System Shock 3 fortsetter der forgjengeren slapp

Regissør Warren Spector har avslørt nye detaljer om spillet.

OtherSide Entertainment

I desember i fjor annonserte OtherSide Entertainment at de var i gang med å lage et nytt System Shock-spill. Siden den gang har vi hørt lite fra studioet, men nå har regissør Warren Spector avslørt noen nye detaljer om det kommende spillet.

Historien fortsetter der System Shock 2 slapp.
Irrational Games

I et intervju med Polygon kunne Spector blant annet røpe at Shodan – den fiendtlige datamaskinen fra de to første spillene – får en sentral rolle i System Shock 3. Regissøren hintet også til at hun vil være annerledes denne gangen, men akkurat hva det betyr ville han ikke ut med:

– [Shodan] vil stå sentralt i spillet, men jeg vil også at hun gjennomgår noen forandringer. Det kommer til å bli interessant og forskjellig fra hva folk forventer. Jeg regner med at noen vil bli forbannet, men det vil definitivt få folk til å snakke, forklarte han.

Gjennom de to første System Shock-spillene fikk vi god kjennskap til Shodan, men nå vil Spector dykke enda dypere inn i programmeringen hennes. Ifølge han selv forklarte ikke forgjengerne godt nok hvorfor hun ville tilintetgjøre menneskeheten, så spill nummer tre vil blant annet utforske hva som motiverer en superintelligent maskin.

Fortsetter historien

I tillegg til Shodan kan spillere forvente å se flere kjente fjes i System Shock 3. Spillet plukker opp historien nøyaktig der forgjengeren slapp, i året 2114, og byr på gjensyn med blant annet Rebecca Siddons, Tommy Suarez og protagonistene fra de to første spillene:

– Vi skal fortelle historiene deres. Det er mange spørsmål som ikke ble besvart i de to første spillene, og vi har en forpliktelse til fansen om å tette igjen hullene. For nye spillere tror jeg det vil bety at de får en mer fengslende historie, mener Spector.

Warren Spector produserte det første System Shock i 1994.
Origin Systems

System Shock 3 henter naturligvis inspirasjon og ideer fra forgjengerne, men hvilket det vil lene seg mer mot er foreløpig ikke bestemt. Spector sto selv bak det første spillet, men var ikke med på utviklingen av oppfølgeren:

– Jeg liker og respekterer det andre spillet, men det var veldig forskjellig fra det første. Jeg jobber hele tiden med å finne ut hvor mye vi skal følge prinsippene fra det første og hvor mye vi skal følge prinsippene fra det andre. Spill nummer to var et mer tradisjonelt rollespill sammenlignet med det første, forteller Spector.

Foreløpig er ingen lanseringsdato for System Shock 3 kunngjort, og vi vet heller ikke hvilke plattformer spillet kommer til.

Arbeidet med en nyversjon av System Shock er også i gang.
Prosjektet sikret nylig finansiell støtte via Kickstarter »

Siste fra forsiden