The Witcher kunne blitt spill på nittitallet

Spillutvikler minnes kansellert prosjekt om monsterjegeren Geralt.

Da CD Project Red lanserte rollespillet The Witcher i 2007 etablerte de seg umiddelbart som en av de mest interessante utviklerne i en sjanger som på det tidspunktet var dominert av en liten håndfull store studioer.

Sniktitt fra et polsk spillblad.
Sniktitt fra et polsk spillblad.

Spillere verden over falt for det voksne fantasyuniverset skapt av den polske forfatteren Andrzej Sapkowski, og i årenes løp har serien bare blitt mer populær. Det er neppe noen overdrivelse å si at The Witcher 3: The Wild Hunt er et av de absolutt mest etterlengtede spillene på vei akkurat nå.

Tilbake til nittitallet

Men ting kunne vært veldig annerledes. På nittitallet var det nemlig også et The Witcher-spill på vei, under utvikling hos et helt annet selskap. Polske Metropolis Software, som passende nok er en del av CD Projekt-imperiet i dag, kjøpte rettighetene i 1997 og begynte å lage et tredjepersons actionspill med rollespillelementer.

Der CD Projekt Reds rollespill bygger videre på Sapkowskis bøker med nye historier, var Metropolis-spillet en langt mer trofast spillmatisering av novellen Wiedźmin, som er historien spillenes hovedperson, Geralt, stammer fra.

Adrian Chmielarz, som i dag leder studioet The Astronauts, forteller til nettstedet Eurogamer at spillet, i likhet med rollespillene til CD Projekt Red, hadde en stort sett lineær handling der du kunne gjøre ulike valg underveis. I tillegg skryter han av spillets tredimensjonale miljøer, som teknisk sett var ganske imponerende i 1997. 

Edge tok også en titt på spillet.
Edge tok også en titt på spillet, og bildeteksten røper at datidens The Witcher hadde mye til felles med det spillet CD Projekt endte opp med.

Spillet fikk til og med en utgivelsesavtale med TopWare – selskapet som i dag er mest kjent for Two Worlds – men ble til slutt for ambisiøst for utviklerne. De hadde i tillegg flere andre prosjekter på vei, som de trodde ville ha mer internasjonal appell enn The Witcher. Derfor ble det kansellert.

I dag er Chmielarz glad for at det gikk som det gikk, selv om han innrømmer at «han måtte ha vært en robot for å ikke være litt sjalu på CD Projekts suksess med The Witcher.

– Jeg er glad det endte slik. Disse folkene har gitt meg noen av de beste spillminnene mine noensinne, med den andre akten av The Witcher 2. [...] For meg betyr det ikke så mye at vi ikke laget The Witcher hos Metropolis, men for CD Projekt betyr det svært mye at de tok denne merkevaren og forvandlet den til gull. Det er nesten en bra ting at vi ikke fullførte spillet vårt, sier han.

Ta en titt på vår anmeldelse av The Witcher: Enchanted Edition for å lese mer om hvordan CD Projekt lot seg inspirere av Sapkowskis skriverier for å lage en klassiker.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen