er en storsinnet anmelder, eller kanskje fordi spillet virkelig prøver å dra i gang storslagne actionsekvenser på høyt nivå. Dette er primært et actionspill, forkledd i enkle objektivbaserte oppdrag.

Leter du etter et spill der du må tenke deg om, og ta livsviktige avgjørelser, vil du for all del ikke finne det du leter etter her. Her gjelds det å komme seg fra punkt A til B, og ta knekken på enhver motstand du måtte kommer over. Star Wars: The Clone Wars er rett og slett arcade-inspirert, uten spesielle fordypninger i verken spillestiler eller Star Wars-historie, og er derfor best egnet til folk som liker slike spill. Jeg kan for eksempel understreke det faktum at hvis du likte "Star Wars Rogue Squadron"-spillene, vil du trolig finne mye godt gameplay her også. Star Wars: The Clone Wars er rimelig godt balansert helt gjennom, med forholdsvis godt gameplay og mye frentisk action. Leter etter spill med litt dypere historie og variert gameplay, bør du kanskje spare på pengene og vente på "Star Wars: Bounty Hunter", eller "Star Wars: Knights of the old Republic". Kan du likevel ta Star Wars: The Clone Wars for slik det er, garanterer jeg deg mye god underholdning.