Tekken 4

Tekken Tag Tournament var et av de første spillene som dukket opp på PlayStation 2. Dessverre scoret ikke spillet særlig høyt. Til tross for dette solgte Tekken Tag Tournament bra. Nå har Virtua Fighter 4 også vist muskler på PlayStation 2 og forhåpningene til Tekken 4 har blitt skyhøye. Etter en altfor lang ventetid fikk jeg endelig mulighet til å spille den japanske utgivelsen av Tekken 4.

Valgets kvaler
Tekken 4 starter med at du skal velge 1 av 10 personligheter. Etter hvert som du gjennomfører spillet med hver og en av de, får du tilgang til enda flere nye. Spillet gir deg mulighet til å velge mellom totalt 19 personligheter, hvor 5 av dem er nye. Ikke så mye sammenlignet med Tekken Tag Tournament sine 34. For noen kan det være litt dramatisk at en av favorittpersonene deres ikke er med i spillet. Bruce, Jack, Jun, Baek og Ganryu bare for å nevne noen. Selv gjengangerne er blitt modifisert og Jin er helt annnerledes. En vil til slutt ende med å lære enda en ny person.

Tekken 4 tar seg utrolig bra ut på PlayStation 2. Bakgrunnen er blitt utrolig mye bedre og detaljert. Det er for eksempel et brett som kan minne noe om "Fight Club". Der er du omgitt av tilskuere, og kampen foregår midt i det hele. Det som imponerer mest der er at spark og slag også kan treffe de uskyldige tilskuerne. De tar faktisk imot støtet som om det skulle ha vært motstanderen din. Spesielt morsomt kan det være når en drar på med det hardeste slaget en har og kan se en av tilskuerne suse ut av skjermen.

Nytt gameplay
Tekken 4 har fått mange nye forbedringer. Det er veldig stor forskjell på spillerne nå. Personene du nå kan velge mellom, har fått en mye mer unik kampstil. I de andre spillene i Tekken-serien kunne det være flere personer som var så å si identiske med tanke på kampstilen. Slik er det ikke lenger. Det er her den beste forbedringen med Tekken 4 ligger. Noen av de gamle kombinasjonene er litt justert, og passer nå mye bedre sammen. Det gir en mye mer naturlig form på spillet. Antall triks har selvsagt blitt utvidet, og Tekken-veteraner vil fort merke at det er masse nytt å lære.

I Tekken Tag Tournament hadde spillet et preg av treghet. Kampene gikk sakte. Dette har Namco også ordnet opp i. Nå er det virkelig blitt fart i sakene og kampene suser av sted. Det er også lettere å bevege seg til sidene nå. I tillegg er verdt å nevne at hindre som vegger og stolper nå er blitt veldig sentrale i en kamp. De gjør skade på personen dersom en skulle bli slått mot dem. Samtidig gir veggene et kraftig overtak til de som ikke har ryggen mot dem. Av den grunn har Namco endret litt på kontrollmåten. Et basketak kan slenge motstanderen rundt, og brått er situasjonen snudd. Dette basketaket skader ingen, men kan allikevel være et ledd i en kombinasjonsserie og dermed sikre seieren.

Tekken Force
Tekken har alltid hatt en del bonus-moduser. I Tekken 4 finner du mange av de tradisjonelle; "Arcade", "Time attack", "VS Battle", "Team Battle", "Survival", "Practice", "Training" og "Theater". Skulle dette ikke være nok, så har "Tekken Force" dukket opp igjen. Denne modusen var også tilgjengelig på Tekken 3, men den er nå kraftig forbedret. Kort sagt går det hele ut på å bevege seg gjennom brettene og banke løs på alt som er til hinder for deg. Det kan være fra "Tekken Force"-soldater til "Kazya"-fanatikere. Det er en artig detalj at hver motstander har sitt eget navn. Selve spillemåten i "Tekken Force" er blitt bedre og vanskelighetsgraden har økt. I Tekken 3 var det vanskelig å bevege seg i forskjellige vinkler. Hvis du ble omringet var det ofte vanskelig å angripe de du ville. Dette er ordnet på en enkel måte nå: Ved å trykke L1 eller R1 på håndkontrollen, bytter du fokuset til en annen motstander. Det er ikke uvanlig at 10 hardbarkede soldater plutselig dukker opp og da er det et "must" at du kan orientere deg rundt. Greier man å ta to på en gang, eller kverke en motstander med et bra triks, blir du ofte belønnet med en "chicken" eller "charge". "Chicken" gir oss liv, og "charge" gjør at du skader mer.

Brettene i "Tekken Force" er ganske lange og hver av dem avsluttes med en boss. Bossen er en av personene som er tilgjengelig i "arcade/story mode". I tillegg prøver noen frekke soldater å ta deg når du møter bossen. Håndkontrollen min har fått smake da jeg ikke har greid den siste motstanderen og må starte helt på nytt. Skulle man ikke greie bossen, eller bli knocket ut før man kommer så langt, begynner man helt forfra igjen på brettet. Dette er en utfordring for de aller fleste.