The Suffering

Er du lei av skytespill som bare tar deg fra start til slutt uten overraskende vendinger eller oppgaveløsninger? I The Suffering kan du velge den korte eller lange veien, samt om du vil handle moralsk eller hensynsløst. Finn din egen vei ut av fengselet, bestem din egen skjebne.

I The Suffering møter en ganske uventet en del utfordringer, hvor det må tenkes logisk. Utfordringene er ikke alltid like vanskelige, men de skaper mer dybde i spillet. Typisk for slike skytespill er at de fokuserer kun på voldsdelen, men i The Suffering må en trimme de små grå for å komme videre. Nok en gang viser altså spillet at det er mer kvalitetsmessig og gjennomført enn forventet. Spillet har intet mindre enn fire vanskelighetsgrader, fra lett til umulig. Her er det med andre ord nok å brune seg på, uansett hvor erfaren man er. Ved flere anledninger kan det være ganske krevende bare å vite hva oppdraget går ut på og ikke minst finne veien dit man skal. Dette kan både ansees som at spillet er stort og krever utforskning, på den annen side kan det virke forvillende og formålsløst.

Spillet er utelukkende enspiller og kan ikke spilles over Internett. Det er synd, for det har en god plattform for hva som kunne blitt en uhyre spennende flerspiller-opplevelse. En kan altså ikke få både i pose og sekk. Spillet kommer med bonusmateriale som inkluderer blant annet en dokumentar om det fengselet spillet er basert på, en filmsnutt som forøvring nesten er skumlere enn spillet selv. Hjemmesidene er godt utarbeidede og kan tilby mye for de virkelig interesserte, deriblant nedlastbare godbiter og videre utfyllende informasjon. The Suffering vil nok ikke havne på salgstoppen, for det har vært lite blest og publisering rundt spillet. Sant å si er dette svært ufortjent, for The Suffering er et knallhardt spill som treffer godt.

Konklusjon The Suffering kan ved første øyekast virke som et platt skytespill i kjent splatterstil, men plottet og handlingen er mer avansert enn forventet. Ganske overraskende byr spillet på langt flere oppgaver og overraskeler enn man skulle tro. Blant annet bestemmes avslutningen i spillet etter din handlingsmoral underveis, og dette betyr at det alltid finnes flere måter å løse situasjoner på. Akkurat dette at spillet inneholder så mange muligheter, samt at det både er bra action og bitende skummelt, gjør det til en av årets hittils største overraskelser. Grafikken og lyden er jevnt over god, spesielt bra er de gjennomført uhyggelige monstrene. Skal noe negativt nevnes må det være at man ved flere anledninger ender opp med å vandre rundt uten helt å vite hva man skal ta for seg. Dette kan muligens også skyldes undertegnedes tilsynelatende svekkede spillkompetanse. The Suffering er uten tvil et gjennomført bra spill, som burde prøves av alle som liker første- og tredjeperson skytere.