Sniktitt

StarCraft: Ghost

Men de helgarderer seg ved å kunne tilby StarCraft: Ghost, hvilket actionspillet heter, i optimiserte versjoner for all de tre konsollene. Du spiller heltinnen Nova, en såkalt Ghost-enhet med til dels umenneskelige superkrefter slik som å kunne sakke ned tiden rundt seg, og som skal ta deg gjennom en rekke oppdrag i kamp mot de to Terran-fiendetlige rasene Zerg og Protoss. Når Gamer.no nå nettopp tok turen til København blant annet for å ta en prat med vise-presidenten for Blizzard (se vårt intervju), ble vi også disket opp med en drøy to-timers presentasjon av spillet. Vi ble tatt med gjennom hele tre forskjellige, storslåtte områder i spillet, og ble vist store deler av de funksjonene vi vil kunne se når spillet lanseres senere i år.

Nova, kvinnelig multi-talent
Da Blizzard bestemte seg for å lage et konsoll-basert actionspill, ble de raskt klar over at de ønsket å bruke StarCraft-franchisen som utgangspunkt. Og som Bill Roper, selskapts vise-president, forklarte, var det ikke lenge før valget av hovedperson falt på den kjente enheten kalt Ghost. I strategispillene var disse enhetene viktige pågrunn av sine mentale krefter, krefter Blizzard gjør alt de kan for å få frem i actionspillet. Nova er altså en Ghost-enhet, og blir oftest kun omtalt som det av sine overordnede. Hun sitter inne med en rekke spesielle egenskaper slik som å kunne sakke ned tiden rundt henne, gjøre seg selv usynelig, og så videre. Nova er også urovekkende lett til fots, og kan enkelt klatre opp vegger, fjell, stolper og tau.

Hun kan for eksempel klatre opp ei treslynge, henge opp ned ved beina, for der etter å ekspedere fiender på bakken under henne. Dette har spilleren full kontroll over, og Blizzard har fokusert på å kunne gjøre bevegelser som vanligvis ikke ville vært mulig - å spille Nova skal være morsomt, ikke nødvendigvis realistisk. En av Novas aller viktigste egenskaper er å kunne gjøre seg usynelig, såkalt "cloaking". Du vil hele tiden bli vist en måler som representerer hvor mye oppmerksomhet Nova tiltrekker seg, og desto bedre gjemt du er, desto lavere vil denne måleren være. Dette er en av Novas mentale krefter, og vil kunne tappes etter som det brukes. Denne usynligheten er likevel ikke perfekt. Lyseffektene rundt deg har en finger med i spillet, og hvis Nova befinner seg under et fossefall, vil eventuelle fiender rundt henne se konturene av hennes veltrente kropp. Noen enheter kan også de gjennom denne egenskapen, slik som Zerg-rasens Overlords - en av de mange enhetene kjent fra strategispillene. Dette vil spilleren kunne se ved at enkelte deler av Nova plutselig vil bli synlig.

Novas muligheter til å kunne sakke ned tiden rundt henne vil vise seg å bli et av spillernes viktigere kort i mange situasjoner. Kanskje er Nova omringet av fiender uten mulighet for å kunne mestre alle på en gang. Ved å sakke ned tiden rundt henne, kan hun forsøke seg på å ta dem alle sammen etter som hun selv beveger seg i sanntid. Det er lett å få Matrix-assosiasjoner av dette, og for såvidt er det hele ganske likt. Og som Matrix-filmenes kjente kvinnelige birolle, Trinity, er også Nova utstyr med et særdeles veltrent legeme, stramt plassert i en latex-lignende sak som utvilsomt må være ytterst ubehagelig for henne, men som sikkert kommer til å gjøre mange mannlige spillere lykkelige. Men Nova er ikke til å spøke med - hun har viktige venner bak henne.

Hun har faktisk mulighet til å bruke det Blizzard omtaler som "calldowns" - hjelp fra romskip som til alle tider befinner seg i luftrommet over henne. Hun kan for eksempel kalle ned kjernefysiske våpen. I løpet av presentasjonen i København, tok Bill Roper seg mulighet til å fyre av en særdeles velplassert atombombe midt i planeten på flere hundre intetanende Zerg-er. Fyrverkeriet var kanskje ikke ferdig utviklet, men et utvilsomt pent syn var det. Slike "calldowns" vil likevel være begrenset, og som spiller må du gjøre deg fortjent til disse i løpet av spillet. Blant annet vil du få tilgang til en tjeneste som lar deg identifisere fiender du møter, og på den måten tilegne deg verdifull informasjon om deres styrker og svakheter. Nova har også et meget spesielt syn. Hun kan blant annet se ellers usynelige fiender, blant annet via et slags termalsyn slik som i Splinter Cell og Metroid Prime. Bill Roper demonstrerte denne prosessen i et område hvor en usynelig, såkalt Protoss Observer suste frem og tilbake i evig søk etter inntrengere.

En reise mellom verdener
Bill Roper brukte anledningen til å skryte åpenlyst av Blizzards ønske om å ta spilleren med på en reise mellom en rekke forskjellige områder - ikke bare en type interiør, eller en type planet-landskap. Vi ble presentert for tre forskjellige områder i spillet: En Protoss-verden, en Terran-planet kalt Mar Sara, samt Char som er en av Zerg-enes hjemplaneter. For de uinnvidde blir Zerg-ene sett på som StarCraft-universets svar på romvesnene vi så i Hollywood-filmen Independence Day. De reiser fra planet til planet for å høste inn all energi de kan finne. Blizzard omtaler dem som "universets biologiske terrorister". Protoss-rasen er svært avanserte når det gjelder teknologi, samt sin ekstreme evne til å bruke sine mentale krefter. Universets utstøtte gruppe er Terran-rasen, hovedsakelig mennesker og godhetens forkjempere.

Det er denne rasen Nova er en del av, og tilhører en militær-organisasjon hvilken hun utfører spillets mange oppdrag for. Du vil bli tatt med på en episk reise gjennom StarCraft-universet, og vil få se alt fra grønne skoger til livløse, ørken-aktige planeter. 3D-motoren spillet tar i bruk er bygd på den funnet i spillet Vampire, utviklet av selskapet Nihilistic som Blizzard samarbeider med på StarCraft: Ghost. Grafikken i demonstrasjonen, som for såvidt var en relativt tidlig alpha-versjon, var unektelig pen og inspirerende. Da vi ble tatt med inn i en av spillets grønne skoger, var det faktisk som å tre rett inn i de nydelige skjermbildene vi har sett av Blizzard-spillet World of Warcraft. Grafikk-stilen kan minne mye om dette spillet, og det ser svært bra ut i aksjon. Ragdoll-fysikken er naturligvis på plass, og dette ble demonstrert ved at Nova lekte litt med halen til en av de fryktinngytende Zerg-enhetene. Halen levde nesten sitt eget liv, og Nova kunne dytte den opp til veggen om hun ville. Teksturene og detaljene på fiendene var enestående, og noen av dem så regelrett våte og slimete ut.

Forsiden akkurat nå

Til toppen