The Outfit

Konsollen er ikke gammel, men likevel befinner jeg meg for andre gang i de nord-franske landsbyene sommeren 1944. Det er bare litt mindre seriøst denne gangen.

At andre verdenskrig med enorm frekvens er grunnlaget for mange dataspill er ingen hemmelighet. Jeg skal derfor heller ikke kaste bort tiden med å preike om at utviklere må finne på noe nytt. THQ og Relic prøver med en oppskrift som har gått i arv gjennom spillgenerasjoner, å lage en ny opplevelse av å rydde Normandie for nazi-svin. 15 kopper skyting, et halvkilo eksplosjoner og ni desiliter med hurtig og ustødig spillmekanikk skal eltes inn i to spiseskjeer realisme og en knivsodd historisk autensitet. For å være helt ærlig ser resultatet ut til å kunne bli et festmåltid i trolldeig, men det kan være det samme – det smaker nemlig ikke så ille.

Friskt

The Outfit er noe så spesielt som et ganske friskt tredjepersons skytespill fra andre verdenskrig. Det kan som mange andre spill bombes med kritikk for dårlige valg og slurvarbeid, men det er fengende og friskt. Noe av grunnen til dette, er at det er ganske løst i snippen og ikke tar seg selv så veldig høytidelig.

Spillet handler om tre amerikanske kommandosoldater som opererer bak fiendens linjer i nordlige deler av Frankrike etter invasjonen sommeren 1944. I rollene finner vi kaptein Deuce Williams, sersjant Thomas Macintyre og løytnant John Davis Tyler. De er bare tre mann, men de fungerer som ti. Til tross for at guttene våre er noe erketypiske med lave panner og verbale sleivspark, finner jeg ikke historien så ille. Den prøver på ingen måte å eksakt gjenskape det som skjedde der og da, men klarer ved hjelp av godt integrerte mellomsekvenser og overraskelsesmomenter å engasjere. Den viser mange sider av krigen vi sjelden ser i andre krigsspill med tanke på kollaboratøraktivitet og ikke minst den interne striden mellom SS og resten av det tyske Wehrmacht.

Det som gjør dette spillet ganske spennende, er måten de integrerer strategielementer i en sjanger hvor svært mange spill er noe hodeløse og rett på sak. Du må foreta en rekke strategiske valg og disposisjoner for å lykkes på slagmarken. Foran hvert oppdrag velger du en av de tidligere nevnte heltene, som alle har forskjellige atributter og våpen, og styrer denne personen samt et lag med ”vanlige” soldater rundt deg. Oppdragene går i mye av det samme, og hvis du gruser alt som bærer nazi-flagg snakker vi helgardering.

På alle brettene er det viktige strategiske posisjoner som må sikres. Dette fungerer på akkurat samme måte som flaggtakingen i Battlefield-spillene. Om du dør, kan du starte igjen fra en av disse, slik at du raskt kan komme deg opp i fronten igjen. Noen av de strategiske posisjonene er viktigere enn andre, og våpenkammer, kjøretøylager og radiotårn gir deg store strategiske fordeler i slagene.

Effektiv logistikk

Spillets strategiske element kan i grove trekk karakteriseres som en slags Ellos-katalog-ordning, hvor du kan bestille det du har lyst på. Når du tar ut fiender eller kaprer strategiske posisjoner, mottar du feltkreditt som går inn i en pott tilgjengelig i øvre høyre del av skjermen. Denne økonomien kan bare brukes på én ting, og det er ”destruction on command” – et system som får all verdens militær logistikk til å gjemme seg i den dypeste skyttergrava av skam. Ved hjelp av noen enkle trykk kan du bestille de hjelpemidlene du måtte ønske deg ute på slagmarken, og den utrolige leveringstiden på 20-30 sekunder gjorde at jeg måtte le noen ganger i starten. Du bestiller det du vil ha ved hjelp av en meny mens du spiller, og noen sekunder senere hører du flydur og i kassen som kommer ned i fallskjerm, befinner det seg en enhet som er klar til strid.

Du kan bestille nye menn til å forsterke ditt femmannslag om noen har falt ifra, stasjonære maskingeværer, panservernskanoner, pansrede kjøretøy, stridsvogner osv. Videre kan du plassere ut alt akkurat hvor du ønsker, og kan betjene det personlig om du ikke stoler på det medfølgende personellet. Morsomt. Her kommer de tre strategiske elementene jeg tidligere nevnte sterkt inn i bildet. Hvis du ikke har kontroll over våpenkammeret, vil du ikke få tilgang til luftvernskyts eller de mest avanserte og effektive maskingeværer og panservernskanoner. Hvis du ikke er i besittelse av kjøretøylager vil lettere beltegående kjøretøy være det hvasseste du kan stille opp med. Radiotårnet gir deg muligheten til å kalle inn flyangrep.