The Witcher kunne ha vært et helt annerledes spill

CD Projekt RED jobbet med en mer Diablo-aktig variant uten Geralt.

Med god oppslutning rundt både The Witcher 2: Assassins of Kings og nye The Witcher 3: Wild Hunt har utvikler CD Projekt RED etablert spillserien som en av rollespillgenrens ypperste. Men spillet som satte startskuddet for serien, The Witcher fra 2007, gikk gjennom en lang og kronglete utviklingsprosess. 

Mer som Diablo

I en ny video viser mannen som ledet utviklingen av The Witcher mellom 2003 og 2004, Ryszard Chojnowski, hvordan spillet så ut den gang. Da han kom inn i prosjektet holdt studioet på med en helt annen variant av spillet, inspirert av actionrollespill som Diablo og Baldur's Gate: Dark Alliance. I videoen øverst i artikkelen kan du se hvor annerledes The Witcher kunne ha blitt.

Det ferdige spillet så markant annerledes ut.
Det ferdige spillet så markant annerledes ut. Bilde: CD Projekt RED

På det tidspunktet brukte utviklerne en annen spillmotor, den samme som ble brukt i skytespillet Mortyr. Perspektivet var låst til en fugleperspektivvariant som er helt annerledes enn den du finner i det endelige produktet. Siden dette var en demonstrasjon ment for å selge inn spillet hos utgiverledd, er kun ett av de magiske «sign»-formlene implementert, og progresjonssystemet var heller ikke på plass.

Den kanskje mest dramatiske forskjellen er likevel at Geralt of Rivia ikke sitter i førersetet. I stedet skulle spillerne få velge sin egen figur fritt, og heller møte den nå ikoniske witcheren i spillet som en ikke-spillbar figur. 

Måtte begynne på nytt

Prosjektet hadde en del systematiske problemer den gang, ifølge Chojnowski. Dårlig kommunikasjon mellom de ulike divisjonene gjorde at ingen var enige om hvordan spillet burde bli. 

– Selv om kunstteammet var svært talentfulle, skjønte vi at spillmotorens mangler og ledelsesproblemene stagget prosjektet. Derfor bestemte sjefene seg for å stoppe utviklingen i mai 2003, forteller Chojnowski i videoen. 

Dermed begynte de på nytt, med Neverwinter Nights-motoren Aurora som utgangspunkt. Men også denne versjonen av spillet så helt annerledes ut enn det ferdige spillet. Det kan du se det i E3 2004-traileren nederst i artikkelen.

Et annet studio jobbet også med et spill basert på bokserien.
The Witcher kunne blitt spill på nittitallet »

Slik så The Witcher ut i 2004. (Video: Chaos)

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen