Threadspace: Hyperbol

Jeg garanterer at du aldri har spilt et spill som Threadspace: Hyperbol. I tillegg er jeg sikker på at du vil elske det.

La meg gjøre det klart med en eneste gang: Threadspace: Hyperbol er utrolig mye kulere enn du tror. Jeg vil gå så langt som å hevde at det er et av de morsomste flerspillerspillene jeg har prøvd, og så lenge du ikke stikker av med halen mellom beina hver gang du ser et spill som går nye veier, bør du laste det ned så raskt som overhodet mulig.

Husker du Scorched Earth?

Threadspace: Hyperbol er et taktisk actionspill som primært fokuserer på flerspiller over nettet. Spillet leverer et unikt og nyskapende gameplay, men det er ikke helt uten slektninger. For eksempel er det tydelig at det deler noen gener med klassikere som Scorched Earth. Utviklerne selv beskriver det som et «prosjektilbasert taktisk actionspill», og med det mener de at gameplayet egentlig ikke handler om å skyte motstanderne, men hvordan du skyter dem og hva du skyter dem med.

Det hele foregår på en rekke flate arenaer ute i verdensrommet, og hver spiller får tildelt et fartøy som kan navigere seg rundt på disse. Fartøyet ditt kontrolleres ved hjelp av et pek-og-klikk-system. Du klikker et sted, og så reiser skipet ditt dit i en rett linje. Det har imidlertid begrenset med drivstoff, og for hver gang det har beveget seg, må det vente en stund mens tankene fylles opp. Jo lenger du beveger deg i et jafs, jo lenger må du vente etterpå, så det lønner seg å tenke fremover før du flytter skipet.

Selve drepingen foregår ved hjelp av en haug ulike typer ammunisjon, i flere ulike kategorier. Disse produseres av en egen produksjonsstasjon, som du må skyte ut helt i starten. Denne kan det lønne seg å beskytte godt, for hvis den ødelegges vil du raskt gå tom for ammunisjon. Du kan selv velge hvilke kategorier du vil at stasjonen din skal fokusere på, og dessuten kan du oppgradere én enkelt kategori for å få kraftigere eller modifiserte utgaver våpnene i den.

Den enkleste kategorien gir deg tilgang på plasmakuler, missiler og klasebomber. Oppgraderte versjoner av disse gir deg kraftigere plasmakuler, missilkanoner og klasebomber hvor alle de individuelle prosjektilene går i samme retning for maksimal skade. Andre kategorier inneholder tidsbomber og kanoner som du kan plassere ut på kartet, før du skyter ut blinker som de skal sikte på. Dessuten får du blant annet syreaktig plasma som blir liggende i et område og gradvis påfører alt som befinner seg der skade og hyperbol-kuler, som flytter seg svært langsomt, men som til gjengjeld er ekstremt dødelige.

I tillegg får du mulighet til å skyte ut en rekke forsvarsmekanismer, som kraftfelt, sorte hull og gravitasjonspunkter som støter bort ting som kommer i nærheten av dem. Prosjektilene kan påvirkes mens de er på vei mot målet sitt, og talentfulle spillere kan til og med sende dem rett tilbake dit de kom fra. Det er med andre ord aldri så enkelt at du bare kan sikte på motstanderne dine og skyte løs, og kamper mellom likeverdige motstandere kan ta lang tid og gradvis bølge frem og tilbake etter hvert som ulike spillere får overtaket.

Ekstremt taktisk

Threadspace: Hyperbol er et ekstremt taktisk spill. I utgangspunktet ser det ut som spillet fokuserer på raske reflekser og sikteferdigheter, og mens dette definitivt kommer veldig godt med, kommer du ingen vei uten å tenke nøye over alt du foretar deg. Takket være alle de ulike våpnene og forsvarsmekanismene får du mulighet til å bruke en haug ulike strategier, og selv etter mange timers spilling vil du hele tiden gjøre nye og spennende oppdagelser.

Den store variasjonen i forhold til ulike taktikker er noe av det kuleste med spillet. I starten vil du sannsynligvis kun bruke de mest konvensjonelle våpnene og forsvarmekanismene, men etter hvert som du lærer spillet å kjenne, vil du utnytte deg av et stadig bredere arsenal av våpen og taktikker. Det er nærmest umulig å overdrive betydningen av gleden ved å oppdage og lære seg å mestre nye måter å overleve på, og takket være intelligent og design er dette noe du ofte opplever.

Spillets hovedfokus på nettet er «objective»-modus, hvor spillerne deles i to lag, og må oppnå ulike mål for å vinne. Disse kan være å ødelegge/forsvare en spesiell bygning på spillområdet eller overta/forsvare et spesielt område. Her er det viktig at spillerne er litt koordinerte, og utfører ulike oppgaver for laget sitt. Hvis laget for eksempel skal forsvare en bygning mot fienden, er det lurt om minst en spiller fokuserer på å bygge opp ulike forsvarsmekanismer rundt bygningen, mens andre spillere forsøker å ta seg av de innkommende motstanderne.

Dødeligere og dødeligere

Etter hvert som du spiller tjener du penger (blant annet ved å drepe motstandere), som du kan bruke til å oppgradere skipet ditt. De aller fleste oppgraderingene gir deg fordeler på ett område mens de også gir deg ulemper på andre områder, noe som gjør gameplayet balansert. Du kan også kjøpe nye skip, men igjen er det slik at de generelt bare flytter statistikken rundt, slik at spillere med dyre skip ikke blir uovervinnelige.

