Tak and the Power of Juju

Hva gjør du når alle vennene dine er blitt ullbelagt, guden din er blitt styrtet og det onde er i ferd med å ta over? Jo, du vokser fra det lille barnet du er, til en mann som redder dagen.

Tak tilhører Pupanunuene, et naturfolk som lever langt innen i jungelen. Det er en farlig verden de lever i, og særlig én ting frykter de mer enn alt annet. En gammel spådom forteller nemlig at månen Juju vil miste sin kraft. De tilber månen, som gjengjelder dette med å gi utvalgte stammemedlemmer magiske krefter, samt beskytte Pupanunuene mot det onde. Månens kraft er avhengig av månesteinene, og en dag klarer den onde Tlaloc å stjele disse. Samtidig forvandler han de fleste av stammemedlemmene til sauer. Han vil ha hevn fordi han ikke fikk drømmejobben som stammens shaman, den gikk til Jibolba. Som en vettug fyr, er Jibolba forberedt på at spådommen vil gå i oppfyllelse. Han har lært opp barske Lok til å stå opp imot ondskapen, men han er uheldig og dør i et ras.

Liten gutt med stort mot
Når er det kun Tak, altså deg, og Jibolba som ikke går på fire bein, og selv om du fortsatt er ung blir det din oppgave å redde stammen og den elskede månen. Heldigvis får du hjelp av månens datter Flora, en grønn og søt liten sak. Hun veileder deg og gir nyttige tips, gjenoppliver deg om det trengs og oppmuntrer deg på den vanskelige veien. Oppgavene dine består i å samle sammen stammevennene dine som står og gresser rundt omkring, finne viktige ingredienser til Jibolbas magi og få tak i så mange rosa baller som du bare kan, også kalt "yorbels". Finner du 50 av dem, får du et ekstraliv. Det kan være godt å få med seg, siden du har begrenset med liv. Helse får du av å samle inn fjær som ligger rundt omkring på brettene.

Tak and the Power of Juju på GBA er delt opp i flere ulike nivåer. Hvert nivå har sitt miljø og utseende, og er i igjen delt opp i et antall brett. Spillet lagres automatisk når du har fullført et nivå, og det er ikke mulig å lagre manuelt noen steder. Heldigvis er ikke nivåene verken særlig lange eller særlig vanskelige, så skulle du dø henter du det fort inn igjen. Brettene er av den lineære A til B-typen, og det er enkelt og greit å finne veien. Det er lite juju, altså magi, inne i bildet, den består hovedsakelig i at du blir forvandlet til fugl eller fisk. Du vil også få en fancy angrepsjuju som du kan bruke så mye og så ofte du vil.

Skal det være en undervannssau?
Å være fugl eller fisk er et morsomt avbrekk i en ellers ganske så ensformig tilværelse, eller hva med å prøve deg som danser? Er du av dem som alltid har lurt på hvordan undervannssauer ser ut? Ja, da kan du få svar på det også. Fiendene består av fugler og en rekke versjoner av "nerbils", små, aggressive og skabbete utgaver av den velkjente nøttegale Istid-figuren. Som naturfolk er det viktig å leve i pakt med naturen, og dyr kan hjelpe deg på din vei. For eksempel kan veps drepe fiendene dine. Du har to ulike våpen å velge mellom, som må brukes flittig om hverandre.

Spillet kommer i velkjent 2D-stil, og sees fra siden. Grafikken er pen og gjennomført, og særlig figurene er godt og humoristisk laget. Dessverre er det noen steder vanskelig å skille fiender og landskap fra hverandre, om det er med vilje vites ikke. Det er uansett en unødvendig og irriterende måte å øke vanskelighetsgraden på. Heldigvis er der bare noen få brett som lider under dette. Musikken er jungelinspirert og stemningsskapende, men kan bli litt slitsom i lengden. Ellers er de få andre lydene gode, for eksempel hører du det summer iltert fra de mange vepsebolene. Kameraet kunne med fordel vært bedre, farer ovenfra sees ikke før de skader deg. Skal du hoppe oppover må du nesten sikte i blinde. Kameraet kan riktignok stilles på midlertidig med piltastene, men det holder ikke i lengden.

Tak and the Power of Juju på GBA er et morsomt og underholdende plattformspill. Det kan skilte med pen grafikk, varierte oppgaver og humoristiske detaljer. Det er barnevennlig og oppfinnsomt laget, men lider under noen få, men irriterende og unødvendige feil. Særlig en justering av kameravinkelen hadde hjulpet stort. Spillet er dessuten i korteste laget, og kan lett spilles ferdig på et par dager med litt intensiv spilling. Det har ingen flerspillermodus.