Thrustmaster DVD Remote Controller

At PlayStation 2 er i stand til å vise DVD-filmer er en kjent sak, men uansett hvor glad du måtte være i den originale kontrolleren må du si deg enig i at den ikke egner seg spesielt godt som fjernkontroll.

Heldigvis er det mulig å kjøpe egne fjernkontroller beregnet på slikt, og vi har tatt en titt på Thrustmasters seneste kreasjon, DVD Remote Controller. Navnet virker logisk nok, men de har en eldre fjernkontroll med samme navn, så her kunne de kanskje brukt fantasien litt bedre. Fjernkontrollen kommer sammen med mottaker og et par AAA-batterier, alt som trengs, verken mer eller mindre. Installasjonen kan du be hunden din gjøre mens du leser siste nytt her på Gamer.no. Det burde gå utmerket om du ikke har en svært evneveik hund. Mottakeren plugges ganske enkelt i en av de vanlige portene, men den har tilkoblingsmulighet for en spillkontroller, slik at to kontrollere kan brukes selv om fjernkontrollen er tilkoblet og klar til bruk.

Foruten de vanlige knappene som play, pause, next også videre, har den egne knapper for valg av lyd, tekst, samt navigering i menyer. Funksjonsmessig er det ingen store overraskelser altså, men alt du trenger er der. Kontrollen er lang og slank, og ligger godt i hånden, men høye knapper produsert i myk gummi i kombinasjon med svært lav vekt, gir den dessverre et litt simpelt og billig preg. Knappenes layout virker heller ikke helt gjennomtenkt. Alle knappene er enkle å nå med tommelen, men plasseringen av knappene virker litt tilfeldig og rotete. Dette er ikke noe stort problem, den har ikke flere knapper enn at det går fort å venne seg til hvor de forskjellige sitter, men det hadde selvfølgelig vært bedre om knappene hadde vært plassert slik at en ikke måtte bruke lommelykt de første gangene en så på film i et mørkt rom.

Så langt ingen store problemer, men hva er det viktigste med en fjernkontroll? At noe skjer når du trykker på knappene selvfølgelig. Selvfølge eller ikke, her er Thrustmasters fjernkontroll svært dårlig. Responsen er svak, det er en tydelig forsinkelse fra en knapp trykkes ned til noe faktisk skjer på skjermen. Spesielt plagsomt er dette under navigering i menyer. Et større problem er at mottakeren er meget følsom på vinkelen signalene kommer fra. Skal du ha det minste håp om at trykket skal bli registrert bør du helst treffe rett i mottakeren, og ikke på skrått fra siden eller litt ovenfra. Faktisk er det så alvorlig at det til tider var nærmest umulig å få kontakt med den når jeg satt rett foran TV-en med konsollen like under skjermen. Noe av poenget med fjernkontroll forsvinner når du må dukke under bordet for å komme i riktig høyde, eller i verste fall reise seg opp og gå bort til konsollen før kontakt oppnås.

Thrustmaster DVD Remote Controller ser i utgangspunktet ut til å være et enkelt og funksjonelt produkt. Utseendet er stilig, og den er liten og hendig. Knappene dekker alle behov, samtidig som det ikke er flere av dem enn at hvem som helst kan holde oversikten. De store svakhetene melder seg ikke før fjernkontrollen tas i bruk. Dårlig respons og svært kresen mottaker gjør det hele til en ganske skuffende opplevelse. Når du må trykke minst 3 ganger på hver knapp før noe skjer, tar det ikke lang tid før selv den mest tålmodige har gått grundig lei. Føler du ikke at snikskyting med fjernkontroll er helt din stil så hold deg milevis unna. Vurderer du likevel å kjøpe dette produktet skal du vite at jeg ligger på lur på utsiden av butikken og venter. Går du på limpinnen skal jeg personlig kaste fjernkontroller på deg til du kommer på bedre tanker. Det er ikke en trussel, det er et løfte. Jeg gjør det for din skyld.