Super Monkey Ball

Super Monkey Ball er et av de mest originale lanseringspillene til Nintendo GameCube, og har fort blitt en favoritt blant Nintendo-fansen. Konseptet er enkelt, og spillet passer godt til alle aldersgrupper. Det er også Segas første spill til GameCube, og en port av et Arkade-spill. Dette spillet representerer alt Sega, og for så vidt Nintendo, står for: Det er nyvinnende, pent og morsomt.

Passende grafikk
Grafikken i Super Monkey Ball er 100% passende, den er fargerik og fin, men den vil ikke imponere vennene dine. Grafikken har et litt tegneserie-aktig preg over seg, uten at den benytter seg av cel-shading. De forskjellige apekattene har sin distinkte stil, og det er lett å se forskjell på dem, selv om de er inne i ballene. Spillet kjører i 60 frames i sekundet, og frameraten er dønn stabil, selv i multiplayer med fire spillere på skjermen samtidig. Grafikken er bra, men dette er langt i fra det vakreste spillet for GameCube.

Som sagt er kamerasystemet litt for lite responsivt, og hvis man har lite fart kan det være vanskelig å orientere seg. I tillegg får man ofte problemer hvis man skal komme seg inn på tynne "broer", fordi kameraet bruker litt for lang tid på å stille seg bak apeballen. Det går heldigvis stort sett greit, og det er ikke noen stor ødeleggende faktor, men det er allikevel et unødvendig irritasjonsmoment som jeg godt kunne vært foruten.

Musikken i spillet er veldig livlig, den er definitivt med på å skape en litt humoristisk stemning. Låtene er fengende, men det er kanskje litt for få av dem og de har derfor en tendens til å bli litt irriterende i lengden. Apene lager alt for få apelyder, de høres mer ut som små barn. Apelyder er morsomme, så jeg forstår ikke hvorfor det er så få av dem. I likhet med grafikken er lyden generelt bra, uten at den imponerer. Det er med andre ord ikke noe poeng å koble til forsterkeren for dette spillet.

Konklusjon Alt i alt er dette en grei jobb fra Sega, og en verdig første tittel for GameCube. Grafikk og lyd er grei, men det er altså spillbarheten som står i fokus, akkurat slik det skal være. Det er svært lite å klage på her, men det er altså ikke noe spektakulært med spillet. Det er et originalt spill, og det er kult at Sega fremdeles satser på litt rare, nyskapende og morsomme titler. Med mindre du ikke liker multiplayer spill, så vil jeg anbefale Super Monkey Ball. Singleplayer delen er morsom, i hvert fall en liten stund, men det er i multiplayer Super Monkey Ball har sin sterke side. Spillet er lett å lære seg, og passer fint til både voksne og barn, selv om noen av de senere brettene er i vanskeligste laget for de yngste. Godkjent fra Sega, og et godt valg hvis du har mange spilleglade venner.