Starhawk-utvikler dropper konsollspill

Omfattende runde med oppsigelser hos Lightbox Interactive.

For litt over en uke siden fikk vi melding om at den amerikanske utvikleren Backbone Entertainment måtte kutte kraftig i staben på grunn av lavere etterspørsel etter tradisjonell konsollspillutvikling. Nå følger Starhawk-utviklerne Lightbox Interactive etter.

GameInformer melder at studioet har sagt opp 24 av sine ansatte, og det som er igjen av studioet vil fra nå av fokusere på iOS-spill.

– Som dere vet er industrien i forandring. Vi går bort fra tradisjonell konsollspillutvikling til å lage et iOS-spill for egne penger, sier Lightbox-sjef Dylan Jobe.

iOS neste for Starhawk-skaperne.

Dette skjer på tross av at selskapet opprinnelig hadde en spillutviklingsavtale med Sony, som omfattet flere spill enn Starhawk. Sony bekrefter at begge parter har gått bort fra avtalen. En talsmann for Sony forteller at Sonys Santa Monica-studio vil få ansvaret for brukerstøtte for Starhawk og Warhawk.

Lightbox ble opprinnelig grunnlagt i 2009, av veteraner fra Incognito. Starhawk var deres første spill, og det fikk ikke noen stor suksess på markedet. I vår anmeldelse stakk det av med karakteren 7, og Espen Jansen sa blant annet følgende:

– Starhawk er et spennende spill – det som på utsiden ser ut som et ganske alminnelig tredjepersons skytespill med noen simple flyelementer, er i realiteten mye dypere enn som så. Historiemodusen vinner ingen priser for originalitet eller beste plott, men er en overraskende effektiv måte å forberede spilleren på det som er hjertet og sjelen i spillet, nemlig flerspillerdelen.

Les også: – Kingdoms of Amalur er en flopp
Les også: Prototype-studioet er så godt som nedlagt

Siste fra forsiden