Konkurranse

Tegnet seg til topps

Vinner av spilldesignkonkurransen har all grunn til å smile.

Hvis du satt med spakene, hvordan ville ditt drømmespill se ut?

Det var nettopp dette spørsmålet vi stilte leserne våre da Spillverket i samarbeid med Idefagskolen sveivet i gang en spilldesignkonkurranse der førstepremien er et års studium ved skolen - en premie til en verdi av om lag 100 000 kroner.

Vi ville høre om hovedpersoner og historie, fiender og omgivelser – og ikke minst, vi ville se ideene.

Konkurransen har gått over to runder. Første runde var en ren konseptrunde, hvor deltakerne beskrev ideen sin skriftlig.

I denne runden kom det inn rundt 40 svært varierte konsepter, blant annet fikk vi høre om et akespill der man starter med en plastpose og jobber seg opp via rumperacer til rattkjelke, et kontorspill hvor man får ut opparbeidet frustrasjon ved å gå løs på kolleger med stiftemaskin-nunchucks og et spill hvor man styrer et narkoleptisk dovendyr hvis største fiende er apekatter som må bekjempes med egenproduserte bæsjeprosjektiler.

I runde to av konkurransen etterlyste vi illustrasjoner til konseptet deltakerne leverte inn. Dessverre opplevde vi et frafall av deltakere på rundt femti prosent, men av de bidragene som kom inn, ble de fem beste plukket ut og vist frem i hver sin presentasjonsartikkel forrige uke.

Trenger du en påminner? Her er spillkonseptene til Lars Erik Helgemo, Tarje Pladsen, Lill-Beate Nymoen, Tanzil Rahber og Johann Grimstvedt.

En ting er sikkert – vi fikk vist en gang for alle at vi har fantastisk kreative lesere som virkelig brenner for spillmediet.

Og vinneren er… Lill-Beate Nymoen

Noen nyheter er ekstra trivelige å overbringe. Vinneren, Lill-Beate, reagerte spontant med gledeshyl høye nok til å høres fra Tønsberg til Oslo selv uten telefon da hun ble ringt opp og fikk høre de gode nyhetene. Hør Lill fortelle om hvordan hun tok budskapet i videoen nederst i saken.

Klikk for større bilde.

Se også:Videointervju med vinneren

For Lill (25) var Spillverkets konkurranse en gyllen mulighet til å prøve seg på noe hun har vurdert lenge - etterutdanning. Fra før har hun gått linjen for reklame, illustrasjon og design på videregående, samt ett år med animasjon på folkehøyskole.

– Jeg elsker spill og har spilt spill så lenge jeg kan huske, helt fra jeg kunne holde en håndkontroller. Det var brodern som lærte meg opp.

Les også
Lever fremdeles

Lills vinnerkonsept heter ”Sybils Verden”. Spillet foregår på den fremmede planeten Ananta Yuina, hvor flora og fauna ser ikke ut som det gjør her på jorden. Planeten er full av eksotiske dyreraser som urstammene ernærer seg av.

Urstammene er på et tidlig stadium i sivilisasjonsutviklingen og styres av en sterk tro om at den dagen man klarer å samle alle dyrerasene ved den hellige statuen Warren, vil de kunne påkalle guden Sybil, som vil åpne en portal til en ny verden.

Særlig var det Lills mange og detaljerte tegninger som halte seieren i land. At det ble så mange tegninger, kan Lill fortelle er resultatet av et hendig uhell. En gammel traver av en bil rullet sin siste tur og Lill, som med ett fant seg nødt til å ta bussen, utnyttet muligheten de frie hendene gav til å skisse dyr og omgivelser hver dag på vei til og fra jobb.

– Den store drømmen er å tegne monstre og figurer som konsepttegner for et spillutviklerfirma.

Nå håper hun at studiene ved Idefagskolen kan bli det springbrettet hun trenger for å hale i land drømmejobben.

Henning Birkeland sammen med vinner Lill-Beate Nymoen. Foto: Kjersti Stuestøl

Om juryen

Juryen uttaler om bidraget:

– Lill-Beate viser variasjon og nytenkning i konseptet sitt. Hun tegner dyr som man ser for seg kunne eksistert og bidraget er forseggjort. Konsepttegningene var i en klasse for seg selv. Veldig detaljerte og beskrivende tegninger av både dyr, planter, redskap, karakterer og omgivelser - bidraget var rett og slett veldig godt gjennomarbeidet. Bidraget var også det eneste som hadde en god og ferdigutviklet logo. Lill har tegnet modellene som "modeling sheet", det vil si at tegningene vises forfra og fra siden, noe som brukes når modellen senere skal gjøres om til 3D.

Spillverkets representant i juryen trakk seg av habilitetshensyn, grunnet bekjentskapsforhold med en deltaker. Da den øvrige juryen var enige om vinneren, fant vi det ikke nødvendig å hente inn en ny representant for Spillverket. Avgjørelsen var enstemmig.

Rulletekst

Spillverket vil rette en stor takk til Juan Antonio Alamo hos EA Canada for at han stilte opp som jurymedlem. En stor takk rettes også til Idefagskolen for tidenes flotteste premie.

Spillverket ønsker Lill-Beate lykke til med studiene og jakten på drømmejobben. Og til dere andre, dere så henne først her hos oss.

Her er vinneren

Vis større

Her er vinneren

Stikkord:
  • spill
  • dataspill
  • spillverket
  • lill-beate nymoen
  • spilldesign
  • konkurranse
  • sybils verden
  • game
  • idefagskolen


Siste fra forsiden