The Sims 2: Livets Skole

Føler du at simmene dine er litt blåst i hodet? Nå kommer EA til unnsetning - med The Sims 2: Livets Skole får nemlig simmene endelig muligheten til å ta høyere utdanning.

The Sims 2: Livets Skole er, som de aller fleste har fått med seg, den første ekspansjonspakken til The Sims 2. Spillere med god hukommelse husker utvilsomt at den første ekspansjonspakken til originalspillet var litt av en skuffelse, og heldigvis kan vi allerede nå avkrefte mistankene om at Livets Skole er et dårlig forsøk på å loppe penger fra folk. At The Sims-frelste kommer til å kjøpe denne ekspansjonen uansett hva slags kritikk den får her er nok noe både vi og EA regner med, men heldigvis er det mye som gjør Livets Skole til en ekspansjon verd å eie for tilhengere av spillet.

Simmer på skolebenken Hovedtyngden av The Sims 2: Livets Skole omhandler livet på et universitet av den amerikanske typen. Ekspansjonspakken innfører en ny alder for simmene dine, nemlig unge voksne. Den eneste måten en sim kan oppleve tiden som ung voksen på er å bruke noen år på universitetet. Dette kan du gjøre mens en sim er tenåring, men ikke vær redd; om du ikke har noen passende simmer er det fullstendig mulig å lage din egen elev og sende han eller hun direkte inn på et av de forhåndslagde universitetene (eller, om du liker å gjøre ting på den kompliserte måten, et universitet du har laget selv).

Det første en sim må gjøre etter å ha ankommet universitetsområdet er å finne et sted å bo. Heldigvis er det mange muligheter, og valget er som vanlig avhengig av simmens lommebok. Det å flytte inn i et hus for seg selv er naturligvis mye dyrere enn det å bo i et bokollektiv, men det gir også mye mer ro og fred, noe som kan komme godt med når eksamen står for døren og de andre simmene raver rundt i full fest. Det er også mulig å bli med i en studentforening, og bostedene deres er rimelig luksuriøse, men det er umulig å bli med i en studentforening uten å være god venn med de som allerede er medlem. Velger du et bokollektiv av den billige typen må simmen din (eller simmene dine, om du vil styre flere enn én) starte med å velge et rom som han eller hun får kalle sitt.

Universitetslivet varer i fire år, og hvert av disse er delt opp i to semestre. Hvert semester avsluttes med en eksamen, og det er ca. 40 virtuelle timer i hvert semester. Til overraskelse for mange er læring en stor del av poenget ved det å gå på skole, og hvert semester er en kamp mot klokka for å lære nok til at du får en god karakter innen eksamen kommer. Læring foregår hovedsakelig på fire måter - ved å gjøre lekser, studere pensum, skrive semesteroppgave og ta del i undervisning (som stort sett tar to-tre timer hver dag, avhengig av fag og semester). I tillegg må studenten din hele tiden oppgradere evnene sine (logikk, kreativitet, karisma, og så videre), da hvert semester stiller nye krav til studenten.

Simmer i pengeknipe Jo bedre karakter simmen din får på den avsluttende eksamen, jo mer penger får han i stipend. Gjør simmen det riktig dårlig, kan han ende opp uten noe som helst av pengestøtte, noe som resulterer i at simmen må ta en deltidsjobb for å klare seg. Det er også mulig å tjene til livets opphold ved å spille et instrument (enten alene eller i band) eller drive "performance art", men hvor innbringende dette er avhenger av hvor talentfull simmen er. Heldigvis er det ikke særlig dyrt å være student, i alle fall ikke om simmen din bor billig og konsentrerer seg om det han skal i stedet for å la seg distrahere av butikkene på skoleområdet eller fester og slike ting.

Apropos fester - hvis The Sims 2: Livets Skole er til å stole på, er mytene om det spennende livet på et amerikansk universitet (eller college) temmelig overdrevne. Visst, vi får oppleve festing, karakterpress og ulike former for pek og rampestreker men det hele er rett og slett ikke særlig spennende. The Sims 2: Livets Skole leverer en familievennlig og litt barnslig versjon av universitetslivet, som ikke minner særlig mye om det vi får servert fra Hollywood. Det er for så vidt greit nok, så lenge du ikke kjøper ekspansjonen med forventninger om å få en spillversjon av Nerdenes Hevn. Det er imidlertid mulig å ligge seg til bedre karakterer, om simmen din får ekstra god kontakt med en lærer.