Store omveltinger for Diablo III

Storspillet lar vente på seg idet flere systemer endres og skrapes.

Man kan nok med god samvittighet kalle Diablo III en av årets mest etterlengtede spillutgivelser, noe det også var i fjor og året før. Blizzard tar seg som vanlig god tid med spillene sine. Til tross for at omfattende betatesting pågår så ser actionrollespillet ut til å være et godt stykke unna.

Diablo III kan se sånn ut.

Mange sentrale systemer har enten blitt fjernet eller forandret i senere tid. Spillets produsent, Jay Wilson, redegjør for en hel drøss av endringer i et nylig blogginnlegg (via Eurogamer), og befester med det at vi nok må vente enda litt lenger før spillet kommer.

Town Portal er tilbake

Blant annet må man ikke lenger identifisere nye magiske gjenstander med spesielle formler. Alle figurer kan nå finne ut deres sanne natur ved hjelp av en egen ferdighet. Til gjengjeld mister man Cauldron of Jordan og Nephalem Cube. De gjorde at man henholdsvis kunne smelte om gjenstander til penger i felten eller bryte dem ned til ulike bestanddeler.

Eller sånn.

I stedet får man et gjensyn med byportaler, som kan åpnes hvor som helst og gir figuren en snarvei til hovedbyen hvor slike tjenester kan utføres. Disse var en viktig del av de to første spillene, men ble sløyfet i Diablo III fordi de gjorde kampene for lite utfordrende. Dette har de etter sigende funnet en løsning på.

Oppdateres fortløpende

Spillet kommer også med en hel rekke andre forandringer, og de smeltes visstnok inn i betaversjonen fortløpende. Det skal blant annet gjøres vesentlige grep i ferdighets- og runesystemene som de fortsatt ikke snakker om. Du kan se en oversikt over alle endringene her

– Under utviklingen av Diablo III har vi blitt beskyldt for å skru for mye på systemene, og at vi bare burde utgi spillet siden det er godt nok som det er. Det er en ærlig sak, men jeg synes også den er feilaktig. Jobben vår er ikke bare å utgi et spill, men å lage det neste Diablo-spillet. Ingen kommer til å huske at det er forsinket, bare om det er strålende eller ikke, skriver Wilson.

Diablo III forventes utgitt i løpet av året, til Windows og OS X. Det jobbes også med en konsollversjon, men utviklerne har enda ikke bestemt seg for om den skal utgis.

Les også: Vår seneste sniktitt på Diablo III
Les også: Bygger konsollversjonen av Diablo III på nytt

Siste fra forsiden