Stuntman

Nå ligger det foran meg. Spillet som gjør det mulig for alle og enhver å være gal bak rattet, krasje inn i bygninger og stort sett være litt crazy. Spillet er laget av Reflections Studio, firmaet bak slagere som Destruction Derby og Driver. Stuntman kan beskrives som en salig blanding av disse to, med voldsomme krasj, hopp og galskap fra Destruction Derby, og stilen, farten og kjøregleden fra Driver.

Multiplayer
Multiplayer finnes knapt på dette spillet, og her får spillet sitt andre store minus. Det nærmeste du kommer, er som sagt tidligere, å ta med dine egne stuntarenaer til kamerater og teste hverandre på denne måten. Men du får fortsatt ikke kjørt mot noen andre enn CPU-en. Men for å se det positive i det negative, det er faktisk ganske gøy å sitte flere sammen og kjøre de ulike stuntene etter tur til en greier det. Det er bare deilig med en kort pause, og det kan lages en konkurranse ut av det der den med mest godkjente stunts vinner. Personlig orker jeg nok ikke å begi meg utpå flere enn en runde med filmene, men det er i det minste artig første gangen.

Stuntman ser veldig ut som en oppgradert versjon av Driver. Grafikken fungerer, men den er ikke veldig pen. Langt fra noe GT3-utseende på Stuntman med andre ord. Og frameraten stuper til tider når mye skjer på samme tid, noe som kan utgjøre forskjellen på å klare et stunt eller ikke. Men, som sagt, det fungerer. Og de har fått med en masse ulike miljøer i spillet, alt fra storbyer med trange bakgater, til bygda med grusveier og bondegårer. Dette er bra, og det er masse som skjer på skjermen til enhver tid. Biler, mennesker, eksplosjoner og en masse esker står i veien for deg, og Stuntman gjør alt dette bra. Og bilene som er med i spillet kan virkelig totalvrakes til det knapt nok er noe igjen på dem. Godkjent med andre ord.

Lydsiden av spillet er meget bra. Her er det plenty voice-acting, både fra deg selv og i trailerne. Og de er mest imponerende. Jeg tør nesten å påstå at det gjøres så og si bedre skuespill på disse enn i mange av dagens Hollywood-filmer. Dette er bra! Og den cheesy filmmusikken kler de ulike miljøene bra. De skaper en utrolig fin følelse av å være med i en Indiana Jones-film eller, min favoritt, en James Bond-film. Det lukter skikkelig svidd av disse rip-offene, men det er utrolig kult. Lydeffektene i spillet er også bra, med skrikende bremsing, krasjing og alt som hører med. Svakheten i lydbilde ligger i regissøren som til stadighet gir deg instruksjoner. Han gjør det bra han, men den samme regissøren i alle filmene er kjipt. Du blir lei de samme kommentarene film etter film, og dette kunne godt vært gjort litt annerledes. Men dette er bare småplukk.

Da sitter vi igjen her med konklusjonen. Og for å si det veldig enkelt. Dette er et meget bra spill. Nyskapende på mange områder, og mange timer med blod, svette og tårer. Men ikke minst er det gøy! Bra grafikk, fulgt opp med enda bedre lyd, gjør det til et spill som enhver liten stuntmann-spire bør kjøpe. Og alle andre som liker et spill litt utenom det vanlige. Sjelden har jeg sett et spill som kan irritere og glede så mye på en gang.