The Neverhood-oppfølgeren er annonsert

Kan Armikrog gjenskape magien fra originalspillet?

The Neverhood regnes som en kultklassiker innenfor pek-og-klikk-sjangeren. Det var et eventyrspill hvor figurene var laget av leire, og animert ved hjelp av tradisjonelle midler. Spillet skiltet med en fantasifull verden og mye humo, og selv om det ikke solgte særlig godt er det generelt svært godt likt av de som faktisk spilte det.

Det har lenge vært klart at originalskaper Doug TenNapel jobber med en åndelig oppfølger, og nå har vi fått de første detaljene. Spillet heter Armikrog, og følger en romfarer ved navn Tommynaut. Han krasjlander på en merkelig planet sammen med sin blinde, snakkende hund Beak-Beak. Her blir de to heltene fanget i en festning.

Utviklerne vil ikke si veldig mye om Armikrog, men lover et pek-og-klikk-eventyr med rare figurer det blir lett å like, unike verdener, en spennende historie og intelligente gåter. I tillegg skryter de av storslagen animasjon og «massevis av leire». Her er det med andre ord ikke snakk om å ta snarveier – grafikken skal lages på samme måte som før.

I tillegg til TenNapel selv jobber flere veteraner fra The Neverhood på det nye spillet, og vi kan blant annet se frem til et nytt, originalt lydspor fra komponist Terry S. Taylor.

Armikrog utvikles ved hjelp av Unity.

Ber om penger fra spillerne

For å få budsjett til å lage Armikrog har utviklerne tatt turen til folkefinansieringsnettstedet Kickstarter. Her ber de spillmiljøet om hele fem millioner kroner, og i løpet av den første dagen har de oppnådd cirka 700 000 kroner. Som vi begynner å bli vant med fra Kickstarter-spill loves vi et DRM-fritt sluttprodukt som skal lanseres til Windows, OS X og Linux.

Hvis du lurer på hvorfor det nye spillet heter Armikrog og ikke The Neverhood II, har TenNapel tidligere forklart dette slik:

– I gamledager trengte vi over en million dollar for å lage det første Neverhood-spillet, og utgivere bevilget penger mot at de fikk eierskap over figurene. Jeg gjorde det med Earthworm Jim og Neverhood, så jeg eier ingen av disse figurene eller verdenene. Det var det jeg måtte ofre for å få lage spillene.

Rettighetene til originalspillet ligger hos DreamWorks og Electronic Arts, og vi kan bare håpe at de benytter seg av oppstyret rundt Kickstarter-kampanjen til å relansere spillet på GOG og andre digitale distribusjonsportaler – slik at flere av oss kan få et innblikk i hva det hele dreier seg om.

Du kan uansett se Kickstarter-videoen fra TenNapel og gjengen under artikkelen.

Les også: Nedtur for The Realm-Kickstarter
Les også: Double Fine avslører Kickstarter-spillet sitt

Siste fra forsiden