The Witcher 2: Assassins of Kings: Enhanced Edition

Den hvite ulven inntar konsollenes verden med mord i blikket.

Det er snart et år siden vi igjen kastet oss inn i den mørke fantasiverdenen til den polske forfatteren Andrzej Sapkowski. I The Witcher 2: Assassins of Kings fulgte vi heksejegeren Geralt of Rivia i hans søken etter å renvaske sitt navn, og gjenvinne sin hukommelse. Vi lot oss imponere av det modne rollespillet, og nå får vi et gjensyn når CD Projekt gir ut en forbedret versjon. Dette er også første gangen Geralt tar steget over til konsoll.

Selv de skumleste skoger ser innbydende ut i Witcher 2.

En verdig oppfølger

The Witcher er et tredjepersons, historiedrevet rollespill, myntet på et modent publikum. I oppfølgeren fikk Geralt et smidigere kampsystem, et enklere oppsett for å utvikle ferdighetene sine, og et enda mer historiefokusert eventyr å oppleve. The Witcher 2 fikk også en grafisk overhaling og det var luket ut en del tekniske problemer, blant annet de graverende, lange lastetidene fra det første spillet.

Allerede da jeg spilte The Witcher 2 første gang følte jeg at menysystemet la opp til at dette skulle ut til konsoll. Bekreftelsen kom under E3 i fjor sommer, hvor de viste frem en meget fungerende konsollutgave. I dag føles spillet som et skikkelig konsollspill fra første øyeblikk. Selv om vi sammenligner med det særdeles velpolerte Mass Effect 3 gjør ikke Witcher 2 seg bort. Hadde jeg ikke vært klar over at dette spillet først kom ut til PC kunne jeg like gjerne trodd at det var utviklet spesielt til konsollen.

Til glede for konsollspillere

Alt er svært godt tilpasset sofasittende spillere, enten det gjelder Geralts bevegelser eller hvordan menysystemet er lagt opp. Det tok riktignok litt tid å bli fortrolig med hurtigmenysystemet, men siden spillet byr på et svært begrenset utvalg av magiske evner og alternative kampteknikker fungerer det slik det bør.

Spillet ser flott ut, men her blir det alltid et spørsmål om hva man skal sammenlikne med. Har du en virkelig god PC vil selvfølgelig spillet se mye bedre ut der. Ser man derimot til andre tredjepersons rollespill på konsoll, som Dragon Age II og Dungeon Siege 3, må The Witcher 2 plasseres på øverste hylle. Utviklerne har måttet gjøre noen kompromiss for at spillet skal kunne kjøre på konsollen, men det er ingen graverende nedskalering. Sett at du har mulighet til å installere spillet på harddisken er det lite å utsette på Witcher 2 som konsollspill. Gjør du ikke dette vil du ikke oppleve spillverdenen som like slående. Et gjentakende problem er eksempelvis teksturer som popper opp alt for sent.

Det er nok av pussige skapninger du kan møte på.

Men dette er ikke bare The Witcher 2, dette er Enhanced Edtion. Det betyr at spillet inkluderer en rekke oppdateringer, innhold og nye oppdrag som øker spilletiden med omtrent fire timer. Det er også mange nye filmatiske sekvenser som gir bedre innblikk i historien, blant annet en nydelig åpningssekvens som viser hvordan Letho, spillets antagonist, tar livet av kong Demavend. Du finner også nye figurer og områder. Alt det nye innholdet glir sømløst inn i spillet.

Unikt og magisk

Selv om jeg har spilt gjennom historien tidligere var det et fornøyelig gjensyn med Geralt. Det er noe helt unikt med Witcher-universet som virkelig fanger meg. Vi har etter hvert fått flere eksempler på at klassisk fantasi ikke trenger å være eventyrslott med alver og dverger som danser i ring etter at den store ondskapen er bekjempet. The Witcher 2 tar også avstand fra den klassiske høyfantasien, men den dystre verdenen har en sjelden følelse av troverdighet over seg. Mørke og slitte byer hvor rasekamp og klassekamp bare holdes i sjakk så lenge alkoholen flyter. De onde monstrene som venter utenfor bymurene sidestilles med ondskapen utført av byens innbyggere. Når korrupsjon, grådighet og hevngjerrighet slippes løs er du ikke trygg noe sted.Geralt er på ingen måte moralens vokter han heller, og spillet byr ikke på noe moralsk målestokk som forteller deg om du er snill eller slem. Du blir satt ovenfor mange etiske dilemma og du må ta valg med konsekvenser. Uansett hva du velger er Geralt verken en engel eller en djevel.

Noen ganger er de som skal beskytte deg dine verste fiender.

Spillet behandler deg rett og slett som en voksen spiller og forventer mye av deg. Det overforklarer ikke historien, men kaster deg rett inn i det og tvinger deg til å følge med for å skjønne hva som skjer. Mengden vold og bannskap er høy og passer særdeles godt inn, og sexinnholdet har blitt tonet noe ned. I det første spillet fikk du et samlekort for hver dame du lurte til køys og det nærmest oppfordret deg til å forsøke å pløye hver eneste bondekjerring du kom over. Geralt har fortsatt muligheten til å koble av med litt sengesamba i ny og né, men nå er det ikke muligheten for å polere sølvsverdet som driver deg til å utforske verdenen.

Utviklerne skal også ha ros for måten de håndterer sitt publikum på. I begge The Witcher-spillene har skaperne brukt mye tid og energi etter lansering for å forbedre spillet og lage mer innhold, som så tilbys helt kostnadsfritt til spillerne. I en bransje hvor det blir mer og mer vanlig å selge utvidelsespakker samme dag som spillet slippes i butikkene, er dette kanskje nok en grunn til å bli med på Geralts monsterjakt.

De som ikke har vært borti The Witcher 2 før kan se frem til et magisk eventyr man sent vil glemme. Den mørke fantasiverdenen er noe en hver rollespiller burde oppleve. Spillet er godt regissert, og selv om dette går litt på bekostning av spillerens frihet, presenteres historien på en fabelaktig måte. De moralske veivalgene du tar gjennom spillet er med på å forme verden rundt deg og gir følelsen av reel innflytelse på historien.

Geralt av Rivia

Xbox 360-utgaven er godt oversatt fra PC, og spillet er nydelig å se på selv om det har vært nødvendig å nedskalere den visuelle opplevelsen noe. Styresettet er optimalisert for håndkontroller og med hjelp av hurtigmenyen er det uproblematisk å nyte alle av Geralts finesser. Det er rett og slett godt håndverk å få et rollespill til å fungere like bra på konsoll som på PC.

Har du den minste interesse for rollespill eller for mørk fantasi bør du skaffe deg The Witcher 2: Assassins of Kings: Enhanced Edition. Det er et mørkt og brutalt eventyr som vil trollbinde deg fra første til siste åndedrag. Det er et dristig og forførende spill som utfordrer alle sine konkurrenter både på historie, design og teknikk, men også på produksjonsverdi. De polske utviklerne har absolutt vist seg verdig til å leke med de store gutta. Sett deg tilbake i godstolen og nyt dette mesterverket, for det kan bli lenge til neste gang en så god spillopplevelse dukker opp.

The Witcher 2: Assassins of Kings: Enhanced Edition er i salg til Xbox 360 (testet) og PC. De som kjøpte The Witcher 2 til PC får Enhanced Edition gratis.