Sudden Strike: Resource War

Krig er og blir et kaosfylt helvete. Et mylder av spillutgivelser har demonstrert dette til gangs de siste årene, da særlig med henblikk på andre verdenskrig. Sudden Strike-serien er kjent i så måte, og nå har det kommet en selvstendig tilleggspakke til Sudden Strike II.

Landskapsarkitekt
I tillegg til å spille ferdige brett kan du laste ned og skape dine egne kart. Dette forlenger helt klart levetiden til spillet og er et bra grep fra Fireglow. Sitter du hjemme og ikke kan bestemme deg for om du skal velge en karriere i forsvaret eller bli landskapsarkitekt som din mor? – Da er dette perfekt for deg. Karteditoren er enkel å bruke, og variasjonene er uendelige. Hvis dere er flere venner som spiller, er det jo ekstra gøy å kunne krige mot hverandre på ulike og unike kart. Man kan også finne en mengde kart på spillets hjemmeside, i tillegg til flere modifikasjoner av spillet (blant annet Braveheart!).

Når det gjelder det å krige mot hverandre, flerspillerdelen, ble det etter mye om og men behørig testet. Flere besøk på det offisielle nettstedets ip-database og flittig bruk av Google avslørte at svært få spiller Resource War på Internett. De fleste holder seg til Sudden Strike I og II. Når jeg omsider fant en person som var ute etter å spille det samme som meg, viste det seg at han hadde den tyske utgaven. Heldigvis var våre versjoner kompatible, og ironisk nok presenterte muligheten seg for å kunne krige mot en vaskekte tysker.

Flerspillerdelen var rent spillmessig identisk med enspillerdelen; okkuper bygninger for å skaffe forsterkninger. Jo flere bygg jo større er din mulighet til å vinne. Vi hadde en moderat mengde enheter på kartet, allikevel var det en hakkete og langdryg opplevelse. Vedkommende jeg kriget mot hadde vel heller ikke verdens beste nettoppkobling. Alt i alt tilfører flerspillerdelen lite, bortsett fra at man kan kommunisere med fienden. Hvordan det gikk? Det blir mellom meg og den tyske overmakten.

Sudden Strike: Resource War viser at mulighetene absolutt er tilstede i strategisjangeren og Sudden Strike-serien spesielt. Derfor er det trist at spillet faller på egne feil og mangler. Med unntak av lyden er spillet rett og slett gjennomsyret av middelmådighet. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at spillet er blottet for dybde og sjel, følelsen av å være i kampens hete uteblir fullstendig. Spillopplevelsen blir dermed ensformig og platt, og da hjelper det fint lite at man kan plundre med det i 100 timer. Sudden Strike: Resource War er i det minste rimelig (rundt 200 kr.), og det skulle bare mangle!

Er du tilhenger av serien kommer du sikkert til å godkjenne denne tittelen også. Har du derimot ikke vært borte i Sudden Strike før, anbefaler jeg deg å vente til spill nummer tre i rekken kommer. Det lille materialet som har blitt publisert til nå tyder på at Fireglow har en langt sterkere tittel på gang. Til slutt tar jeg meg den frihet å komme med et direkte sitat fra manualen, som understreker spillets overfladiske karakter:

”One of the most effective ways of inflicting losses on the enemy without being effected is to fire at them before they are able do so.”