Sniktitt

Starcraft II: Wings of Liberty

Oppfølgeren finslipes

Blizzard pusser og steller frenetisk på Starcraft II – på jakt etter det perfekte strategispillet.

1: First page
2: New page

– Dere snakket tidligere om at man ville kunne velge hvilke oppdrag man skal gjøre. Hvis historien blir svært sentral, hvordan skal spilleren vite hvilke oppdrag han skal gjøre for og ikke gå glipp av historien?

Terran-kampanjen er den første vi får spille igjennom.

– Den generelle historien vil gå gjennom dem alle, så får spilleren selv velge hvilke små delhistorier han vil følge. Vi kommer ikke til å stenge av mye, og det er bare et par plasser hvor du blir nødt til å ta valg. Du kommer ikke til å gå glipp av mye på veien, og du vil definitivt få den fulle opplevelsen med å spille igjennom bare en gang.

– Planlegger dere å avslutte Starcrafts historie med disse tre kapitlene?

– Det kommer definitivt til å bli en sterk avslutning. Jeg vet ikke hva som skjer med franchisen, kanskje lager vi Starcraft III i 2050, men det kommer til å bli en veldig klar slutt på Starcraft II.

Noe for alle?

– Dere har i løpet av disse dagene snakket mye om historie og historiefortelling, men spillet har også en annen side. Hvor stort fokus har dere lagt på spillets konkurranseaspekt?

– Enormt mye. Vi jobbet med flerspillerdelen lenge før vi i det hele tatt begynte på enspillerkampanjen, og det er den som har bestemt hva vi gjør med enhetene, bygningene, oppgraderingene og så videre. I flerspillermodusen sitter vi på mange måter i en tvangstrøye. Det må være E-sportsvennlig i form av god balanse og stort konkurransepreg.

– I enspillerdelen er ikke dette like viktig, og vi kan gi spilleren langt flere valg. Tidligere har vi lagt flerspilleren opp slik at dette er noe du spiller etter å ha trent deg opp gjennom enspillerkampanjen. Nå har vi tatt fokuset vekk fra dette. Enspillerkampanjen tar deg kanskje litt på vei, men det er ikke trening, og prøver å være morsom og god på sine egne premisser.

Til tross for at mye av det gamle er bevart, vil man få tilgang på nye og interessante våpensystemer.

– Jeg regner med dere implementerer «matchmaking» på Battle.net for dette spillet?

– Ja vi har allerede et slikt system gående i Warcraft 3, så hvis man spiller ærlig – hvilket ingen ser ut til å gjøre, så skal du ideelt sett møte en som er på ditt nivå. Dette gjør at du vinner omtrent halvparten av kampene dine. Vi har hatt en del problemer med folk som «smurfer», det vil si at de åpner nye kontoer og utgir seg for å være dårligere enn de egentlig er, og dette er utfordringer vi jobber med.

God eller regnedyktig fiende?

– Hvordan er den kunstige intelligensen i denne utgaven? Har dere gjort den smartere, eller bruker dere det gode gamle trikset hvor graden av vanskelighet kun baserer seg på matematikk og «juksing»?

Les også
Anmeldelse: StarCraft II: Wings of Liberty

– Den kunstige intelligensen i Starcraft II jukser ikke, og dette er viktig for oss. I våre tidligere titler visste den det du gjorde, og planla motreaksjoner. Denne gangen er det ikke slik, og det fienden ikke ser, reagerer han ikke på. Dette gjør at også fienden må utforske for å få informasjon om deg. Den er fremdeles slik at en økning gjør at han regner bedre og er kjappere. Han bygger alle arbeiderne han skal til rett tid og så videre, men han jukser ikke.

– Når man skal i gang med et så stort prosjekt som Starcraft II, hvor mye tenker dere på forgjengeren? Jeg mener da i form av at dere later til å holde dere ganske stramt til det originale spillet både med tanke på utforming og den kanskje noe foreldede spillmekanikken?

Menneskenes skjebne er i dine hender.

– Vi synes at vårt første spill var storartet, og måtte spørre oss selv om hvordan vi skulle klare å endre det til det bedre. Vi kom frem til at det var en del ting som kunne forbedres, og da vi prøvde det ut, fungerte det overraskende bra.

– I Blizzard er vi ikke så veldig bekymret om spillet er nyskapende eller hva de andre utviklerne måtte finne på. Det vi fokuserer på, er om det er morsomt for spillerne våre, punktum. Visst er det en rekke andre spill som gjør en hel del ablegøyer, og det må gjerne fungere for dem. Vi synes derimot at Starcraft er en så bra opplevelse at det vil bli galt å tukle med det.

– Hva vil du da si skiller Starcraft I og II mest?

–Det må først og fremst bli enspillerkampanjen, som vi har lagt en stor mengde arbeid ned i. For det andre har vi nye enheter, bygninger og taktikker. Hvis man elsker det gamle Starcraft og heller vil spille det, så gjerne for oss. Mange av oss mente at Starcraft i seg selv var perfeksjon, og å revidere det ville være nær idioti. Vi har likevel fått til noen nye ting her og der, som vi tror gjør at Starcraft II blir ennå bedre enn sin forgjenger.

Konklusjon

Jeg synes fremdeles at Starcraft II ser noe gammeldags ut. Slik jeg kan se det inneholder det ikke så alt for mange nye ideer, og er i bunn og grunn svært likt sin forgjenger. Når det er sagt, hvis det er noen som kan få en slik «gjenfødelse» av et gammelt spill til å fungere, så er det Blizzard.

Zerglingene kommer på besøk.

Som Browder er inne på er ikke Blizzard selskapet som skal innovere. De er selskapet som ser løsningen der andre ser begrensninger, og er ikke redd for å bruke gammel spillmekanikk som redskap for å komme dit de vil. Jeg er heller ikke i tvil om at verken konkurransespillerne eller de som er ute etter enspillerdelen vil føle seg snytt, bedømt ut fra all tiden de legger ned i det.

Både Company of Heroes og World in Conflict virker som litt friskere og mer tidsriktige spill enn Starcraft II, men hvis sistnevnte kan gi meg i nærheten av like mye glede som sin ti år eldre bror, er det ingen tvil om at dette blir et spill for meg.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden