The Saga of Ryzom

De store tittelforsvarerne kjenner vi alle til. Brutale kjemper i verdensklassen, altoverskyggende og med tyngde nok til å stoppe godstog på brystkassa. For hvilke titler kan vel utfordre Sonys "EverQuest 2" eller Blizzards "World of Warcraft"?

Fra det franske selskapet Nevrax kommer Saga of Ryzom, et MMORPG-spill de har plassert i kategorien "Science Fantasy", utviklet med den åpne kildekoden NeL.

Historien bak spillet forteller om myter, legender og profetier. En av mytene forteller om mørkets fyrste, Den Store Dragen. Dragen gav løfter om en fruktbar verden full av gull og grønne skoger. Dette nye utopia het Atys, og var en fantastisk planet, levende og pulserende. Folket som dragen tok med seg, skulle passe på planeten, stelle og sørge for den. Men så fort de ankom Atys, prøvde dragen å fordrive sollys for å tvinge folket til slaveri. Solguden Jena, Atys skaper, forstod snart hva dragens planer var og fylte ham med evig ild for å stoppe dragens frostpust. Jena startet det hun kalte "Green Rising", hvor hun sørget for en trygg tilværelse for homins (folket på Atys) og gjenopprettet det varme klimaet på planeten. Jena sendte engler for å hjelpe folket. Englene viste vei for homins på Atys, og der skulle homins hjelpe å ivareta den levende planeten.

<dato='2004-11-07'>

Dommedagsprofetier
Mørkets Fyrste søkte tilflukt i en dyp avgrunn i Atys, hvor han lå i dvale mens homins levde lykkelig i sin nye tilværelse. De fortsatte å tilbe deres nye gud og frelser, og overbrakte offergaver til englene. Folket hadde lagt ned forbud mot å oppsøke dragens leir i frykt for å vekke den igjen. Profetier forteller om hvordan dragen en dag skal våkne til live igjen, og slippe løs de evige flammer, et apokalyptisk inferno som vil bety slutten for Atys og alt som lever der. De gjenlevende troende skal reddes til et nytt paradis av Solguden Jena. Utover dette fortelles det lite om hva som har skjedd i nyere tid. Hvor kitins (enorme insekter) kommer ifra, og hvorfor de er her vet ingen. Her slutter bakgrunnshistorien, og resten er opp til spillerne å oppdage når de reiser rundt omkring på Atys.

Når du logger inn for første gang må du lage karakteren du skal spille i Ryzom. Her må du velge mellom fire raser, "Fyros", "Matis", "Tryker" og "Zoraï". Hver av disse har sine felt de utpreger seg i og de er bosatt på forskjellige områder på planeten. Etter at du har valgt kjønn, endrer på utseende, gjenstår det bare å velge startpakker. Valgene står mellom evner i kategoriene kamp, magi, innhøsting og håndverk. Du har bare tre startpakker, og velger du å kjøpe tre startpakker i kamp vil du starte med et bredere utvalg av spesialangrep. Valgene du gjør når du bestemmer deg for hvilken karakter du vil starte med begrenser ikke mulighetene for å lære seg andre evner senere i spillet.

<dato='2004-11-07'>

Første gang du logger inn må du velge blant en av fem utposter du skal starte i. Disse ligger alle i relativt trygge omgivelser med balanserte utfordringer, men du er avskåret fra omverdenen. Her vil du bli gitt noen oppgaver som gir deg en kort introduksjon til de viktigste aspektene av spillet, og du lærer det grunnleggende for å overleve og tjene til livets opphold. Du kan når som helst velge å reise inn til hovedstaden via en portal, men du vil ikke ha mulighet til å retunere på et senere tidspunkt.

Grensesnittet i spillet er bygd opp av en hel mengde vinduer, tekstbokser og menyer. Dette spiser opp store deler av skjermbildet. De fleste av vinduene kan endres eller lukkes ned, men for en nybegynner kan det fort bli veldig mye informasjon veldig tidlig.

Nevrax har implementert noen spennende funksjoner i Ryzom, blant annet mulighet til å ha flere oppsett for hvordan grensesnittet skal se ut. Du kan velge mellom fire innstillinger for vinduer, menyer og tekstbokser. For spillere som ønsker å utvikle avataren sin innen alle fire kunnskapsfelt, er dette en flott løsning som gjør at man kan fokusere på relevant innhold på skjermen i forhold til hva man gjør.

<dato='2004-11-07'>

Enkelte funksjoner som burde vært enkle har blitt gjort håpløst vanskelig. Det er for eksempel en møysom prosess å endre de allerede ferdigoppsatte tastefunksjonene i spillet. Som om ikke dette var nok er det vanskelig å bare finne vinduet som viser deg tasteoppsettet.

[Byline fjernet av anmelders ønske, august 2018]