The Gathering 06: Stemningsrapport

Bilene kretser inn mot parkeringsplassene, datautstyr pakkes ut og bæres inn med varierende grad av eleganse, og forventningene ligger som skodde i lufta under de første timene av The Gathering 2006, verdens nest største ensemble av datainteresserte. Helt siden 1992 har entusiaster samlet seg for å dyrke sin lidenskap, og nå – mange år senere – sitter omtrent 5200 mennesker samlet i en gedigen hall med det samme mål for øye: å ta i bruk påskedagene til ulike dataaktiviteter sammen med likesinnede.

[object HTMLTextAreaElement]
Ikke alle skjuler sine pirattendenser

Knirkefri åpning

Da undertegnede ankom Vikingskipet leverte værgudene frisk, kald vind og småregn, noe som unektelig satte en liten demper på stemninga. Andre entusiaster var misfornøyde med organiseringen:

– Det er irriterende at inngangen og utgangen ligger på hver sin side, slik at man må kjempe seg gjennom tre kilometer med full orkan hvis man skal en tur ut og få seg frisk luft, meddeler Knut Petter Eltvik med noe misnøye.

Så snart utstyret først var innlosjert og rigget var det imidlertid lite som kunne hindre oss i å suge inn deilig nerdeluft, samt nyte den spede begynnelse på avspillingen av elskede låter som "Rosa Helikopter", "Popcorn" eller "Respekt for Grandiosa". Noen deltakere har som vanlig funnet det for godt å ta med seg mastodonthøyttalerne av ulikt kaliber, og de er heller ikke redde for å vise dem fram. The Gathering er definitivt ikke et sted for stille rekreasjon.

TG-crewet har som vanlig lagt seg i selene for å gjøre partyet til en så problemfri opplevelse som mulig, og i år har de virkelig truffet full klaff på den tekniske biten. Strøm og nettverk (med internett) var stabilt og tilgjengelig for så godt som samtlige deltakere fra første stund. Tidligere erfaringer tilsier at man ikke kan forvente stabilitet over hele hallen før godt utover kvelden, så folk flest fikk seg dermed en gledelig overraskelse. Under åpningsshowet ble årets start på The Gathering til og med kalt for tidenes beste.

[object HTMLTextAreaElement]
Noen satser hardt på unike kabinetter

Likevel har flere av spillerne vi kom i prat med klaget noe på den sløve stemningen fra start av. I følge dem har hallen i tidligere år vært mer livaktig. Dette skulle imidlertid endre seg når belysningen i hallen ble dempet, og folkehavet blant lysende PC-skjermer brøt ut i ellevill jubel. Denne ekstatiske begivenheten vitnet om at The Gathering 2006 for alvor var åpnet.

Varierte aktiviteter

I løpet av årets dataparty vil det bli arrangert en rekke konkurranser, blant annet innen musikk, grafikk, kreativitet, programmering – og selvfølgelig de obligatoriske spillkonkurransene. De gjeveste spillprisene i år knives det om i Counter-Strike, Warcraft III: The Frozen Throne, Battlefield 2 og Quake 4. Disse æreskampene ble satt i gang allerede torsdag morgen.

For de som ikke er interesserte i å bruke all tiden sin på spill finnes det andre ting å ta seg til. På onsdagen holdt Kripos et seminar om databruk og konsekvenser av dette, og da de åpnet for spørsmål fra salen var det flere deltakere som ville forsøke å klarne opp i ett og annet om fildeling. Utover uka vil det være flere seminarer, blant annet av Opera og Microsoft. Dessuten spilles det konserter på hovedscenen, og i de sene kveldstimer vises det film i auditoriet.

Torsdag holdt Funcom, ved Pål Hansen – prosjektleder for Age of Conan – et seminar for ivrige tilskuere med undertittelen "Hvordan vi lager spill". Her fikk nysgjerrige sjeler et lite innblikk i spillutvikling, og hvor mye som ligger bak en ferdig tittel. I etterkant ble det åpnet for spørsmål, og Funcom sin utsendte fortalte i forbindelse med dette et og annet om Age of Conan:

[object HTMLTextAreaElement]
Pål Hansen foredrar med engasjement

– I Age of Conan vil spillerne kunne ta i bruk egenproduserte tilpasninger hvis de ønsker det, fortalte Hansen. Han kunne ikke si noe for øyeblikket om hvor langt de ville strekke disse mulighetene. I tillegg kunne han fortelle han at hvis man har spilt gjennom spillets enspillerdel én gang, vil man med nye figurer kunne hoppe over denne om ønskelig. Hansen benyttet også anledningen til litt skryteprat:

– Age of Conan kommer til å rocke. Vi synes våre stillbilder er penere enn de som er vist av Oblivion.

I tillegg til Conan-snakk nevnte han også litt om settingen til et av Funcoms nyere prosjekt som går under kodenavnet "The World: Online":

– Dette spillet vil foregå i den virkelige verden, men med innskudd av magi og fantasielementer. The World Online vil være sterkt historiebasert, og konspirasjoner vil stå sentralt. Det kan på mange måter sammenlignes med Da Vinci-koden, sa Hansen.

Vi kommer tilbake med mer fra The Gathering senere. I mellomtiden kan du kose deg med noen flere bilder:

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen