E-sport Telenorligaen

IEM World Championship Katowice 2014. (Bilde: Helena Kristiansson/ESL)

Telenor blir hovedsponsor for Norges største e-sportsatsing

Gamer.no-ligaene får støtte fra landets ledende teleaktør.

DETTE ER TELENORLIGAEN:

Norsk seriespill med 290 000 kroner i premier sponset av Logitech G og Expert. 

Samleside for de enkelte spillene med lag, tabeller, artikler og kampoppsett:

PREMIEFORDELING:

Våren 2015 (pågår nå):

Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends:

1. plass: 10 000 kroner
2. plass: 5000 kroner

StarCraft II & Hearthstone:

1. plass: 5000 kroner
2. plass: 2500 kroner

Høsten 2015:

Counter-Strike: Global Offensive og League of Legends:

1. plass: Sponsorkontrakt med Logitech G og Expert til en verdi av 80 000 kroner
2. plass: 10 000 kroner
3. plass: 5000 kroner

StarCraft II & Hearthstone:

1. plass: Sponsorkontrakt med Logitech G og Expert til en verdi av 20 000 kroner
2. plass: 5000 kroner
3. plass: 2500 kroner

Fredag ble det kjent at Norges største mobil- og internettaktør går inn  som hovedsponsor for seriespillet på Gamer.no, som fra og med nå vil omtales som Telenorligaene.

Telenorligaen er et seriespill i Counter-Strike, League of Legends, Hearthstone og StarCraft, med 290 000 kroner i premier sponset av Logitech G og Expert. Over 2000 spillere deltar og det er mer enn 300 kamper hver uke i de fire spillene.

Slik følger du helgens runde i Telenorligaen på GamerTV »

Naturlig å sponse e-sport nå

– Vi har lang tradisjon i Telenor for å støtte utøvere innen ulike prestasjonsgrener og konkurranseformer. Interessen for e-sport har eksplodert i popularitet både som sportsform, men også fordi det trekker et stadig større publikum, derfor var det naturlig for oss å gå inn som sponsor på e-sport nå, forteller Bjørn Ivar Moen, leder for privatmarkedet for mobiltelefoni i Telenor, til Gamer.no.

Telenor vil være en aktiv samarbeidspartner i jobben med å løfte norsk e-sport i tiden fremover.

– Vi ønsker først og fremst å bidra til økt kunnskap rundt e-sport som konkurranseform gjennom sponsoratet, og vi ønsker å være en aktiv partner som bidrar inn i jobben med å profesjonalisere e-sport i årene som kommer.

– Kjempeløft for kvaliteten og forutsigbarheten

Toppdivisjonen i hvert spill består av de åtte beste lagene/spillerne i landet. Disse møtes til ukentlige oppgjør, og etter syv runder avsluttes det hele med sluttspill før man kårer endelige vinnere.

Vinnerne av den kommende høstsesongen kan glede seg over en sponsorkontrakt fra Logitech G og Expert til en verdi av inntil 80 000 kroner per vinner. Kontrakten skal hjelpe lag eller spillere å satse, og vil blant annet dekke spillutstyr, reiseutgifter og andre kostnader knyttet til den daglige driften av et lag.

Claes Halvorsen, kommersielt ansvarlig i Gamer.no, er glad for å få Telenor med, og tror dette kan bidra til å få opp nivået på norske lag og spillere.

– Å få Telenor som hovedsamarbeidspartner er et kjempeløft for kvaliteten og forutsigbarheten i vår e-sportsatsing. Vi gleder oss til å lære av og benytte oss av den kompetansen Telenor har innen sport for å profesjonalisere norsk e-sport. Dette gjelder alt fra den frivillige organiseringen til profesjonalisering av lag og spillere i de øverste divisjonene.

– Vi håper og tror dette kan bidra til å styrke nivået og at flere norske lag og spillere blir å se på den internasjonale scenen, forteller Halvorsen.

Bjørn Ivar Moen.
Bjørn Ivar Moen er leder for privatmarkedet for mobiltelefoni i Telenor. Nå går selskapet inn som hovedsponsor i e-sportligaene på Gamer.no. Bilde: Telenor/Pressefoto

4% av trafikken i Telenor-nettet kommer fra Twitch

Moen i Telenor er klar på at de ønsker at flere norske utøver konkurrerer på toppnivå internasjonalt.

– Vi opplever at konkurransemiljøet for spill er i ferd med å bli mer profesjonelt, noe som vil øke muligheten for at de norske utøverne kan konkurrere på toppnivå internasjonalt i årene som kommer. Dette mener vi er en naturlig utvikling da interessen for e-sport øker kraftig. Derfor ser vi et enormt potensiale i årene som kommer, forteller han.

Samtidig legger de godt merke til en økt bruk av tjenester som Twitch og YouTube.

– Twitch har i dag alene 4% av all trafikken som går igjennom Telenors nett (all datatrafikk), det er en dobling bare det siste halve året. Google, inkludert YouTube, har 12%. Og med 27 millioner seere på VM finalen til League of Legends i fjor tror vi ikke dette er noe som gir seg med det første, sier Moen.

– Må behandles som all annen sport

Konkurransemiljøet i Norge har en vei å gå i retning av profesjonalisering, anerkjenelse og sportslig nivå. Her er blant annet svenskene langt foran med internasjonale topplag og store arrangementer som trekker oppmerksomhet fra publikum og proffspillere over hele verden.

Moen tror man kan oppnå samme sukssess i Norge, men da må det endringer til.

– E-sport har allerede et økende publikum, og jo flere gode og profesjonelle spillere vi får, jo mer vil populariteten vokse. Vi tror likevel at skal e-sport oppnå den type suksess i Norge så må det også behandles som all annen type sport: Utøverne må være villige til å trene og satse, støtteapparatet rundt må fungere på et godt og profesjonelt nivå, og de gode holdningene må være på plass, sier Moen.

IEM San Jose.
IEM San Jose. Bilde: Helena Kristiansson/ESL

– Vil Telenor innta en aktiv rolle for å nå disse målene eller synliggjøre det positive rundt e-sport?

– Ja det vil være svært viktig for oss. E-sport er en utøvergren, som i likhet med andre konkurranser, har et formalisert regelverk, og som fremmer gode holdninger rundt gaming. Vi vil gjerne bidra med den kunnskapen vi sitter på i det arbeidet dere gjør rundt profesjonalisering.

– Både i Sverige, Europa og USA ser vi finaler foran titusenvis av tilskuere på store arenaer. Kan vi se for oss en finale av de norske ligaene på Telenor Arena om noen år?

– Det hadde vært utrolig gøy å fylle opp Telenor Arena med et slikt type arrangement. Vi har jo sett bildene fra utlandet, og det er jo helt vilt hvor stort dette kan bli.

– Jeg må kanskje friske opp mine egne StarCraft-ferdigheter før den tid kommer, avslutter Moen.

Hver helg de neste ukene skal Gamer.no vise og kommentere minst åtte toppkamper fra Telenor ligaen gjennom GamerTV. Sendingene starter hver lørdag og søndag klokka 14:00 og holder på frem til klokka 21:00 på kvelden samme dag.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen