Strategiske perler på nettet

Spillmarkedet er mye større enn du tror, og her i Gamer.no klarer vi bare å dekke en brøkdel av det. Ved siden av de store og mellomstore selskapene, finnes det en myriade av små, uavhengige utviklere som distribuerer spillene sine utenom de vanlige systemene. I denne artikkelen skal jeg trekke frem fire gode spill som ble lansert i fjor. Alle disse spillene faller innenfor strategisjangeren (noe som gjør at det passer godt å ta dem i samme artikkel), men de er svært ulike hverandre.

Grunnen til at jeg har plukket ut akkurat disse spillene, er rimelig enkel: Det er spill jeg selv har kjøpt, og som jeg er så fornøyd med at jeg ønsker å dele erfaringene mine med andre. Det er mengder med gode spill der ute, så en artikkel som denne skraper bare så vidt overflaten, men forhåpentligvis kan den være med på å utvide horisontene til gamere som i utgangspunktet kun kjøper spillene sine i vanlige butikker. Karakterer gir jeg ikke, men vær trygg på at alle disse spillene er verd pengene dine.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Oasis

OASIS


Utvikler: Mind Control Software
Utgiver: PlayFirst
Pris: 19,95 dollar (ca. 135 kr)
Distribusjonsmetode: Kun nedlastning

Oasis må være et av fjorårets mest avhengighetsskapende spill. Det kan beskrives som en slags merkelig blanding av Minesveiper og Civilization, men denne beskrivelsen gir kun et begrenset inntrykk av spillet. Kort fortalt er du en egyptisk hersker som må gjenerobre landområder truet av barbarer. Disse landområdene er skjult bak en mørk støvsky, og består av både byer, fjell (med gruver, om du er heldig), ørkener, nomadebebyggelser og en oase med en magisk monolitt.

Ved å utforske landet får du tilhengere som du kan bruke til å bygge veier mellom byene, noe som får dem til å vokse. Dessuten kan du sende tilhengerne inn i gruver, hvor de vil arbeide med å finne nye teknologier. Innen en viss mengde turer vil en brutal stamme med barbarer angripe landet ditt, og ved å knytte byene sammen og forske på nye teknologier, kan du forberede folket på barbarenes angrep. Kartet avsluttes etter barbarenes angrep, men målet for på hvert kart er å lete opp en magisk monolitt.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Oaasis

Denne beskrivelsen skraper bare så vidt overflaten av hva Oasis har å by på, men takket være et enkelt brukergrensesnitt og en velbygd øvelsesdel, er du aldri i tvil om hvordan ting fungerer. Bak den enkle fasaden skjuler det seg imidlertid et strategispill som krever mye kløkt og taktisk planlegging. Hvert kart tar bare noen minutter å spille gjennom, noe som gjør dette til et perfekt pausespill - så lenge du har kontroll på tiden (minutter blir nemlig raskt til timer, noe jeg personlig fant ut i juleferien).

Oasis ser ikke så spennende ut på bildene, men dette er et av de mest velbalanserte strategispillene du noensinne vil komme borti. Spillet lager selv nye kart, så selv om du har spilt gjennom kampanjene i spillet (en av dem gir deg faktisk rollen som faraoen som ikke ville gi slipp på israelittene), har du en praktisk talt evig mengde nye kart å kose deg med.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Weird Worlds

WEIRD WORLDS


Utvikler: Digital Eel
Utgiver: Shrapnel Games
Pris: 24,95 dollar (ca. 168 kr)
Distribusjonsmetode: Både nedlastning og kjøp fra nettbutikk

De fleste romskipspill har én ting til felles; de er store. Enten vi snakker om David Brabens anerkjente Elite-serie, kultklassikeren Space Rangers 2 eller de kritikerroste X-spillene, er dette spill det tar uker, måneder og år å spille. Weird Worlds er disse spillenes rake motsetning - en gjennomspilling av dette spillet tar stort sett mellom ti og tjue minutter. Heldigvis er denne tiden svært begivenhetsrik.

I Weird Worlds er du kommandøren på et romskip (enten et piratskip, et forskningsskip eller et militært skip), og oppdraget ditt er å utforske et tilfeldig generert univers innen en tidsfrist går ut. Universet består av en haug med solsystemer, hvor du kan finne skjulte skatter, fremmed teknologi, nye våpen og annet utstyr, samt fremmede raser (som kan være ekstremt hyggelige, slik som de fuglelignende handelsfolkene Klakar, eller ekstremt uhyggelige, slik som Tan-Ru).

Mye av tiden bruker du på å finne nytt utstyr som du kan bruke i romskipet ditt, samt vennligsinnede romvesener som kan slutte seg til flåten din. Jo bedre utstyrt du er, jo bedre ligger du an når du møter fiendtlige romskip. Kamp foregår i et eget sanntidsstrategimodus, hvor du styrer de individuelle romskipene dine i kamp mot fiendens skip. Selv om kampsekvensene er forholdsvis enkle, er mulighetene for taktikk mange, så lenge du har noen skip med deg på laget.

Alternativ tekst mangler
Skjermbilde fra Weirld Worlds

Det hele styres ved hjelp av et enkelt brukergrensesnitt. Hovedskjermen består av et stjernekart, og for å reise til et solsystem klikker du enkelt og greit på den stjernen du vil dra til. Reisen dit tar en viss mengde tid, basert på hvor gode motorer du har og hvor langt det er til målet ditt. Når du kommer frem, får du beskjed om hva det er som møter deg der, slik at du kan bestemme hva du vil gjøre. Når (eller rettere sagt "om") du endelig kommer hjem igjen får du poeng basert på hvor mye du har oppnådd.

Det er vanskelig å beskrive hvorfor Weird Worlds er så underholdende som det er, men det er et spill av den typen du kan spille om og om igjen, og oppleve noe nytt hver gang. Riktignok kunne det godt hatt mer innhold, og noen ganger avgjøres veldig mye av flaks, men Weird Worlds er et sjarmerende og morsomt spill med mange fiffige detaljer, som garantert klarer å underholde deg en stund. Dessuten er det, som Oasis, et perfekt pausespill.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen