The Sims 2

Det bor noen smånevrotiske mennesker inne i datamaskinen din, og de trenger din hjelp. The Sims 2 er her, og det er akkurat like godt som vi hadde forventet.

Side 4

The Sims er ikke lenger bare et dataspill. Det har blitt et fenomen, på samme måte som kjente artister eller innflytelsesrike filmer. Spillet har hektet millioner av mennesker rundt om i verden - menn og kvinner, unge og gamle, folk som spiller mye og folk som spiller lite. The Sims tok dukkehuskonseptet som tidligere kun var utforsket i mer eller mindre glemte titler fra tiden før spillbransjen ble fastlåst i sjangere, og utviklet det til noe helt unikt på markedet. Spillet fikk naturligvis like mange motstandere som tilhengere, og hvis du er en av disse motstanderne kan du egentlig bare droppe resten av omtalen. The Sims 2 vil ikke appellere mer til deg enn originalen gjorde, og du vil utvilsomt bare ergre deg over all skryten det får.

En mønsteretterfølger
Skal vi være helt ærlige må vi si at The Sims 2 egentlig ikke gjør noe mer enn forventet av en etterfølger av denne typen. Gameplayet er i stor grad det samme som tidligere, men spillet kommer med noen nye ideer som vi ikke har sett før, og som helt klart påvirker måten vi spiller på. Dessuten tar det med seg noen av de tingene som ekspansjonspakkene til originalen introduserte, samtidig som det legger noen av dem igjen (kjæledyr er borte vekk, for eksempel). I tillegg er omtrent alle aspektene av originalspillet forbedret på en eller annen måte. Electronic Arts har ressurser, og The Sims 2 beviser at de ikke er redd for å bruke dem.

La oss begynne med det mest slående; grafikken. Der originalspillet best kan beskrives som enkelt, men pent, er etterfølgeren strålende. Spillet har naturligvis tatt steget inn i 3D, og detaljnivået har vokst betraktelig. Her finner du kanskje få av de vanlige skryteeffektene til førstepersons skytespill, men du finner en presentasjon som er tvers gjennom profesjonell, og skremmende omfattende. Når simmene dine ser på TV, så ser de virkelige animerte TV-programmer. Når de spiller data kan du kjenne igjen spillene de spiller (alle er naturligvis EA-spill). Når de spiller sjakk mot hverandre flytter de brikkene slik som i virkeligheten, og du kan faktisk følge med og ergre deg over strategiene deres. Alt er gjennomsyret av et detaljnivå vi tidligere bare har kunnet drømme om.

Animasjonene er mye mer livaktige og varierte enn tidligere, og ansiktsuttrykkene forteller mer enn de noensinne har gjort. Naturligvis er de karikerte og overdrevne, men ansiktene til simmene dine er blitt til små vinduer inn til sjelen deres, som viser hvordan de føler og tenker. Ansiktene i seg selv kan du skreddersy ned til minste detalj. Vil du lage en tro kopi av deg selv er det i praksis mulig. Vil du lage drømmejenta di kan du gjøre det. Vil du lage Valgerd Svarstad Haugland og Kjell Magne Bondevik, kan du helt sikkert gjøre det også. Disse simmene kan du naturligvis dele med verden, både via tradisjonelle nettsteder og spillets innebygde system for deling av brukerprodusert innhold. Du kan naturligvis endre mer enn bare ansiktene, og verktøyet hvor du lager dine egne simmer er så omfattende at det i seg selv vil tilby timevis med underholdning for de fleste.

Big Brother
Alt dette gjør at du nå kan få et mye nærere forhold til det som skjer i spillverdenen enn du kunne tidligere. Det føles nesten skremmende Big Brother-aktig noen ganger, når du titter inn på to flørtende simmer som sitter på fanget til hverandre i sofaen og kysser, ler og glemmer alt annet i verden rundt seg. Tidligere hadde simmene et robotaktig preg over seg, men nå er det borte, og alt virker mye mer ekte og nært. Det virker kanskje søkt å starte en spillomtale med å skryte grafikken opp i skyene, men i dette spillet har grafikken mye å si for spillbarheten, og derfor var det utrolig viktig at Electronic Arts lykkes på dette området. Det har de altså gjort. Hva annet er forbedret, da?

Svaret er omtrent alt. Drømmehuset ditt har aldri vært lettere å bygge, og du har mange flere muligheter enn tidligere. Hus er ikke lenger begrenset til to etasjer, og du kan nå lage dører og vinduer i skråvegger. Dessuten kan du lage store vinduer som går over to etasjer, og hvis du har grønne fingre og mener hagen er viktig kan du virkelig slippe landskapsarkitekten i deg løs og lage de flotteste parker (med vanndammer, bekker og broer). Du har rett og slett mye mer frihet enn før, og det eneste vi savner er muligheten til å lage en ordentlig kjeller.

Side 4