Sniktitt

Superman Returns

Ville det ikke være herlig med et spill hvor du får fly fritt rundt i storbyen Metropolis som superheltenes ukronede konge? Det er tanken bak det kommende Supermann-spillet fra Electronic Arts. 60 år med Supermann-historie er lisensiert, og utviklerne samarbeider med skaperne av den nye Supermann-filmen. Dette for å sikre en autentisk og troverdig opplevelse. Spill basert på filmer har en lei tendens til å bli forutsigbare, men vi blir lovet at mye av fokuset i spillet vil ligge utenfor filmens handling.

Alternativ tekst mangler
Bilde fra filmen som lanseres i 2006

I slekt med Madden NFL
Versjonen vi fikk demonstrert på X05 var svært uferdig, og det gjenstår fortsatt omkring 9 måneder med utvikling, men litt av essensen var det da mulig å fange opp. Utviklingen er det folket bak Madden NFL-serien som står bak. To nokså ulike sjangere, men når det gjelder animasjoner skal mye ha blitt hentet fra Madden NFL. Det vil si at vi for eksempel får se individuelle muskler bevege seg når vår helt er i farta. Overgangen mellom å fly og løpe skal også være sømløs, slik at du kan gå inn for landing i 300 km/t og fortsette i fullt firsprang på fortauet, uten å stoppe opp.

Helt fra starten av spillet får vi tilgang til alle superkreftene. Utfordringen går ut på å lære seg å mestre kreftene, og administrere dem riktig. Selv en superhelt blir sliten, og superkrefter krever energi, så det gjelder å spille kortene riktig. Alle de kjente kreftene er med, så her kan vi se frem til alt fra superstyrke til røntgensyn. Disse får du bruk for i oppdragene, men også når du flyr fritt rundt mellom dem. Vi loves at Metropolis skal være fullt av innhold, og på hele 200 kvadratkilometer. Bygninger og strukturer består av mindre deler, som påvirkes av fysikkens lover og regler. Her er det fritt frem for å løfte ned folkemasser fra brennende hustak med asfaltflak du river løs fra bakken, eller å knuse et hus og kaste restene på slemminger.

Statue som balltre
Vi fikk demonstrert en kamp hvor Supermann stod ovenfor Metallo, en enorm robot som tusler mellom skyskraperne og livnærer seg på alt han kommer over av metall. I begynnelsen av spillet er han bare en liten tass, men i Metropolis kan selv roboter spise seg store og sterke. Blikkboksen, som nå er på størrelse med ei middels boligblokk, blir småhissig når Supermann retter varmesynet sitt mot ham, og svarer med en livsfarlig kryptonittstråle. Vår trikotkledde venn redder imidlertid dagen ved å gå bananas med en gigantisk steinskulptur.

Hvorvidt dette blir en solid tittel som evner å stå på egne ben, eller et typisk middelmådig lisensprodukt er det for tidlig å si noe sikkert om, men ambisjonene er det lite å utsette på. Av naturlige årsaker ser det ikke ut til å bli snakk om noen flerspillerdel (hvor mange Supermenn er det egentlig plass til i en by?), men om utviklerne klarer å fylle det enorme bymiljøet med interessant innhold håper vi på en lang og spennende enspilleropplevelse.

Merk: Det finnes dessverre ingen bilder eller illustrasjoner fra spillet på nåværende tidspunkt.

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen