Super Monkey Ball

Spillet med de rare apene i har funnet veien til Nokias håndholdte konsoll N-Gage. Kan den nye spilletelefonen leve opp til det som er blitt gjort på GameCube?

For lett
Det finnes tre forskjellige vanskelighetsgrader på spillet: ”easy”, ”advance” og ”expert”. De vanskeligste banene fra GameCube-versjonen er fjernet i mangel på en analogstikke. Det er i å for seg greit, men problemet er at nesten alle banene som er igjen er relativt lette. Med litt innsats spiller du deg gjennom alle banene ganske så kjapt og får ikke den utfordringen du fikk på GameCube.

Etter hvert som du spiller samler du opp poeng. Disse kan brukes til å låse opp de tre minispillene du finner i spillet. De tre spillene er: ”Monkey fight,” hvor fire aper med gigantiske boksehansker prøver å slå hverandre ut av forskjellige plattformer, ”Monkey target,” der du først kjører utfor et stort hopp for deretter å slå ut vingene og prøve å lande sikkert på en stor poengtavle, og ”Monkey Race” der det er om å gjøre å komme først i mål i et slags bilspill hvor apene kan få forskjellige våpen.

”Monkey Race” og ”Monkey fight” fungerer godt, selv om de skriker etter å bli spilt mot andre menneskelige motstandere. ”Monkey Target” var aldri noe morsomt spill å spille alene, og det er det heller ikke på N-Gage. Begrensningene i en håndholt konsoll som N-Gage ødelegger også mye av moroa da det nesten er umulig å beregne hvor og når man skal lande p.g.a. den (i forhold til stasjonære konsoller) så primitive grafikken. Minispillene fra Super Monkey Ball-spillene på både GameCube og Game Boy Advance som bowling og golf finnes dessverre ikke her. Det er synd da jeg er helt sikker på at de ville egnet seg godt på N-Gage og forbedret holdbarheten til spillet.

Ingen støtte for GRPS eller Bluetooth
På GameCube var det mange som kjøpte spillet for å spille de morsomme delene i 4-spiller. Her ligger det største problemet til Super Monkey Ball på N-Gage: Det finnes ingen flerspiller eller støtte for Bluetooth. Hvor genialt hadde det ikke vært å spille ”Monkey fight” med tre andre mens du sitter på bussen på vei til skole eller arbeid. Det var kun to spill ved lanseringen til N-Gage som ikke hadde Bluetooth- eller GPRS-støtte, de to Sega spillene Sonic N og Super Monkey Ball. Dette spillet hadde vært perfekt for flerspiller og hadde garantert trukket karakteren et par hakk oppover.

Ikke nok med at det ikke finnes noen støtte for Bluetooth her, det er altså heller ingen støtte for GPRS. Du kan ikke laste ned ”ghosts” fra andre spillere eller laste opp dine beste resultater på en liste. Dette er utrolig skuffende da N-Gage sin styrke er online og Bluetooth. Du har vel selv sett reklamene med ”Det var her jeg slo Rebecca” og lignende. Vel, du kommer ikke til å slå noen med Super Monkey Ball.

Super Monkey Ball må sies å være en skuffelse. Selve hovedspillet passer godt som tidsfordriv men fungerer ikke så godt som det burde på grunn av D-paden og dårlig ytelse. Grafikken og lyden er godkjent, men begge deler blir for kjedelig og ensformig etter hvert. Den sterkeste siden til både N-Gage og til Super Monkey Ball-serien er flerspillermulighetene for opp til fire stykker samtidig. Nesten skandaløst er det da at det hverken finnes støtte for GPRS eller Bluetooth her. Dette hadde vært et godt kjøp hadde det kostet to hundre kroner, men det er absolutt ikke verdt tre hundre mer.