The Elder Scrolls III: Morrowind

Morrowind på PC var en sikker vinner, med trompeter og basuner, og alt annet som kan kunne understreke at Morrowind simpelthen er et av tidenes beste rollespill. Konsoller har alltid vært ganske tynt på rollespill-fronten, og Bethesda kan virkelig være stolte over at de har innført trolig det mest massive rollespillet noensinne, til Xbox-konsollet.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at dette er en omtale av Xbox-versjonen av Morrowind, og jeg bruke tiden på å informere om forskjeller fra PC-versjonen, samt problemer Xbox-versjonen lider av. Dette er ikke en omtale av Morrowind som et spill, og vil du vite mer om spillets funksjonaliteter, kan du ta en titt på vår omtale av PC-versjonen.

Hva er Morrowind?
For at dere som faktisk ikke vet hva Morrowind er, og helst vil slippe lese en fem siders omtale, skal jeg gi dere en liten innføring nå i begynnelsen. Morrowind kan beskrives som en virtuell simulasjon av en fantasi-verden, heller enn et rollespill. Vel, det er jo et rollespill, men det detalj-nivået Morrowind greier å gi oss er helt uten sidestykke, og den friheten det tilbyr gjør det til en eneste lang eventyr-ferie. Som i alle andre rollespill, spiller du en karakter som du naturligvis skal lede gjennom et fiksjonelt liv, mens du hele tiden forbedrer dine hovedatributter og egenskaper. I begynnelsen av spillet velger du hva slags rase og klasse du vil spille, samt hva slags stjernetegn du er født under. Stjernetegnet er med på å derfinere spesielle egenskaper du kan ha, slik som å kunne sjarmere folk i senk, lamme dem, og så videre.

Du kan også skape dine egne klasser, ved å velge egenskaper og attributter som står i fokus for det du vil spille. Straks du har tatt alle de nødvendige valgene, blir du kastet ut i en verden med politiske intriger, kjærlighetshistorier, og uendelige eventyr. Morrowind er et ikke-linært rollespill. Det vil si at du ikke er bunden til en forhåndsdefinert historie, som du må på død og liv følge for å avslutte spillet. For all del, det er en underliggende historie i spillet, men du kan velge å gi blaffen i den, eller fullføre den. Om du så har greid å utføre spillets historie, stopper det ikke med det. Da kan du fortsette å spille, og leve deg inn i en fantasi-verden som en helt eller en anti-helt. Det er friheten "Elder Scrolls"-serien er kjent for.

Et annet område Morrowind er banebrytende på, er grafikken. Spillets grafikk er ingenting annet enn nydelig, med dets rullende fjell og daler, realistiske vann-effekter, og et dag-, natt- og vær-system uten sidestykke. Morrowind er trolig et av de peneste spillene til dags dato, spesielt til et rollespill å være. Men som i alle andre spill; grafikken når bare så langt før spillet blir kjedelig, men Morrowind møter ingen problemer på gameplay-fronten heller. Mulighetene er nærmest uendelige. Du kan ta til deg hvilket som helst yrke, slik som ridder, heksejeger, monk, magiker, og så videre. Straks du har beina godt plantet på øya som er Morrowind, tar omgivenhetene fatt i deg.

Hvert oppdrag i spillet er scriptet av utviklerne - noe som faktisk er en bragd siden det finnes hundrevis av oppdrag å meske seg med. Sjansene er store for at du aldri vil se dem alle, med mindre du spiller hver eneste karakter-kombinasjon som eksisterer. I tillegg til å reise rundt og motta oppdrag fra enkeltmennesker og såkalte "damsels in distress", kan du bli med i en faksjon slik som en guild, eller et tempel. Her kan du ta på deg diverse oppdrag for å stige i gradene, og etterhvert bli mer respektert, samt at du får tilgang på spesielle tjenester. Oppdrag kan være alt fra å drepe en flokk rotter som har plaget en lokal landsbybeboer, levere pakker med lumsk innhold, eller avdekke massemordere og drepe medlemmene av en ond kult. Vil du vite mer om Morrowind, vil jeg igjen gjøre oppmerksom på at det lønner seg å lese omtalen av PC-versjonen, som gameplay-sett er helt identisk Xbox-versjonen.

