Super Street Fighter IV 3D Edition

Kan dette være den ypperste slipptittelen til 3DS?

Capcom liker å gjøre mye ut av hver versjon av sine Street Fighter-spill, og nummer fire i rekken er ikke noe unntak. Det første kom i 2008, og har fått en rekke nyversjoner siden da. Nå er Super Street Fighter IV klar for 3DS, med en utgave som har full støtte for den brilleløse 3D-teknologien. Interessant, tenker du kanskje. Jepp, sier jeg. Sluttproduktet er i aller høyeste grad forlokkende for slåsseglade spillere der ute!

Masse snadder

Fans av serien vil finne mye å glede seg over i 3D Edition. Her har man med alle de 35 figurene fra det originale Super Street Fighter IV, så de fleste vil garantert finne sin favoritt når det skal kjempes. Dessuten er modusrikdommen overveldende. Hvis du vil ha valuta for pengene når det gjelder tidsbruk, er nok dette spillet ditt sikreste kort blant slippspillene til 3DS. I det hele tatt har denne godpakken mye til felles med Super Street Fighter IV i 2D, det gir en velbalansert og morsom spillopplevelse.

Auda.

Arkademodusen er et naturlig startpunkt. Her velger du din favorittfigur, og bare kjemper på i de mange ulike miljøene. Formatet kjenner vi vel alle; målet er å bli best av tre runder. Dette er enspillerbatuaen, men Super Street Fighter IV tilbyr så uendelig mye mer. I Versus kan du slåss mot andre spillere over trådløst nett, mens du kan nå enda bredere med en kamp over internett. Blir du lei av å være sosial kan du hygge deg med utfordringsmodusen, der det er mulig å knuse både biler og tønner.

Videre lar en treningsmodus deg finsikte kombinasjoner og ulike angrepsteknikker. Spillet leverer også en haug med statistikk, samt at det har støtte for Streetpass. Det vil si at figurene kan kjempe mot andres figurer om du passerer dem på gata med 3DS-en i lomma. Enkelt og uavansert moro, og en liten bonus i en allerede smellfeit totalpakke.

Nå er det greit at man har mye å ta seg til, men det er likevel én ting som er viktigere enn noe annet i denne typen spill. Gameplayet under selve kampene. Det er da også først og fremst her Super Street Fighter IV leverer varene. Hvis du tror du kan komme langt bare ved å trykke som en gal, tar du skammelig feil. Skal du bli god i dette spillet må kombinasjoner læres og prentes godt inn.

Full kontroll

Da må du selvsagt også lære deg kontrollsystemet. Det første valget er egentlig om du skal bruke styrespaken eller D-pad. Førstnevnte er kanskje den mest behagelige, men jeg synes ikke presisjonen blir noe bra med den i kjappe kamper. Da er det bedre å holde seg til den mer ”tradisjonsrike” D-paden, da føles det som om man har langt kjappere og større kontroll over figurens hopp og sprett. Samtidig skal du jo kunne utføre komboer i samspill mellom styresknapp og slå/sparke-knapper, da er det igjen slik at D-paden gir den beste totalopplevelsen. Det er så intuitivt, det sitter i fingrene så snart du har fått prøvd deg litt. Akkurat dette er nok spillets aller sterkeste punkt.

Harde angrep.

Likevel skal dette være moro for de som ikke vil trene så alt for mye også, de som spiller på letteste vanskelighetsgrad har jo også lyst til å sparke en rumpe eller to. I nedeskjermen har du nemlig tilgang på fire snarveier, som igjen er kombinasjoner. Dette er med andre ord stillbare og kjappe autokombinasjoner, kjekke å ha for spillere uten den helt store hukommelsen eller farten i fingrene. Capcom vil nå bredt, og kontrollmessig tror jeg de lykkes ganske godt med Super Street Fighter IV 3D Edition.

