Studievalg for spillutvikling

Var du en av de som slaktet Half-Life 2 på grunn av mangel på innovasjon? Uttalte du skråsikkert at nettopp du kunne lagd et bedre spill? Hvis du i tillegg nettopp er ferdig med allmennfaglig vidergående og leter etter en studieretning, så kan du faktisk lage et bedre spill.

Side 1
Side 2

Design
Dette er det mest "flytende" emnet, da det dreier seg om et estetisk fag, og er vanskelig å sette fingeren på. Men selv om man har en kunstnerspire i magen, må man uansett skaffe seg den tekniske kunnskapen for å få det ned på papiret, eller i dette tilfellet, skjermen. Generell interesse innen digital fotografi og bildebehandling er ikke dumt å inneha i dette tilfellet, og hvis du er kjent med verktøy som Adobe eller Macromedias designverktøy har du et godt grunnlag. Det finnes en del kurs hvor du kan lære disse på en rask og billig måte, og det anbefales sterkt. Men å lære seg selve designfaget er ingen rask eller billig oppgave. Det er mye teori som må pløyes, og oppgaver som må leveres inn.

Høgskolen i Gjøvik (HiG) tilbyr faget Bachelor i Mediedesign, som tar for seg de aller fleste områder innen design. 3D-animasjon via programmet 3DStudioMax, fargelære (HiG har Norges største og mest avanserte fargelab) og designhistorie er fag som ligger inne i denne retningen. For å skape en karakter og omgivelser i et spill er det 3D-animasjon som står i sentrum, og spisskompetanse innen dette vil være gull verdt på arbeidsmarkedet. Bacheleor i digital medieproduksjon kan du studere på Høgskolen i Østfold (HiØ). Et forholdsvis nytt studium som omtaler seg slik; "digital design, konstruksjon, produksjon, presentasjon og fremføring av kunnskapsinnhold for læring, undervisning og underholdning, i et vidt spekter av medier". Oversatt til forståelig betyr dette at de går heller i bredden enn i dybden. Du må spørre deg selv om du har lyst til å lære litt om alt, eller spesialisere deg innen et visst felt.

Liker du å se på deg selv som en kreativ person, som kanskje legger litt bedre merke til detaljskarpheten i spill enn neste mann? Føler du deg kompetent nok til å kunne diskutere valget av bakgrunnsfarger i Splinter Cell? Da bør du seriøst tenke på designutdannelse, for når det gjelder elektroniske medier, så går markedet bare èn vei, nemlig oppover. I tillegg til at denne utdannelsen er viktig innenfor spillverdenen, er den også ekstremt allsidig, så du vil alltid ha alternativer innenfor all elektronisk publisering, fra trykk/layout og webdesign til animasjon og karakterutvikling til spill.

Historie
Behovet for en god historie i et spill en avgjørende. Hvis du ser på spillene Doom 1, hvor historien bestod av; "du er en mann med skytevåpen, skyt!", og Half-Life, hvor historien var nøye bygget opp for å generere best mulig opplevelse i samkjør med grafikk og spillbarhet, så ser vi en klar forskjell. Behovet for manusforfattere innen spillindustrien kommer til å vokse enormt de neste årene, på samme måte som den vokste innenfor filmindusrien på begynnelsen på 1900-tallet når filmskapere fant ut at publikum likte filmer med handling. På mange måter kan det virke som om grafikken har løpt forbi historien i nyere spill, men i det siste det virker som om spillutviklerne prøver å gjenskape følelsene du får når du ser en film, med karakteroppbygning og narrativ fremdrift. Dette er gode nyheter for alle gamere, spesielt de som setter pris på en velbygget historie.

Men for å lære dette faget,finnes det desverre få muligheter som kvalifiserer til at man kan kalle seg profesjonell. Men de finnes; Høgskolen i Bø i Telemark har et forfatterstudium som går over ett år og som tar sikte på å videreutvikle din egen arbeidsform. Opptakskrav er, slik som all annen høyskoleutdanning generell studiekompetanse, i tillegg til tekstprøver. Det opplyses om at yrkesmuligheter er blant annet manuskriptilrettelegging, noe som er alfa og omega i en prosess hvor et skrevet verk skal tilpasses en annen fortellingsform enn den litterære. Men med bare ett års utdanning, kan dette faget lett bli for lite omfattende, og nesten bare som forkurs å regne.

Den aller beste utdannelsen innen dette feltet finner man utvilsomt ved Høgskolen i Lillehammer (HiL), som er senter for det aller meste av filmfaglig utdannelse i Norge. Her ligger nemlig Den Norske Filmskolen, som tilbyr et treårig undervisningsopplegg innen manus. Hvis vi ser på alle likhetene mellom film og dataspill de siste årene, og økningen av de,så er det ganske klart at dette vil være en meget hensiktsmessig utdannelse. Opptakskravene på denne linja er forholdsvis krevende og involverer mye arbeid. Kravene kan man lese mer om på www.filmskolen.no. Desverre er det ikke opptak her før 2007, så i tilfelle må man smøre seg en stor skive tålmodighet, og kanskje satse på Høgskolen i Bø i Telemark i mellomtiden.

Konklusjon
Spillutvikling er et like flytende fag som filmskaping. Et enormt antall studieretninger kan knyttes opp til dem begge, både tekniske og kreative, men man må lide valgets kvaler for å finne det rette studiet etter dine egne interesser. Med mindre du brenner for èn ting, blir det vanskelig å komme seg igjennom en bachelor- eller mastergrad, som kan vare i opptil 6 år. Mitt råd er å tenke nøye gjennom hva du selv liker, og så velge etter det. Velger du feil, er det ikke den største krisen, da du uansett vil ha gjort deg opp en mening om studievalg underveis, og kan alltids skifte retning etter et år.

For å oppsummere passer kan det passe bra med et sitat som følger 2-tings filosofien (alt kan deles opp i 2 ting) av Glen Whitman:

"The Two Things about Computer Game Design:
1. In 999 cases out of 1,000, simple is better than complicated.
2. Immersion (when the player forgets he is in the real world and thinks and acts entirely as if he is in the one you have created) is the ultimate goal of all game design.
Comment: Most difficulty in game design comes from reconciling #1 and #2."

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden