Stor suksess for Divinity: Original Sin

Og nå aner ikke Larian hva de skal lage.

Larian

Av de tradisjonelle rollespillene som har hatt stor suksess på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter er Divinity: Original Sin et av de første som nå er lansert i ferdig utgave – sannsynligvis mye fordi utviklingen faktisk startet lenge før Kickstarter-kampanjen.

Magi er fali.

Mange er bekymret for at folkefinansierte spill «bruker opp» kjøperne i selve folkefinansieringskampanjene, men det har i alle all ikke skjedd her. Original Sin har nemlig inntatt og holdt toppen av bestselgerlisten til Steam, og solgt over 160 000 kopier.

Forventer profitt

Det vil ifølge sjef hos utviklerstudioet Larian si at utvikleren er på god vei til å gå i pluss. Spillet skal ha kostet cirka 33 millioner kroner å lage, hvorav omtrent 5,8 millioner kroner ble samlet inn fra folket.

– Det gjør det veldig bra. Vi er veldig glade, for å være ærlig hadde vi ikke forventet det. Vi forventet det kom til å gjøre det bra, men ikke bra, sier Larian-sjef Swen Vincke til nettstedet Eurogamer.

Statistikk må til i et godt rollespill.

Han beskriver spillet som den raskest selgende Larian-utgivelsen noensinne, og mener studioet kan takke både Kickstarter og Early Access-tjenesten til Steam for suksessen:

– Tilbakemeldingene vi har fått derfra har vært verdt vekten sin i gull. Det er nesten et utviklingssamarbeid mellom oss og dem, fordi de har påpekt ting vi har gjort dårlig og oppmuntret oss til å utvide ting vi har gjort godt. Du får en slags gruppeintelligens som bryner seg på spillet.

Samtidig har ikke alt gått som planlagt. Selv med en siste utsettelse har utviklingen tatt så lang tid at den endelige versjonen ikke ble klar før lansering, og dermed har ikke Larian fått noen anmeldelser av spillet sitt enda.

Om du ønsker å vite litt om spillet kan du imidlertid lese vår snikitt fra tidligere i år.

Ønsker å skaffe mystisk rollespillserie

Nå vil studioet fortsette å fikse opp i feil som har blitt rapportert, og så må de på et eller annet tidspunkt finne ut hva deres neste spill skal være. Det aner de nemlig ikke, fordi etter at Dragon Commander ble lansert i fjor ble hele studioet fokusert på Divinity: Original Sin.

Hva synes dere om spillet så langt?
Les også
Anmeldelse: Divinity: Original Sin

Swen Vincke hinter om at han har lyst til å skaffe seg rettighetene til en gammel rollespillserie, men han vil ikke røpe hvilken. Han har visstnok tatt kontakt med rettighetsinnehaverne allerede, uten å få svar. Nå som studioet har Divinity-suksessen å skilte med håper han på bedre lykke.

Om det ikke hjelper vil han vurdere å gå til pressen for å skape blest og kanskje vekke oppmerksomheten til rettighetsinnehaverne på den måten.

Hvilken serie det er snakk om aner vi ikke. Kanskje Wizardry?

Siste fra forsiden