Nå skal det sies at japanerne også tar vare på de i den andre enden av skalaen, de som virkelig vil utfordres. Igjen er det bare å takke kontrollsystemet, og en kunstig intelligens som setter spillere på alvorlige prøver. Her rekker du ikke å tenke, noe som er bra, du må handle på rent instinkt og lærte ferdigheter. Igjen står de gode og lettangripelige kontrollene på toppen av pallen og jubler. Dette er virkelig moro når det sitter, men selv proffspillere bør ikke skamme seg over å bruke en snarveiskombo i ny og ne – det kan faktisk gjøre totalopplevelsen enda bedre på denne, litt mindre, plattformen!

Kombinasjonssnarveier.

Sosial moro

Du kan ha mye moro i de varierte miljøene i dette spillet alene, men det er jo ingen tvil om at blodpumpa jobber ekstra hardt når du får mennesker som motstander. Vi har vært inne på at støtten for akkurat det er bred i de mange modusene, man trenger ikke føle seg alene i Super Street Fighter IV 3D Edtition. Det er også da spillet skinner skikkelig, du får motstandere av alle slag. De kjemper ikke bare som figuren de har valgt, de kjemper som seg selv – med sin særegne stil og taktikk. Det vil si, noen kjemper helt hodeløst, og det er jo som regel bare en fordel for de som har litt ferdigheter inne.

Når man anmelder et spill på 3DS, er det jo ikke mulig å komme utenom det visuelle inntrykket man sitter igjen med. Her er Super Street Fighter IV 3D Edition, som undertittelen antyder, intet unntak.

Det er to måter å utnytte den brilleløse 3D-grafikken. Den ene tar de normale miljøene, og gir spillet dybde sammen med de kjempene figurene og brukergrensesnittet. Jeg synes denne løsningen er den beste. Da får du den gjenkjennelige vinkelen og det jeg i hvert fall setter som den beste grunnmuren for et godt gameplay.

Masse muligheter.

For det finnes nemlig et alternativ, en synsvinkel som liksom skal utnytte 3D-grafikken i større grad. Her ser du kampene skrått fra siden, litt mer slik man ser figuren i actioneventyr i tredje person. Jeg forsøkte virkelig å la denne dynamiske synsvinkelen få vokse litt på meg, men det gikk seg liksom ikke helt til. Når man har retningsstyrte kombinasjoner og kontroller ble det rett og slett for lite intuitivt å ha denne innfallsvinkelen. Nei, kampene her på ses rett forfra, det visuelle fungerer helt fint da også.

Nå vil nok noen forsøke seg på å skru av 3D-effekten også. Jeg synes ikke spillet er like pent da, men flyten er til gjengjeld noe bedre. Dette blir antagelig mest aktuell for puristene, de som bare kan spille slåssespill om de flyr av gårde i 60 bilder i sekundet.

Grattis!

Super Street Fighter IV 3D Edition er stort sett det samme kvalitetsspillet vi fikk servert til Xbox 360 og PlayStation 3 i fjor. Ble du frelst da, kommer du garantert til å la deg døpe i avansert og intuitiv vold igjen. Miljøene er kanskje mer statiske, men den glitrende 3D-effekten gjør mer enn nok for å kompensere for akkurat det. Visuelt er nemlig dette spillet ganske så lekkert, uten at det faller for fristelsen til å dytte alt inn i 3D-formatet. Balansen i det visuelle er med andre ord midt i blinken.

Det samme er balansen når det kommer til gameplay. Enten du spiller alene eller mot andre lokalt eller over nett er det dine egne ferdigheter som avgjør hvor mye moro du får ut av spillet. Enkelte vil nok synes at kontrollene blir litt små og knotete, men med mine fingre fungerte det hele utmerket ved å bruke D-pad og de klassiske slå/sparke-knappene. Dessuten kan man jo legge kombinasjoner i snarveiskøen på nedeskjermen.

I sum har Capcom gitt 3DS en knallsterk slipptittel med sitt Super Street Fighter IV 3D Edition. Slåssfansen kan bare begynne å juble.