The Witcher 3 inspireres av Skyrims gripende verden

Utviklerne lærer mye av konkurrentene.

Hvilken vei går man når man har stått for ett av 2011s ypperste rollespill? Dette er nok det spørsmålet som kvernet i hodet på utviklerstudioet CD Projekt RED i etterkant av The Witcher 2: Assassins of Kings-lanseringen. Spillet høstet gode anmeldelser verden over, fikk ros for så å si hele den serverte spekeskinka – så hvor begynner man når man skal utvikle oppfølgeren?

I et videointervju med Game Informer forteller spillregissøren Konrad Tomaszkiewicz og oppdragsdesigneren Mateusz Tomaszkiewicz om hvilke spill de brukte som springbrett for designet av The Witcher 3: Wild Hunt. Oppfølgeren skal nemlig ta steget fra inndelte soner til en stor, sprudlende og åpen verden.

Hva kan man lære av Skyrim?

The Witcher 3. (Bilde: Game Informer)
The Witcher 3. (Bilde: Game Informer)

Ikke overraskende oppgis superhiten The Elder Scrolls V: Skyrim som en av spillene utvikleren lærte av. Her skal CD Projekt RED ha hentet inspirasjon til hvordan de kan frembringe følelsen av en åpen verden man kan fortape seg i, stappet full av grotter og eventyr. De mange vakre utsiktspostene skal også ha vært en faktor.

Når det er sagt påpekes det at Skyrim på langt nær er et feilfritt spill for CD Projekt RED.

– Historen er generisk, og figurene er ikke minneverdige. Jeg prøvde å huske fem figurer fra Skyrim, men greide det ikke, forteller Konrad i intervjuet.

Videre fikk Obsidian-utviklede Fallout: New Vegas skryt for sin tilnærming til historiefortelling.

– De hadde en virkelig god historie, etter min mening, og de hadde sin egen åpne verden. Likevel følte jeg at det var noe som manglet. Jeg vet ikke om det var på grunn av verktøyene eller noe annet, men det føltes bare ut som en stor utfordring for utviklerne, forteller Mateusz.

Generiske sideoppdrag i Assassin's Creed III

The Witcher 3. (Bilde: Game Informer)
The Witcher 3. (Bilde: Game Informer)

CD Projekt RED har ikke bare lært hva de bør gjøre, men også hva de bør styre unna. Assassin’s Creed III nevnes som et spill som ikke greide å gripe spillregissøren, mest på grunn av en verden med labert innhold.

– Det er veldig viktig å belønne spilleren for å utforske verdenen, med interessante ting å oppdage. Jeg spilte nylig gjennom Assassin’s Creed IIIs historie, men da jeg prøvde meg på sideoppdragene var det bare generisk innhold. Dette gjorde at jeg ikke kunne fortape meg i verdenen, sier Konrad.

The Witcher 3: Wild Hunt ble avduket tidligere i februar, også av Game Informer. CD Projekt RED har lagt lista høyt – blant annet bedyres det at den nye spillverdenen vil bli 30 ganger større enn forgjengeren. Alt utvikles i den nyeste iterasjonen av deres egenproduserte spillmotor, REDengine 3, en motor som ifølge utvikleren gjør det lett å lage store åpen-verden-spill.

Så langt vet vi at spillet kommer en gang neste år, til alle høyytelseskonsoller – noe som helt sikker betyr neste generasjons konsoller – og PC.

Les også: The Witcher 3 blir gigantisk
Les også: Ambisiøs cyberpunk fra The Witcher-studioet

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen