Anmeldelse

Thrillville

Thrillville er, ironisk nok, som en berg-og-dalbane. I det ene øyeblikket er det morsomt og spennende. I det neste blir du kvalm og vil av.

1: First page
2: New page

Noen spill gir seg ut for å være noe de ikke er. De gaper for høyt, prøver på for mye, og faller mellom to stoler – uten å egentlig ha oppnådd noe. Thrillville er et slikt spill. Den ene stolen heter simulasjon. For å sitte her må et spill kreve kløkt, kreativitet og tålmodighet av sine spillere. Ofte går det ut på å prøve seg i et strategisk yrke – hvordan ville jeg klart meg som general, flykaptein, eller sjef for en fornøyelsespark? Den andre stolen heter enkel moro. For å sitte her må et spill presentere enkel, men variert underholdning, som du bare må prøve en gang til. Med ei tå på hver stol er Thrillville langt unna å dekke dem begge, noe spillere må ta støyten av.

Ta kontroll

Når du starter et nytt spill må du velge deg en karakter å kontrollere. Det finnes et sett forhåndsdefinerte figurer, men du kan også endre attributter etter eget ønske, som for eksempel hår, hudfarge, og klær. Detaljnivået på figuren er skremmende lavt, og hvem du velger påvirker ikke spillets videre gang. Du ankommer Thrillville med godt mot. Jobben har du fått av onkelen din – den skrudde professor Mortimer som ikke lenger har tid til å drive parken. Ikke alt er i tipp-topp stand, så det blir din oppgave å utvikle parken til nye høyder.

I Thrillville beveger du deg rundt i parken som en av gjestene. Du kan ta karusellene, kjøre berg-og-dalbanene, spille arkadespillene og prate med de besøkende. Du står hele tiden fritt til å gjøre hva du vil, men for å komme videre må du fullføre oppdrag. Du har fem parker å utvikle, og 25 oppdrag å fullføre i hver park. Når du har fullført en viss del av oppdragene får du tilgang på neste park og nye utfordringer. Oppdragene er delt inn i fem kategorier: Bygg, spill, gjester, vedlikehold og business. Byggeoppdragene går ut på å utvide parken med nye attraksjoner. I spilloppdragene må du spille et av de mange minispillene Thrillville har å tilby, gjerne vinne over en av parkens besøkende, eller sette ny rekord. I gjestekategorien finner du oppdrag som går direkte på enkeltgjesters ønsker og behov. Om noen er i humør for romanse må du hjelpe dem å finne den rette. I vedlikehold går oppdragene ut på å holde parken i god stand, ved for eksempel å trene opp ansatte, eller reparere ødelagte karuseller. Den siste typen oppdrag, business, gir utfordringer på den økonomiske siden.

For å gjøre administrativt arbeid trykker du firkant og en enkel meny kommer opp. Herfra kan du kjøpe attraksjoner, lansere markedskampanjer, sjekke statistikk, og mange andre ting. Det er også her du finner oppdragene du har tilgjengelig for øyeblikket. Du kan velge oppdrag direkte og bli transportert til der det skal utføres, eller du kan gå til det selv i parken.

Variabel ingeniørkunst

Parkene er ferdigbygde, så du har ingen innvirkning på parkens helhetlige design, som for eksempel veier eller pynt. Ingeniørjobben går dermed ut på bygging av boder og attraksjoner. Hver park er delt i tre deler, og i hver av disse finner du tre dedikerte flekker for bygging av karuseller, arkadespill og utsalgsboder. På disse flekkene kan du bygge som du selv vil, men du har sjelden plass til mer enn to aktiviteter og en liten bod. Den begrensede plassen for bygging føles raskt som en tvangstrøye, ettersom man ikke får utforme parken etter egen fantasi.

En stor kontrast til den generelle byggingen ligger i byggingen av minigolf-attraksjonen. Man kan velge mellom å sette ut forhåndsdefinerte baner, eller å bygge dem selv. Sistnevnte er et klart førstevalg, og det hele er styrt ved et enkelt og innovativt kontrollsystem. Det er veldig morsomt å bygge baner etter eget ønske, og dette er den eneste plassen i spillet man føler at fantasien får fritt spillerom. Det er flust med forskjellige baneledd å sette sammen, og man kan oppnå mange artige kombinasjoner om man går inn for det. Det beste er at du kan spille på banene selv når du er ferdig.

I hvert av de tre områdene er det i tillegg til "byggeflekkene" én eller to punkter for utplassering av berg-og-dalbaner. Her kan man som med minigolfen velge mellom å sette ut en ferdiglaget bane, eller designe en selv. Verktøyet man bruker for å bygge berg-og-dalbanene fungerer utmerket. Du plasserer ut skinne for skinne, velger retning, høyde og lengde, fram til du når tilbake til start. I tillegg kan du plassere ut spesielle skinnedeler, som for eksempel looper og korketrekkere. Ved et enkelt trykk kan du få opp egenskapene til den nye banen – maksfart, høyde, g-krefter, lengde og andre finurligheter. Selv om det er både morsomt og enkelt å bygge baner har man alt for lite område å bygge på. Igjen setter mangelen på frihet en brems for tilfredsstillelsen. Hvorfor kunne vi ikke fått kvalitet framfor kvantitet? Det hadde vært bedre med to store berg-og-dalbaner i hver park framfor seks små.

Gjestene dine har hele tiden behov som må dekkes. De må underholdes, trenger mat og drikke, er kvalme og må på do. Som parksjef er det din oppgave å tilfredstille disse behovene. I Thrillville løses dette enkelt med å ha nok boder utplassert i parken. En kaffebar slukker tørsten, toaletter hjelper på blæra, og en ballongbod skaper moro. Ingen form for strategisk tankegang behøves. Det eneste du trenger er ressurser til å plassere ut nok boder.

Dessverre byr heller ikke denne delen av spillet på særlig utfordring. Penger er sjelden et problem. Parkene dine går i overskudd allerede tidlig i spillet, og de blir ikke mindre inntektsbringende etter som du utvikler dem. Om du skulle være så uheldig å bli pengelens kan du ta opp lån til en viss rente, men denne funksjonen fikk jeg aldri behov for. En lett måte å bygge seg opp en liten formue på er å la PlayStation være påslått en halvtime mens du gjør andre ting. Parken klarer seg fint selv, og pengene vil strømme inn på konto. Dette trivialiserer businessoppdragene til et spørsmål om tid. Før eller siden vil jo parken være mye verdt uansett.

En annen alt for enkel funksjoen er muligheten for markedskampanjer for å lokke folk til parken. Dette gjør du ved å trykke deg inn i kampanjemenyen og velge aktiver. Jeg tipper dette er en av tingene som krever litt mer hjerneaktivitet i virkeligheten.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden