The Movies: Stunts & Effects

Saftige spesialeffekter og halsbrekkende stunts kan faktisk gjøre underverker for en film.

The Movies er den typen spill som skriker etter en tilleggspakke. Ikke fordi originalen var spesielt dårlig, men Lionhead gapte nok over litt for mye når de gikk i gang med utviklingen. Det er nemlig mye å holde styr på når du skal lage dine egne filmer, skape morgendagens stjerner og føre filmstudioet til topps på listene – helst alt på en gang.

Med en slik bredde står enkelte deler av spillet i fare for å bli overskygget, og nei – den daglige driften av studioet var ikke bestandig like moro. Mikrostyringen kunne fort ta overhånd, og stjernene ble vanskelige å håndtere. Da da du omsider fikk sette deg ned med filmverktøyet tok det imidlertid ikke lang tid før det ene magiske øyeblikket etter det andre dukket opp. Dette sørget nesten alene for at The Movies for meg stod som et av høydepunktene mot slutten av fjoråret.

Det er derfor helt nødvendig å fjerne problemene som preget simulatordelen. Jeg vil helst slippe å holde et øye med skuespillerne til enhver tid. I originalen var de nemlig ute av stand til å initiativ til noe annet enn å drikke seg dritings i baren. Å få nok arbeidere til å holde studioet ved like, kunne også være unødvendig vanskelig. Samtidig ligger det så mye potensiale i regissørstolen at jeg knapt nok vet hvor jeg skal starte. Filmverktøyet hadde for eksempel sine begrensninger, i og med at du ikke kunne posisjonere kameraet selv.

Risikabel arbeidsdag

Det er neppe overraskende at tilleggspakken Stunts & Effects handler om å krydre dine filmsnutter med ville stunts og det siste innen spesialeffekter, for å gi publikum skikkelig bakoversveis. Pakken kommer med flere muligheter som lar deg gjøre dette, men ingen er tilgjengelige fra starten. Isteden blir du pent nødt til enten å spille deg fram til 1960 eller benytte deg av spillets hurtigstartsfunksjon. Du velger selv om du vil starte med en tomt eller et forhåndslaget filmstudio. Når det er unnagjort, kan du omsider komme i gang med godsakene.

For å gjennomføre et stunt, trenger du stuntmenn til å ta seg av jobben. Du kan naturligvis la skuespillerne selv bryne seg på utfordringene, men det kan være risikabelt å la dem kaste seg ut fra toppetasjen i en høyblokk som står i flammer. Som alltid er det best å overlate jobben til ekspertene. Den nye stuntskolen sørger for at du kan ansette de stuntmennene du trenger, men pass på: for troverdighetens skyld lønner det seg at stuntmannen ligner på skuespilleren den utfører stuntet for. En bør derfor tenke seg om før en rekrutterer. Her kan du realisere mang en gutts drøm om å bli tidenes stuntmann. Eller brekke hvert eneste bein i kroppen hans, alt ettersom.

Stuntmenn er avhengige av to faktorer for å gjennomføre et vellykket stunt: fysisk form og ferdighet. Du kan bygge ulike treningsfasiliteter for å forbedre ferdighetene til stuntmennene. Dette gjør dem i stand til å overkomme langt vanskeligere utfordringer enn de ellers hadde klart. Jo vanskeligere stuntet er, desto høyere står jubelen hos seerne. Skulle stuntet havne på ville veier og ende med katastrofe, kan det fort gå ut over helsen til stuntmannen. I de verste tilfellene må vedkommende tilbringe lange tider på sykestua. Et mislykket stunt vil dessuten gi minus i margen hos kritikerne, men kommer heldigvis ikke til syne i selve filmsnuttene du snekrer sammen. Det er mye som skal klaffe, men du verden så moro det er å se stuntmennene i aksjon. Enten det er snakk om en heseblesende biljakt eller en dramatisk flukt gjennom et brennende tog, sørger de herlige animasjonene alltid for topp underholdning.

Du har i det hele tatt større muligheter enn tidligere til å lage actionfylte filmer av ekte vare. Dette er ikke minst takket være de nye effektene som eksplosjoner og røyk. Med den rette miksen av lys- og væreffekter, er du i stand til å lage noen forbausende flotte scener. For å sette prikken over i-en, kan du også legge på ulike filtre som nattsyn og kikkertsikte eller gjørmete kameralinser for å oppnå en passende effekt. Nå er det ikke slik at hver eneste film trenger å være spekket med stunts og spesialeffekter, men det kan være verdt å få med seg noen av de nye prisene på de årlige prisutdelingene.

Fullstendig kontroll

Muligheten til å velge hvilken kameravinkel du kunne filme fra, var som sagt sårt savnet i The Movies. I Stunts & Effects får du endelig ta fullstendig kontroll over kameraet selv, og velge hvilken vinkel du vil filme fra. Ved hjelp av noen få tastetrykk kan du til og med få kameraet til å panorere, zoome eller rotere – alt etter eget ønske. Denne "Freecam"-modusen er uhyre viktig for filmverktøyet, ettersom den lar deg sette sammen langt mer varierte filmer enn før. Glimrende nytt for dem som liker å ta seg god tid til å skreddersy sine kreasjoner. Det skal bli spennende å følge med på communityen fremover.

Spillet kommer naturligvis med det obligatoriske innholdet som nye sett og kostymer å leke med. Du kan for eksempel bygge opp en hel storby i miniatyrformat og legge til gigantiske roboter som baner vei gjennom byens sentrum. Her ligger det mye til rette for dem som er glad i superheltfilmer. To av de nye settene, "Blue screen" og "green screen" gir deg uante muligheter til å eksperimentere med å mikse kulisser og legge til forskjellige bakgrunner. Jeg savner fortsatt et skikkelig middelaldersett å leke med, for å nevne noe, men Stunts & Effects inneholder nok til å kunne holde deg opptatt i lang tid framover.

Visuelt sett har ikke spillet forandret seg siden sist. Animasjonene er, som nevnt tidligere, like herlige, med overdrevne bevegelser som tatt rett ut fra stumfilmene tidlig på 1900-tallet. Filmsettene er fylt med flotte detaljer som virkelig tar seg godt ut på filmlerretet. Dessverre er ikke spillfigurene like vakre å se på. Når det kommer til lydsiden, er radioverten fortsatt like morsom med sine ironiske bemerkninger om filmindustrien. Det "simske" språket kler dessuten dine superstjerner meget godt. Det som imponerer meg mest her, er imidlertid bakgrunnsmusikken. Det er som å høre gjennom alle de store Hollywood-klassikerne, og Lionhead klarer virkelig å lage den rette stemningen.

Jeg elsket The Movies og hadde ingen store problemer med å tilgi den noe svake simulatordelen da det kom ut i fjor. Men det er ikke til å unngå å være litt skuffet over at Lionhead, som selv etter en andre sjanse, ikke har gjort stort for å fikse problemene med originalen. Heldigvis har de utnyttet store deler av det potensialet jeg snakket om. At du endelig kan ta fullstendig kontroll over kameraets posisjon, gjør underverker for filmene dine. Stuntmenn og spesialeffekter gir deg muligheten til å skape filmer med mer fart og spenning enn tidligere. Dessuten er det vanvittig moro å se de små figurene løpe rundt og gjøre jobben sin. For å si det slik, de som hadde håpet at Stunts & Effects skulle gjøre The Movies til det fenomenale simulatorspillet det fortjener å være, må nok vente til den neste tilleggspakken. For alle oss andre er Stunts & Effects noe vi ikke bør gå glipp av.