Tekken 4

Tekken Tag Tournament var et av de første spillene som dukket opp på PlayStation 2. Dessverre scoret ikke spillet særlig høyt. Til tross for dette solgte Tekken Tag Tournament bra. Nå har Virtua Fighter 4 også vist muskler på PlayStation 2 og forhåpningene til Tekken 4 har blitt skyhøye. Etter en altfor lang ventetid fikk jeg endelig mulighet til å spille den japanske utgivelsen av Tekken 4.

Tekken er et klassisk slåsspill. Kort sagt gjelder det å banke møkka ut av motstanderen din. Tekken var det spillet som satte standarden for slåss-sjangeren. Dette skjedde hovedsakelig på PlayStation. Selv om Tekken møtte masse konkurranse av blant annet Soulblade, ble den dominerende. På PlayStation 2 har produsenten Namco kun gitt ut Tekken Tag Tournament. Dette var som sagt et av de spillene som var tilgjengelig allerede på utgivelsesdagen til PS2. I den senere tid har andre produsenter lansert sine utfordrende produkter. Virtua Fighter og Dead or Alive er bare to av de. Mange lurer på om Tekken begynner å forsvinne hen, som Street Fighter og Mortal Kombat har begynt å gjøre, om ikke allerede gjort. I august skal Tekken 4 lanseres i Europa. Det skal bli veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Introen bygger på en tidligere hendelse, en episode som fant sted i Tekken 3. Tekken har ikke tidligere hatt noen spesiell historie som driver spillet, men nå skal det forandres. Du ser i introen hva som er drivkraften til den fjerde turneringen. Er du litt oppmerksom kan du også glimte i noen korte seanser, nye personer som tidligere aldri har vist sitt ansikt i Tekken. Grafikken i introen er nydelig og tiltrekker mye oppmerksomhet.

Arkade-delen ikke lenger hovedattraksjon
Tekken-menyen er litt forandret. Det hele ser ganske bra ut og "Story Battle" var det første som fikk min oppmerksomhet. I de tidligere versjonene har arkade-delen vært hovedpunktet i spillet, men nå er det altså "Story Battle" som har tatt over. Her er det mulig å følge en og samme person gjennom turneringen. "Story Battle" er på mange måter veldig likt den gamle arkade-delen, men det som skiller seg ut er at du først får vite hva som er grunnen til at vedkommende har entret "The King of Iron Fist Tournament 4".

Videre står du ansvarlig for at personen greier å vinne turneringen. Etter dette kommer det en videosekvens hvor du kan se hva som skjer etter at de har vunnet. Dette gir spillet en ny dimensjon. I steden for noen statiske figurer som bare denger løs på hverandre, kan du nå få litt mer følelser for personene i spillet. Spesielt spennende var det når jeg hadde gjennomført "Story Battle" og hadde dengt Heihachi på det groveste. For her skullle det egentlig ende, og jeg forbredte meg på en kort videosekvens. Det viste seg at en motstander manglet. Turneringen var ikke ferdig, noen kort manglet på bordet.