Supreme Commander

Nå kan du selv finne ut om strategispillet Supreme Commander er så nyskapende som utvikler og sniktitter skal ha det til.

Supreme Commander er designet av Chris Taylor – mannen bak strategiklassikeren Total Annihilation. Der mange strategispill fokuserer mer på taktikk enn strategi, er Supreme Commander et ekte strategispill. En av ideene deres er at "stein, saks og papir"-strukturen vi vanligvis ser i sjangeren er noe foreldet. Supreme Commander fokuserer heller på å simulere de ulike enhetenes egenskaper.

Skjermbilde fra Supreme Commander.

Spillet foregår i en rimelig fjern fremtid, og kampene utkjempes ved hjelp av futuristiske våpen. I tillegg til "normale" kjøretøyer får vi enorme stålmonstre. Slagskipene i spillet er for eksempel så enorme at du blir nødt til å bruke to skjermer for å se hele fartøyet på skjermen samtidig, med mindre du zoomer det frie kameraet ut. Ved hjelp av et satellitt-synspunkt kan du sømløst bevege deg fra ulike slag som foregår samtidig. Om ønskelig kan du få en basekommandør til å ta seg av alt som har med ressurser å gjøre, mens du konsentrerer deg om krigføringen.

– Jeg kunne bruke mye tid og plass på å nevne det ene området etter det andre hvor Supreme Commander står frem som nyskapende og interessant, men det er egentlig ikke så viktig. Det som er viktig er at du skjønner at dette er et sanntidsstrategispill som virkelig forsøker å gjøre noe nytt i en velfylt og forutsigbar sjanger, skrev Joachim Froholt i vår sniktitt i januar.

Demoen du nå kan teste veier 1,1 GB, og lar deg spille gjennom en tidlig del av enspillerkampanjen med Cybran-nasjonen – et av spillets tre fraksjoner. I tillegg kan man spille mot en annen datastyrt fiende på ett brett, med tre ulike vanskelighetsgrader.

Supreme Commander er i salg i norske butikker fra og med 16. februar.

Siste fra forsiden