Intervju

The Witcher

Når navnet Bioware nevnes i samme setning som ordet rollespill vil de fleste gamere sperre opp øyne og ører som en hyperoppmerksom hjort. Nå har ikke Bioware en offisiell finger med i The Witcher, men de lusker utvilsomt rundt i kulissene. Spillet baserer seg nemlig på den velkjente Aurora-motoren, og med en bra historie bør alt ligge til rette for en god spillopplevelse. Siden vi i Gamer.no er av det nysgjerrige slaget tok vi en prat med Piotr Panasewicz, markedsansvarlig i CD Project.

Kan du fortelle oss litt om bakgrunnen for spillet og litteraturen det er basert på?

- Spillets verden og hovedperson er en kreasjon av Andrzej Sapkowski, en bestselgende polsk fantasy-forfatter. Helten er Geralt (The Witcher), en berømt monsterjeger med legendariske evner. Ryktet hans er derimot ikke fullt så godt. Enkelte deler av spillsamfunnet ser på ham som en helt, mens av andre betraktes han som en morder og barbar. Alle tror uansett at Geralt er død, ryktene sier nemlig at han ble drept i Riviakonflikten. Hva som forårsaket hans "oppstandelse" er helt ukjent selv for hovedpersonen selv, og dermed starter du spillet med helt blanke ark.

Er The Witcher et tradisjonelt rollespill, eller har det noen unike sider ved seg?

- The Witcher er et actionorientert rollespill med flere nye elementer. Ta for eksempel ryggsekken du bærer med deg. I flere andre spill kan du fylle denne til randen av store objekter. I dette spillet kan du kun putte små ting i sekken. Dette fungerer godt siden Geralt driver alkymi, og de fleste ingrediensene i den bransjen er små.

Markedet for spill er tøft på alle tenkelige måter, hvordan tror du The Witcher skal klare å stå ut fra mengden av titler?

- De beste elementene i spillet er den originale verdenen, karakteren du styrer, nydelig grafikk og en engasjerende historie. Sammen smelter disse sammen til et helt unikt spill.

Spillet er basert på Bioware sin Aurora-motor. Er det mulig å dra paralleller til Bioware sine spill i så henseende? Er The Witcher på noen måte inspirert av deres tidligere arbeid?

- Likhetene er ikke åpenbare hvis man for eksempel ser på Neverwinter Nights, motoren ble kraftig forandret (optimalisert for DirectX 9.0c) for å imøtekomme våre behov og ønsker. The Withcer har blitt inspirert av mange store titler, inkludert flere fra Bioware. Blant disse finner vi Baldur’s Gate, Knights of the Old Republic og Neverwinter Nights. Alle i teamet er store tilhengere av rollespill, da spesielt Bioware sine.

Hva er den største utfordringen når man skal lage et episk rollespill?

- Den største utfordringen når det kommer til å lage slike spill er å presentere en dyp og engasjerende historie som vil trollbinde gamere i mange timer. En annen faktor er selvsagt spillbarheten, men dette gjelder for alle dataspill. For meg personlig er det viktig at spillet ikke blir kjedelig etter 15 minutter, i så fall skrur jeg spillet av med det samme. Dette vil ikke bli situasjonen med The Witcher, det er vi temmelig sikre på.

Vil dere ha med en flerspillerdel?

- For øyeblikket har vi ingen planer om å ha med flerspiller, vi vil fokusere på enspillerdelen. Vi ser på muligheten rundt det å gi ut en flerspillerpakke senere, men dette er fortsatt litt usikkert.

Er det planlagt å gi ut spillet på flere språk?

- Ja, men vi har ikke tatt noen endelig beslutning om antallet språk vi vil oversette til. Det eneste som er sikkert er at vi vil gi det ut på polsk og selvsagt engelsk. Vi har også planer om å gi det ut på russisk og tsjekkisk. Vi vil ha mer informasjon om dette så snart vi signerer med en utgiver.

Når kan vi forvente at spillet får en utgivelsesdato?

- Uheldigvis kan jeg ikke gi dere en eksakt dato for utgivelse akkurat nå. Det er planlagt å gi ut spillet i 2006, mer spesifikk kan jeg dessverre ikke være, før vi har en signert avtale med vår fremtidige utgiver.

Ny informasjon angående utgivelsesdato vil bli svært velkommen, for The Witcher ser unektelig spennende ut. Når du tar oppgradert grafikk fra Bioware og blander det med historien til en velrenommert forfatter, ja da skal mye gå galt for at spillet ikke skal bli bra. Men i spillbransjen er det ingenting som går av seg selv, så vi får tvinne tommeltotter og vente til spillet er klart for markedet. I mellomtiden kan man kanskje ta seg en tur til Neverwinter eller Baldur´s Gate?

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen