The Sims: Makin' Magic

I det som angivelig skal være den aller siste ekspansjonen til suksess-serien The Sims, braker Maxis og Electronic Arts til med magi, hekser og morsomme berg-og-dalbaner. I en slags Harry Potter-inspirert setting skal dine små figurer fortsette å leve i den verdenen de er vant til, men denne gangen har magiens mystiske aspekter lurt seg inn i kriker og kroker.

Fornøyelig tivoli-besøk
Ingen The Sims-ekspansjon er komplett uten mengder av gjenstander å ha det morsomt med. En kjapp tur til tivoliet og de andre stedene er et perfekt eksempel på hvordan Makin' Magic flommer over av ting du kan manipulere og utforske. Nå kan simmene dine more seg ved å kjøre berg-og-dalbane (selv om de er nærmest mikroskopiske), eller ta et morsomt slag mini-golf. I Superstar-ekspansjonen så vi blant annet at simmene kunne opptre på scener for å imponere dem som satt i publikum, og til syvende og sist kapre en platekontrakt eller film-rolle.

I Makin' Magic finnes det også scener du kan opptre på, og alle disse har forskjellige temaer - slik som spøkelser og andre skrekkelige ting. Eksempelvis tok simmen Erling og gjorde en skrekkelig flott opptreden av "Zombien våkner", og publikum var i fullstendig ekstase kvelden ut. Også "Spektralt ektepar" slo an, med gjenferder som fløy opp av kisten på scenen og step-danset fremfor et måpende publikum. Makin' Magic er spekket med disse morsomme overraskelsene, som burde få enhver til å trekke på smilebåndet. Det finnes også mange rare figurer i fritt omløp i Magi-byen, alt fra skjelett-servitører til vampyr-damer som gjerne deltar i en samtale om husstell og husdyr.

The Sims Makin' Magic introduserer også en uvanlig godbit til The Sims-franchisen: Oppdrag. Ved å kontakte en av selgerne du finner i Magi-byen, kan du akseptere et av flere oppdrag slik som å duellere om forskjellige ingredienser, eller å skulle levere ting, rydde opp på kirkegården eller kjempe vekk merkelige sky-formasjoner. Dette er ikke spesielt vesentlig for gameplayet, men likevel en morsom funksjon i og for seg. Det er også verdt å nevne at simmene nå kan begi seg inn i den forundelige verdenen som er - baking. Frem med deigen og andre ingredienser, plasser resultatet i ovnen og håp på det beste.

Det som kommer ut er naturligvis mer enn bare mat, og kan også inneholde merkelige magiske effekter du vanligvis ikke ville fått opplevd hvis du spiste ordinær brødmat. Simmene kan også lage nektar ut av bær de dyrker i sin egen hage, og disse leskedrikkene er heller ikke blottet for magiske virkninger. Akkurat som med vanlige grønnsaker må bærene vannes og pleies, før de blir modne og kan brukes i dine magiske nektar-blandinger. Simmene dine kan delta i magiske dueller med hverandre. Dette fungerer ganske enkelt ved at de "kaster om kapp", og den som står igjen vinner en eller annen magisk godsak. Ikke spesielt actionfylt, men en snodig funksjon likevel.

I ekte Harry Potter-stil fortryller Makin' Magic med mystisk musikk, merkelige trylleformler, figurer og gjenstander. Det er ingen tvil om at dette er en fin og verdig avslutning på spillserien, men de fleste vil nok også si at nok er nok. Det er problematisk og ikke så altfor lite paradoksalt at Maxis og Electronic Arts har presset ut ekspansjon etter ekspansjon uten å legge merke til de fundamentale irritasjonsmomentene The Sims lider av. Det er fremdeles fryktelig liten tid til å gjøre alt det du vil, og du må hele tiden passe på at figuren din spiser nok, får nok søvn og holder komfort-nivået oppe. Dette blir fryktelig problemtisk når utviklerne hele tiden pøser på med nye ting du kan gjøre, uten at simmene blir mindre avhengig av det dagligdagse. Hva skal vi egentlig med flere byer, muligheten til å bli en berømt popstjerne - eller for den saks skyld tryllekunstner - når vi hele tiden såvidt har tid til å bruke toalettet og dusje? Dette er langt i fra den beste ekspansjonen til The Sims, men for dem som kan leve med spillets problemer og mangler er Makin' Magic en god ekspansjon med mange spennende momenter. For alle andre som fremdeles ikke er sikker på om The Sims passer dem - styr unna.