Steam gir deg pengene tilbake dersom du ikke likte spillet

– Tilbakebetalingen er utformet for å fjerne risikoen ved kjøp.

Skjermdump Steam

Mandag fortalte Valve at de tilbyr sine Steam-kunder pengene tilbake for nær sagt alle kjøp i den populære nettbutikken. Det inkluderer spill, nedlastbart innhold og Early Access-produkter.

Årsaken til at du vil ha pengene tilbake kan være nesten hva som helst. Kanskje møter ikke PC-en din kravene til spillet, kanskje kjøpte du en annen tittel enn du hadde tenkt, kanskje du rett og slett ikke likte spillet.

─ Designet for å fjerne risiko

Tilbudet er likevel ikke helt fri for restriksjoner. Du må søke om refusjon innen to uker etter at du kjøpte tittelen, og du kan ikke ha spilt spillet i mer enn to timer.

Steam vil gi deg pengene tilbake.

─ Tilbakebetalingen er utformet for å fjerne risikoen ved å kjøpe spill via Steam, ikke en måte å få gratis spill på. Hvis vi får inntrykk av at du misbruker denne funksjonen kan vi slutte å tilby deg tilbakebetaling, står det i Steams oppdateringsnotat.

De skriver også at de ikke anser det som misbruk dersom du ber om pengene tilbake for en tittel kjøpt rett før et salg, og så umiddelbart kjøper den på nytt når salget har startet.

Du kan ikke få pengene tilbake for filmer, titler kjøpt utenfor Steam eller gaver du har fått av andre spillere. Har du blitt tatt i juks av Valves antijuksesystem mister du også retten til refusjon for det spillet du har jukset i.

Flere utfordringer

Enkelte setter spørsmålstegn ved hvorvidt dette er tilstrekkelig gjennomtenkt. Skaperen av Epanalepsis, Cameron Kunzelman var raskt ute på Twitter og ytret sin bekymring for de som lager spill som varer mindre enn to timer.

Kotaku har samlet en rekke av disse argumentene i en artikkel, hvor det blant annet poengteres at noen spill ikke er lenger enn to timer. Proteus, Gone Home, og selv store titler som Portal og Metal Gear Solid V: Ground Zeroes kan man fullføre innen to timer og få pengene tilbake, og dermed et gratis spill.

Forhåpentligvis har Valve en plan for disse tilfellene, slik at også utviklere av små spill kan tjene penger på produktene sine.

Siste fra forsiden