Ingen fundamentale forskjeller
Xbox-versjonen er nemlig helt identisk med PC-versjonen hvis man tenker utelukkende på gameplay. Men, naturligvis, når et spill gjør hoppet fra PC til konsoll, innebærer det forandringer i kontrollene, og ganske ofte presentasjonen av menyene. Dette er hovedforskjellene i Xbox-versjonen, og jeg må si meg svært fornøyd med måten det har blitt utført på. Vi kan begynne med hvordan du kontrollerer din karakter. Du beveger deg naturligvis rundt ved hjelp av venstrestikka, og høyrestikka brukes til å forandre kameravinkelen i tredjeperson. Ved å trykke ned høyrestikka en gang, kommer du ut i tredjeperson-perspektiv, og kan spille på den måten. Holder du inne høyrestikka kommer du også ut i tredjeperson-perspektiv, men kun til du slipper stikka.

Det er da du kan vri på stikka og se rundt hele karakteren. Perfekt for å beundre den nye rustningen du nettopp tok fra en stakkars landeveisfarer. Ved å trykke ned venstrestikka når du beveger deg, kan du snike deg rundt. Snike-systemet er som kjent svært bra i Morrowind, og det funker faktisk bedre på Xbox-versjonen synes jeg. Du har også tilgang til alle de vitale funksjonene gjennom de fire farge-knappene. Ved å trykke Y-knappen, går du inn i magi-modus slik at du kan kaste forskjellige trylleforumlarer. Ved å trykke X-knappen tar du opp våpenet ditt og gjør deg klar til kamp. Morrowinds innbyggere misliker å snakke til tuppen på et sverd, og du burde dermed passe på når du hever din dødbringende venn. Ved å trykke høyre avtrekker bruker du våpenet, og du svinger det på ulike måter ved å bevege deg frem og tilbake.

A-knappen bruker du til å åpne og aktivere ting, slik som dører. Den hvite-knappen bringer frem journalen din, og den sorte bringer opp sove-menyen. B-knappen er trolig den du kommer til å bruke mest av dem alle; det er nemlig den som bringer opp menyene. Akkurat dette med menyene var spesielt godt gjort i Morrowinds PC-versjon, hvor du kunne flytte dem og forandre størrelse på dem slik som du ville. Det kan du naturligvis ikke i Xbox-versjonen, men det er det heller ingen bruk for. Menyene tar opp hele TV-en din, og du blar gjennom dem ved å høyre og venstre avtrekker. Dette går fort unna og fungerer svært bra. Du kan også forandre menyene ved å benytte deg av farge-knappene dine. Dette varierer fra meny til meny, men et eksempel kan være på kartet.

Når du har bladd frem kartet kan du velge mellom å se kart over hele verden, eller bare området rundt deg ved å trykke A-knappen. Du manipulerer gjenstandene dine ved hjelp av A- og X-knappen. A-knappen bruker du til å bruke gjenstandene, og X-knappen til å legge dem fra deg på bakken. Slik fortsetter det; menyene blar du gjennom ved hjelp av avtrekkerne, og du bruker farge-knappene til å manipulere menyene. Når det gjelder dialog-menyen, som naturligvis kommer svært mye frem i et interaktivt spill som dette, fungerte denne bedre enn jeg hadde trodd. Du blar opp og ned i topic-listen ved hjelp av stikkene, og velger stikkord ved A-knappen. Når du får mye tekst i vinduet på en gang, blar du nedover ved hjelp av avtrekkerene. Alt i alt har Bethesda gjort det beste de kunne med Xbox-kontrollene - og personlig er jeg svært fornøyd.