The Suffering

Er du lei av skytespill som bare tar deg fra start til slutt uten overraskende vendinger eller oppgaveløsninger? I The Suffering kan du velge den korte eller lange veien, samt om du vil handle moralsk eller hensynsløst. Finn din egen vei ut av fengselet, bestem din egen skjebne.

Valgfri skjebne Det er mange detaljer som får The Suffering til å stå frem og skille seg ut i mengden av skytespill. En ting som virkelig utmerker seg er de forskjellige figurene, både monstre og mennesker. Spillet bruker realistisk skjelett og en kan skyte løs kroppsdeler, noe som sjelden forekommer i konsollspill. Skikkelsene i spillet er skapt av Stan Winston Studios, kjent for markante figurer og avskyelige skapninger. Flere av de skremmende skapningene er resultater av motbydelige henrettingsmetoder og disse monstrene utgjør mye av spillets særpreg. Blant disse finner vi ofre for bestialsk prøvekanin-virksomhet og menn som har fått byttet ut kroppsdeler med metallplater. Hovedpersonen og mange av hans medmennesker utgjør sterke personligheter, men i det pågående helvete får ikke de mange hjelperne lang levetid, så knytt ikke for sterke bånd.

Spilleren får poeng for handlinger gjort i takt med god moral og vice versa. For hver onde ting en gjør, sklir Torque lenger fra de gode familieminnene og fortiden forpurres. Små glimt av livet slikt det en gang var, kommer til syne iblant. Dine døde barn og din døde kone roper etter deg, de vil så veldig at du var uskyldig i mordene du er blitt dømt for. Hver gode handling du utfører bringer deg nærmere deres tro på din uskyld, handlinger i den andre reningen gjør at at de klandrer deg for alt. Hvordan det hele ender, om du vil minnes som en uskyldig dømt eller en kynisk massemorder, velger du selv. Torque, som egentlig er ganske uvitende om hva han selv egentlig føler, blir derfor nødt til å gjøre noen viktige valg på veien.

Gjennom hele spillet blir Torques oppførsel notert. Mange ganger må man velge mellom godt og vondt ved å gjøre en snill eller slem handling. Det er ganske tydelig når man kommer opp i en slik situasjon, for det omhandler nesten alltid mennesker i nød. I hodet til Torque begynner også en valgkamp mellom den gode og dårlige samvittigheten. En lys kvinnestemme råder deg til å gjøre det rette, mens en forvrengt mannestemme oppfordrer til drap og voldeligheter. Å gjøre en god gjerning betyr omveier og ofte krever det litt ferdighet, mens en ond gjerning er den raskeste veien videre. Om du velger å kun være godhjertet, utelukkende ond eller et sted i mellom vil være utslagsgivende for avslutningen på spillet. Det finnes nemlig tre alternative avslutninger som bestemmes utifra din spillmoral. Hvilken avslutning du ender opp med, avgjør Torques videre skjebne.

Gjennomført og uhyggelig Det veklses hele tiden mellom flere tidsperioder fra nåtid og fortid. Av og til kommer det glimt av forferdelige historiske handlinger av hva som har skjedd på den plassen man befinner seg på. Alt fra henrettelser og drap, små barn som savner sin far, til djevelens ansikt som glimter foran øynene på Torque. Disse små klippene hjelper i noen tilfeller til å forklare spillets historie, mens de andre ganger bare skal virke skremmende. Dette gjøres også med hyppig bruk av maltrakterte lik, kulehull og en mengde blod. Selv om spillet kan høres ut som et typisk hjernedødt skytespill, finnes ikke handlingen lineær og som sagt påvirkes spillets gang av ens valg. Det er veldig få spill som lykkes med dette, men The Suffering er ikke et av disse. Det er fristende å spille gjennom flere ganger for å se hvordan det utarter seg i de forskjellige retninger.