Flere oppgraderinger, slik som «stealth»-modulen (som kan gjøre skipet ditt usynlig for motstanderne), gir spillerne nye taktiske muligheter, men heller ikke disse ødelegger balansen i spillet. I stedet fungerer de som gulrøtter som gir velfortjente belønninger til de som spiller mye. Og sjansene er store for at når du først kommer inn i Threadspace: Hyperbol, vil du spille mye.

Dette er nemlig et nesten uhyggelig vanedannende spill. Grunnen tror jeg har å gjøre med at det er et spill som virkelig inviterer til intelligent spilling. Jeg har sett spillere vinne i de mest umulige situasjoner, fordi de rett og slett var smartere og mer snartenkte enn angriperne, og jeg har sett hvordan lag har samarbeidet seg til seier over tilsynelatende overlegne motstandere. Rambo-spirer: Hold dere unna, dette er et spill for folk med mer enn mot i toppetasjen.

Begrenset spillermiljø

Et skår i gleden er at Threadspace: Hyperbol dessverre ikke er spesielt populært, og med tanke på at det er nesten totalt fokusert rundt flerspiller, kan dette være ødeleggende. Det er stort sett bare en håndfull spillere aktive til en hver tid, og mange av de som faktisk spiller er så gode at det er helt umulig for nye spillere å hevde seg. Enspillerdelen er begrenset til en serie (gode, og absolutt nødvendige) øvingsoppdrag og enkle «skirmish»-kamper, så man er avhengig av andre spillere for å ha det moro.

Det kan være en tålmodighetsprøve å spille hele økter uten å få drept en eneste motstander, men det slutter aldri å være gøy. Faktisk er dette noe av det mest positive jeg kan si om Threadspace: Hyperbol. Jeg har brukt omtrent 20 timer på nettet, og mesteparten av den tiden har jeg fått grundig bank, men jeg kommer hele tiden tilbake for mer. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst, og elsker hvert sekund med spillet.

Spillet har et nivåsystem som sørger for at nye spillere får mulighet til å spille på egne «training»-servere. Dette er en god tanke, men jeg synes kanskje man stiger litt for raskt i nivå, slik at man mister muligheten til å spille på disse. Jeg var tydeligvis litt heldig med motstanderne jeg møtte i den tidlige fasen av spillet, fordi jeg ble veldig raskt promotert til «pro»-status, hvor jeg havnet på ekstremt dypt vann, uten armringer eller svømmevest. Med et større og mer variert spillermiljø ville ikke dette vært noe problem.

Den begrensede størrelsen på miljøet har selvsagt også enkelte fordeler. Det er litt artig å møte de samme spillerne hver dag, og oppleve hvordan man vokser som spiller i forhold til personer man har spilt sammen med helt fra starten. Det å kunne hevde seg, i alle fall i ti sekunder, med en spiller som tidligere laget hakkemat av deg bare du tittet i den generelle retningen hans, kan være ekstremt herlig. Og i tillegg må jeg påpeke at folkene som spiller Threadspace: Hyperbol jevnt over er svært seriøse og vennlige, og min tid på nettet har jeg faktisk aldri møtt en eneste drittsekk.

Fortjener å bli populært

Threadspace: Hyperbol fortjener i alle fall å være en mye større suksess enn det så langt har blitt. Dette er et virkelig unikt spill som bringer noe helt nytt til spillverdenen, og det gjør det på en ekstremt god måte. Det er velbalansert, intelligent og virkelig vanedannende, og jo mer du spiller, jo mer lærer du å sette pris på de mange mulighetene spillet har å by på. Man kan forresten også spille over lokalt nett, og med litt erfarne spillere kan jeg se for meg at Threadspace: Hyperbol kan bli et virkelig høydepunkt på LAN.

Er det ett område hvor spillet stiller seg åpent for litt kritikk, er det i forhold til mengden innebygde spillområder. Det er litt få av dem, og når man etter hvert lærer dem å kjenne kan det bli litt forutsigbart. Dette betyr absolutt ikke at man går lei, men jeg tror litt mer variasjon kunne ha vært godt for spillet. Nye brett er imidlertid på vei, så vi som allerede er hektet har noe å se frem til.

Threadspace: Hyperbol er et spill jeg ikke hadde hørt om for et par måneder siden, men som raskt har blitt et av favorittspillene mine. Det er fullstendig unikt, noe som selvsagt gjør at inngangsterskelen er høy (kanskje for høy for noen), men tro meg: Tilfredsstillelsen du får når du mestrer velsmurte, intelligente og vanedannende gameplayet er vel verd forvirringen i starten. Problemet så langt er en viss mangel på spillere, og et skremmende høyt nivå på de som faktisk spiller. Forhåpentligvis er dette noe som endrer seg etter hvert som flere blir klar over hvilken perle dette spillet faktisk er. Threadspace: Hyperbol har alt som skal til for å bli en klassiker, og det fortjener all suksessen det kan få.

NB: På tross av at dette spillet fortjener en butikklansering, er det kun tilgjengelig over nettet. Du kan kjøpe det gjennom Steam for en slikk og ingenting (19,99 dollar, altså ca. 120 kroner med dagens kurs).