The Witcher 3 blir gigantisk

Neste kapittel i den storslagne rollespillserien er annonsert.

Natt til tirsdag ble det neste innslaget i sagaen om Geralt fra Rivia, The Witcher 3: Wild Hunt, offentliggjort. Slik normen har vært for større titler i det siste, ble spillet offentliggjort i spillbladet Game Informer, som gis ut av spillbutikken GameStop. Spillforumet NeoGAF har trålet bladet for å plukke opp detaljer om spillet.

Klarer ikke laste video

I bladet forteller CD Projekt RED-sjefen Adam Badowski at spillet kommer på alle høyytelseskonsoller og Windows i 2014. Mest sannsynlig betyr dette at vi får oppleve det nye eventyret på de kommende storkonsollene fra Sony og Microsoft, en tese som støttes opp av at magasinomslaget omtaler spillet som «et neste-generasjons rollespill».

Den nye Geralt – nå med skjegg. (Bilde: Game Informer)

Ny motor, nye muligheter

På tampen av forrige uke sendte spillstudioet også ut et presseskriv om sin videreutviklede spillmotor. REDengine 3, som CD Projekt RED kaller motoren, står naturlig nok bak The Witcher 3: Wild Hunt, og vil sørge for at spillet hopper noen kvantesprang forbi forgjengeren.

For eksempel skryter CD Projekt RED av at spillverdenen er 30 ganger større enn i The Witcher 2: Assassin’s of Kings, noe som ifølge bladet gjør spillet større en den massive tundraen og nordlandskapet i The Elder Scrolls V: Skyrim.

Med den nye motoren tar studioet også avskjed med The Witcher 2s kapittelstruktur, der spilleren blir loset inn i et nytt område i hvert kapittel. I stedet er ambisjonen å gjøre hele verden tilgjengelig. Om denne sømløsheten også gjelder huler og bygninger slik som i seriens forrige innslag, kan dette bli en spillverden helt fri for lasteskjermer.

Områder og motivasjon

Områdene som sølvreven Geralt reiser gjennom kommer til å ha sine egne lokale historier og konflikter. Tre slike områder nevnes også: Skellige, Novigrad og No Man’s Land. Den røde tråden for eventyret skal dog være monsterjegerens ønske om å beskytte sine elskede, samt å jage ned Wild Hunt-medlemmer – en grusom gjeng av ånder som alltid dukker opp når verden rammes av større konflikter. Det hele kulminerer i en konfrontasjon med en av Geralts bitre fiender.

Naturlig nok vil spillet la spilleren hoppe fra sted til sted i verdenen med hurtigreising, men om man ønsker kan man hoppe på hesteryggen for å komme seg frem. Det fortelles også at studioet tester ut slåssing fra ryggen på det staute dyret, noe som betyr at det ikke er sikkert at det kommer med i spillet når det slippes.

Konseptkunst fra The Witcher 3: Wild Hunt. (Bilde: Game Informer)

Kampsystemet har også fått en overhaling. De virkelig tekniske vil bli gledelig overrasket over at man nå kan avbryte angrepsanimasjoner for å hoppe unna eller blokkere innkommende angrep. Samtidig skal den kunstige intelligensen ha blitt bedre, og de kontroversielle hurtigknappesekvensene er fjernet helt og holdent.

Les også
Anmeldelse:

Siden spillet nå er helt åpent, vil monsterjagingen være mer i fokus. Det loves at vi får et gjensyn med alkymisystemet og magisystemet fra de forrige spillene.

Ble hintet om i januar

Geralt rir mot konflikt. (Bilde: Game Informer)

At The Witcher 3: Wild Hunt ble annonsert nå er egentlig ingen stor overraskelse. Allerede i en småskjult beskjed i en Cyberpunk 2077-trailer sluppet i januar hintet spillstudioet om at noe var i gjære, mest sannsynlig fortsettelsen på Geralts eventyr.

– Det kommer også til å være et sandkassespill med en intens historie. Du kan sikkert gjette hvilket spill det er vi snakker om.

– Den 5. februar kommer alt til å være klart var beskjeden den gang.

Game Informer har også sluppet en kort video som viser litt av konseptmateriale fra The Witcher 3: Wild Hunt, som du kan se nederst i artikkelen. Blant annet ser vi et bilde som minner svært mye om spillmotorbildet CD Projekt RED sendte ut i sammenheng med nyheten om oppdaterte REDengine 3 forrige uke.

Les også: Anmeldelse: The Witcher 2: Assassin of Kings Les også: De fem beste rollespillene akkurat nå

Siste fra forsiden