Thrustmaster Firestorm Powershock

Nintendo har så langt fått få klager på sine kontrollere. Folk har bare blitt mer og mer positive for hver gang Nintendo har lansert nye konsoller med tilhørende håndkontrollere.

Så også når GameCube kom for ikke veldig lenge siden. Reaksjonene har for det meste vært entydig positive. Det er ikke som det var med Xbox, hvor tredjepartsprodusenter hadde en enkel jobb med å selge alternativer til den kolossale kontrolleren Microsoft først kom med. Derfor kan man trygt si at det er farlig farvann Thrustmaster her har begitt seg ut på. Det skal mye til for å kunne dytte Nintendos egen kontroller av tronen. Denne kontrolleren minner da også en del om Nintendos egen. Den har det samme knapeoppsettet og omtrent de samme spakene.

Den skriger aldeles for meget
Kontrolleren har et noe forskjellig utseende i forhold til den originale. I bruk er den likevel ganske lik. Vingene er en smule mer skrådd utover og bakover og de er litt smalere og spissere. Den ligger da heller ikke så godt i hendene under bruk. På grunn av de smalere og spissere vingene føles kontrolleren mye mindre, selv om den fysisk er omtrent lik i størrelse med Nintendos kontroller. Det kan virke som at Thrustmaster ikke har hørt uttrykket ?less is more?. Kontrolleren er nemlig laget i svart plastikk og har et lite, men markant merke midt i. Her skrikes det ut at det er en Thrustmaster Firestorm Powershock-kontroller du sitter med i hånda. Dette kunne gjerne vært tonet noe ned. Kontrolleren er overøst med knapper i mer skrikende farger enn vanlig. Den har i det hele tatt et ganske så ?støyende? utseende. Utseendet skal jo ikke ha noe å si så lenge kontrolleren er god i bruk. Derfor har vi gått litt lenger enn å bare se og ta på kontrolleren.

Funksjon er alfa og omega på en kontroller til spillkonsoll. Derfor er den overøst med knapper, spaker og avtrekkere. Det er faktisk et bare knapper mer enn man er vant med fra tidligere. Disse er for å kunne programmere inn forskjellige rutiner. Egentlig en funksjon som ikke er all verdens viktig. Resten av knappene derimot er viktigere å ha der. Knappene som brukes desidert mest i GameCubespill er A-knappen og B-knappen. Disse er i de sedvanlige fargene sine, grønn og rød. A-knappen er noe mindre enn tilsvarende knapp hos Nintendo. Begge knappene er av den altfor glatte typen, uten noen som helst form for teksturering. Hvis du da blir litt svett i hendene etter en hard spilleøkt kan det fort skje at du ikke får skikkelig kontroll på knappene.

Det samme gjelder de to knappene som ligger ovenfor A-knappen. Disse har ikke den vante avrundede formen og er i tillegg buede på toppen. Dette gir dårligere grep enn om du hadde hatt en flat knapp, de har heller ikke noen form for teksturering. Knappene gjør jobben greit i bruk, men de kunne med fordel vært teksturert fremfor glatte og buede. Den siste knappen, den underlig plasserte Z-knappen er også på denne kontrolleren: underlig plassert. Den ligger foran på høyre side og er plassert like over høyre avtrekker. Den er ikke plassert like håpløst som på Nintendos originale kontroller, og gir i det minste ikke vondt i fingrene på samme måte som den originale gjør.

Gi oss en skikkelig d-pad
Nintendo sa allerede ved lansering av GameCube at det ikke var snakk om å bruke D-pad til noe nyttig. Det gjorde de ved å lage den helt patetisk liten, den kunne like gjerne vært droppet helt, for som den er i dag er den til fint lite nytte. I alle fall hvis du vil bruke den til noe annet enn å gi kommandoer eller velge ting i menyer. Det hadde vært morsomt å se en GameCube-kontroller med normal D-pad, men det har ikke Thrustmaster noen planer om å gi oss. Heldigvis har de gitt oss en glimrende styrespak til bruk i spillene. Spaken ligger perfekt plasser på kontrolleren og høyden er akkurat passe. Den er laget i et slags gummiaktig plastmateriale og er flott teksturert. Det hadde vært en ide å lage knappene i tilsvarende materiale. Da ville kontrolleren med ett vært mye mer spennende. Vi må ikke glemme den lille, søte C-spaken. Den er så klart også her, og den er som vanlig gul. Dessverre har man også her gått for en type hardplast. Heldigvis har man her, i motsetning til på knappene, valgt å lage en svakt ujevn overflate. Dette gir noenlunde god kontroll og et godt grep, noe som er svært nytting når man spiller.

Siste post på programmet er avtrekkerne. Disse kan brukes til så mangt, du kan bruke dem som gass og brems i bilspill, eller du kan bruke dem til å styre en støvsuger slik du gjør i Luigis Mansion. Thrustmaster har gått for en helt annen variant enn det andre kontrollerprodusenter har. De har valgt å lage avtrekkeren som enorme knapper som står ut fra kontrolleren i forkant. Dette gjør at de nesten ligger litt for langt i forkant på kontrolleren. Ikke er de så presise som en avtrekker som ligger litt mer innelukket i kontrolleren heller. De virker litt mer slingrete enn de burde være. Til tross for dette fungerer de rimelig godt, de er dog litt vanskelige å få til å fungere skikkelig som knapper. Altså når du trykker dem helt i bunnen. Da har de lett for å ?slippe? selv om du holder dem inne. En ny og spennende løsning på designet som ikke er fullt så vellykket som man kanskje hadde håpet.

Dette er en kontroller i det mediumbillige sjiktet. Det merkes da også på den, den har for glatte knapper og litt for rare avtrekkere. Selve formen på kontrolleren gjør at den føles litt for liten for voksne hender. Det er nok den smale og spisse formen på vingene som gjør at det føles slik. Knappene er buede og har ingen som helst teksturering, noe som gjør dem altfor glatte. Avtrekkerne er plassert utenpå kontrolleren i front omtrent som om de var gigantiske knapper, dette gjør dem mindre presise og ikke så gode i bruk. I tillegg til det ligger de rett og slett for langt framme. D-pad er som vanlig alt for liten. Den er ikke i bruk i så mange spill, men i slåssespill og actionsportspill er den å foretrekke fremfor analogstikke. Det skal kontrolleren ha for, den har gode styrespaker. De har god form og ligger akkurat riktig plassert. Ikke minst den venstre spaken er meget god, med en behagelig teksturert overflate. Alt i alt er dette en mye dårligere kontroller enn du får om du kjøper Nintendo sin egne kontroller. Den er dog et godt kjøp som gjestekontroller, så fremt du finner den noen hundrelapper billigere enn den originale.