Sniktitt

The Legend of Spyro: A New Beginning

Den vesle purpurfargede dragen Spyro er snart tilbake til på TV-skjermene våre, og skal vi dømme etter den praktisk talt ferdigutviklede sniktittversjonen vi har fått i hende, har plattformtilhengere virkelig noe å glede seg til med The Legend of Spyro: A New Beginning. Som undertittelen gir et lite hint om, har Vivendi og Krome Studios tatt et steg tilbake og rett og slett gitt hele Spyro-serien en ny begynnelse.

Gammel serie, nytt liv

Det forrige Spyro-spillet var søtt og barnslig, med hyggelig pling-plong-musikk, morsomme stemmer og massevis av skarpe, klare farger. Det var et artig spill, men ble verken en klassiker eller enorm salgsuksess. A New Beginning kan vise seg å bli begge deler - dette spillet ser ut til å være et mye mer modent og velprodusert spill enn sin forgjenger. Selvsagt er det både søtt og humørfylt, men historien er mer alvorlig og spennende, karakterene er dypere og mer interessante, og det hele akkompagneres av profesjonell orkestermusikk, velprodusert grafikk og skuespillerprestasjoner i toppklasse.

Historiemessig er det også snakk om en ny begynnelse. Da Spyro bare var et egg, ble verden hans angrepet av onde makter, og i et forsøk på å redde ham sender den røde dragen Ignitus det vesle Spyro-egget nedover en stor elv. I sumpene ble han funnet av en familie gigantiske øyenstikkere, som har oppfostret ham som en sønn. Men idyllen skal ikke vare. En dag blir han og øyenstikkerbroren Sparx angrepet av noen fæle kryp, og i raseri over at de har fanget Sparks blir Spyro plutselig klar over at han ikke er som øyenstikkere flest - han kan nemlig sprute ild. En alvorlig samtale med fosterforeldrene hans avslører sannheten - han er slett ikke noen øyenstikker, men en drage.

Nå legger Spyro ut på en reise for å finne hjemtraktene sine, sammen med Sparks, som får rollen som spillets "humoristiske følgesvenn". Spyro og Sparks finner imidlertid raskt ut at de har en strabasiøs reise foran seg, etter som mystiske krefter gjør alt for å ta knekken på dem. Det viser seg snart at grunnen til at Spyro jages, er at han har helt spesielle egenskaper som kan brukes til å sette kjepper i hjulene for ondskapens planer (og det tar heller ikke lang tid før Spyro bestemmer seg for å gjøre nettopp det). I motsetning til det forrige Spyro-spillet er A New Beginning kun sentrert rundt Spyro selv, og du får ikke spille andre figurer fra universet hans.

Spyro! Munnen din brenner!

Spyro er en mye mer komplett spillhelt enn tidligere, med et stort utvalg angrepsformer og bevegelser. Selve kontrollsystemet minner mye om det vi fikk i Spyro: A Hero's Tail, men gameplayet i A New Beginning fokuserer i mye større grad på slåssing enn plattformhopping. De fargerike omgivelsene huser en mengde fæle kryp, som gjør alt i deres makt for å hindre Spyro i å overleve, og de angriper for det meste i flokk, gjerne med noen ekstra sterke ledere eller støtte fra kanonstillinger. Mens tidligere spill i serien var mer eller mindre rene plattformspill, er A New Beginning mer et actionspill med sterke plattformelementer.

Kampsystemet har generelt fått mer dybde enn tidligere. Som før kan Spyro stange fiendene med hornene sine eller grille dem med den orale flammekasteren sin. Totalt får han fem ulike element-angrep (inkludert is, lyn og jord, i tillegg til flammer og et elektrisk angrep han får helt på slutten av spillet), og kan dessuten benytte seg av kombinasjonsangrep og spesialbevegelser, som et imponerende angrep hvor alt går inn i "slow motion". Bomber får han også, for å ta ut flere fiender samtidig, og takket være spillets svært lekre eksplosjonseffekter er det alltid morsomt å bruke dem.

Krome Studios har gått bort fra prinsippet om at alle de ulike enkeltangrepene trenger sin egen type ammunisjon. I stedet har du tre energimålere (rød, blå og grønn) som du fyller opp ved å samle diamanter. Røde diamanter gir deg helse, mens grønne diamanter er ammunisjon for spesialangrepene dine. Du kan selv velge hvilke angrepstyper du vil bruke, så lenge du har nok energi til å bruke dem. De blå diamantene brukes til å låse opp og oppgradere nye angrep, og som vanlig er det slik at angrepene blir bedre jo mer du oppgraderer dem. Det tar likevel ikke lang tid før du har et bredt spekter av angrep og bevegelser å bruke.

Selve spillstrukturen har også blitt endret litt. Det forrige spillet var preget av småoppdrag hvor du måtte hjelpe en haug figurer med det som ofte virket som filleting for at de skulle hjelpe deg igjen. Slik er det ikke i A New Beginning, hvor du i stedet hele tiden beveger deg fremover i spillets historie. Her er det ingen penger og butikker, og heller ingen grunn til å besøke de samme områdene flere ganger. Det at du kun spiller Spyro gjør nok også sitt til at spillprogresjonen føles mer lineær.

Som nevnt har The Legend of Spyro: A New Beginning fått et kraftig presentasjonsmessig løft. I tillegg til den flotte grafikken og det orkesterbaserte lydsporet får vi høre stemmene til ekte Hollywood-skuespillere. Spyro spilles av Elijah Wood, som er mest kjent som hobbiten Frodo i Ringenes Herre-filmene, mens de sarkastiske kommentarene til Sparx kommer fra David Spade. Spyros læremester, dragen Ignitus, spilles av Hollywoods favorittslemming, Gary Oldman.

Konklusjon

The Legend of Spyro: A New Beginning ser ut til å kunne bli en svært hyggelig opplevelse. Det tar serien i en ny gameplaymessig retning, og men selv om trofaste Spyro-tilhengere kanskje ikke liker tanken på et mer actionfylt gameplay, kan vi forsikre om at det fortsatt føles som et Spyro-spill, samtidig som kampene er morsommere enn før. I tillegg er det tydelig at Vivendi har investert mye i dette spillet, for i forhold til presentasjon, historie og figurer er det et mye mer profesjonelt produkt enn seriens forrige innslag, A Hero's Tail. Den eneste innvendingen vi har så langt er at det kanskje er litt kort (husets Spyro-ekspert brukte cirka seks timer på å komme seg gjennom sniktittversjonen). Oh, og sauene er borte.

Denne sniktitten er basert på PlayStation 2-versjonen av The Legend of Spyro: A New Beginning. Europeisk lansering er satt til 27. oktober for versjonene på Xbox, GameCube og PlayStation 2, mens DS og Game Boy Advance får sine versjoner uken etter, 3. november.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen