Super Monkey Ball

Spillet med de rare apene i har funnet veien til Nokias håndholdte konsoll N-Gage. Kan den nye spilletelefonen leve opp til det som er blitt gjort på GameCube?

Super Monkey Ball slo godt an på GameCube da det kom i 2001. Med sitt enkle gameplay og nærmest geniale partyspill trakk mange Nintendo-fans spillet til sitt bryst, og spillet ble raskt en hit både blant anmeldere og publikum. Nå har Aiai og resten av gjengen kommet til N-Gage for å drive enda mer ap.

Super Monkey Ball går ut på at du styrer én av fire aper i forskjellige størrelser: Aiai, Meemee, Baby og GonGon. Disse apene er fanget inne i en rund ball, og målet med spillet er å føre apen fra den ene siden av en bane, full av ulike hindre, til målet på den andre. På veien må du prøve å plukke opp så mange bananer som mulig, da bananene gir deg ekstra liv. Trikset er at du styrer selve banen, ikke apen, slik som på de gamle ”Labyrinth”-spillene med klinkekulen. Du må tilte brett for å bevege ballen, og desto mer du tilter brettet desto fortere ruller ballen.

Perfekt spill for mobilen
Super Monkey Ball er egentlig et perfekt spill for mobilen. Det er enkelt å komme inn i og du trenger ikke å spille i en time om gangen. Du kan fint legge fra deg spillet etter kun fem minutter. Med andre ord: Perfekt for bussen, trikken eller lignende. Dessverre er det andre ting som gjør at Super Monkey Ball på N-Gage skuffer.

Grafikken er veldig simpel og kjedelig, selv om den er teknisk imponerende for en håndholdt konsoll. Selve brettene består av store grønne og mørkegrønne ruter med en ganske ensformig bakgrunn. Det er veldig få farger og veldig lite livlig grafikk. Selv med de tekniske begrensningene som finnes her kunne de gjort grafikken mye bedre artistisk. Ytelsen i spillet er heller ikke noe å skryte av. Bildeoppdateringen ligger på mellom 15 og 30 bilder i sekundet. Det går som oftest, men ligger pinlig nær smertegrensen.

Ytelse og D-pad gir dårlig presisjon
Super Monkey Ball er et spill som krever god presisjon på de vanskeligste banene. Her gir N-Gage deg veldig lite hjelp på veien. Spillets D-pad egner seg ikke så veldig godt til spillet og kan skape kronglete situasjoner. I tillegg er ytelsen absolutt i grenselandet på hva som burde tolereres. I et spill hvor kjappe reflekser er så viktige kan en lav ytelse bety at du kan mislykkes der du ellers ville ha klart deg.

Det første du vil oppdage når du starter Super Monkey Ball er musikken. Ikke fordi den er spesielt god, men fordi den er så høy. For å dempe den må du gå inn i menyen og velge mellom tre nivåer, hvor kun den laveste er utholdelig for ørene. Selve musikken og lyden holder et helt akseptabelt nivå. Det er en forenklet versjon av lydene du finner på GC og fungerer helt greit.